THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schmitz, Leandro Costa
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Alperstedt, Graziela Dias, Van Bellen, Hans Michael, Schmitz, Janaina Lopes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95
Resumo: In an effort to contribute to the discussion about leaning through experience or in practice, the objective of this paper is to demonstrate the teaching/learning process used in the project management discipline based on the effective execution of a social project by the students of a management graduate course in southern Brazil. The theoretical foundations are based on learning techniques that focus on the acquisition of more comprehensive knowledge through experience in troubleshooting real problems (schön, 2000a; 2000b; perrenoud, 2002; mitre et al., 2008). The method comprised the application of the teaching-learning methodology described by the authors, which may be summarized as defining the institution to be helped (here, the Casa de Cáritas), drawing up an action plan to meet the demands identified, carrying out these actions alongside a respective monitoring process, and complying with the project management best practices proposed by the pmi (2008). In addition to the experience itself, the paper highlights the project’s results, the lessons learned by the students and reveals the social character of this kind of initiative.
id ANGRAD-1_129fa82365546df78e7621d7f1ebdf7b
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/95
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCEO PROCESSO DE ENSINO APRENDIZAGEM EM GERENCIAMENTO DE PROJETOS E A INSERÇÃO SOCIAL: A EXPERIÊNCIA DA CASA DE CÁRITASlearning through experienceproject managementsocial projectsaprendizagem pela experiênciagerenciamento de projetosprojetos sociaisIn an effort to contribute to the discussion about leaning through experience or in practice, the objective of this paper is to demonstrate the teaching/learning process used in the project management discipline based on the effective execution of a social project by the students of a management graduate course in southern Brazil. The theoretical foundations are based on learning techniques that focus on the acquisition of more comprehensive knowledge through experience in troubleshooting real problems (schön, 2000a; 2000b; perrenoud, 2002; mitre et al., 2008). The method comprised the application of the teaching-learning methodology described by the authors, which may be summarized as defining the institution to be helped (here, the Casa de Cáritas), drawing up an action plan to meet the demands identified, carrying out these actions alongside a respective monitoring process, and complying with the project management best practices proposed by the pmi (2008). In addition to the experience itself, the paper highlights the project’s results, the lessons learned by the students and reveals the social character of this kind of initiative.No sentido de contribuir para a discussão sobre aprendizagem pela experiência ou na ação, este artigo objetiva apresentar o processo de ensino aprendizagem desencadeado na disciplina de gerenciamento de projetos, com base na efetiva execução de um projeto social por alunos de um curso de graduação em administração no sul do país. Os fundamentos teóricos baseiam-se nas abordagens de aprendizagem, que defendem a aquisição de saberes mais abrangentes por meio da experiência com a resolução de problemas reais (schön, 2000a; 2000b; perrenoud, 2002; mitre et al., 2008). O método consistiu na aplicação da metodologia de ensino aprendizagem descrita pelos autores, que pode ser resumida pela definição de uma instituição a ser beneficiada (Casa de Cáritas), na elaboração de um planejamento de ações para atender demandas identificadas, na execução dessas ações em meio a um processo de monitoramento, observando boas práticas de gerenciamento de projetos propostas pelo pmi (2008). Além da apresentação da experiência em si, o artigo evidencia os resultados do projeto, as lições aprendidas pelos alunos e ainda revela o caráter social desse tipo de iniciativa.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2012-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/9510.13058/raep.2012.v13n2.95Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 13 No. 2 (2012): Abril-Junho; 355-386Administração: Ensino e Pesquisa; v. 13 n. 2 (2012): Abril-Junho; 355-3862358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95/57Schmitz, Leandro CostaAlperstedt, Graziela DiasVan Bellen, Hans MichaelSchmitz, Janaina Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:30Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/95Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:30Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE
O PROCESSO DE ENSINO APRENDIZAGEM EM GERENCIAMENTO DE PROJETOS E A INSERÇÃO SOCIAL: A EXPERIÊNCIA DA CASA DE CÁRITAS
title THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE
spellingShingle THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE
Schmitz, Leandro Costa
learning through experience
project management
social projects
aprendizagem pela experiência
gerenciamento de projetos
projetos sociais
title_short THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE
title_full THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE
title_fullStr THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE
title_full_unstemmed THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE
title_sort THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE
author Schmitz, Leandro Costa
author_facet Schmitz, Leandro Costa
Alperstedt, Graziela Dias
Van Bellen, Hans Michael
Schmitz, Janaina Lopes
author_role author
author2 Alperstedt, Graziela Dias
Van Bellen, Hans Michael
Schmitz, Janaina Lopes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schmitz, Leandro Costa
Alperstedt, Graziela Dias
Van Bellen, Hans Michael
Schmitz, Janaina Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv learning through experience
project management
social projects
aprendizagem pela experiência
gerenciamento de projetos
projetos sociais
topic learning through experience
project management
social projects
aprendizagem pela experiência
gerenciamento de projetos
projetos sociais
description In an effort to contribute to the discussion about leaning through experience or in practice, the objective of this paper is to demonstrate the teaching/learning process used in the project management discipline based on the effective execution of a social project by the students of a management graduate course in southern Brazil. The theoretical foundations are based on learning techniques that focus on the acquisition of more comprehensive knowledge through experience in troubleshooting real problems (schön, 2000a; 2000b; perrenoud, 2002; mitre et al., 2008). The method comprised the application of the teaching-learning methodology described by the authors, which may be summarized as defining the institution to be helped (here, the Casa de Cáritas), drawing up an action plan to meet the demands identified, carrying out these actions alongside a respective monitoring process, and complying with the project management best practices proposed by the pmi (2008). In addition to the experience itself, the paper highlights the project’s results, the lessons learned by the students and reveals the social character of this kind of initiative.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95
10.13058/raep.2012.v13n2.95
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95
identifier_str_mv 10.13058/raep.2012.v13n2.95
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95/57
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 13 No. 2 (2012): Abril-Junho; 355-386
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 13 n. 2 (2012): Abril-Junho; 355-386
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518333513728