THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95 |
Resumo: | In an effort to contribute to the discussion about leaning through experience or in practice, the objective of this paper is to demonstrate the teaching/learning process used in the project management discipline based on the effective execution of a social project by the students of a management graduate course in southern Brazil. The theoretical foundations are based on learning techniques that focus on the acquisition of more comprehensive knowledge through experience in troubleshooting real problems (schön, 2000a; 2000b; perrenoud, 2002; mitre et al., 2008). The method comprised the application of the teaching-learning methodology described by the authors, which may be summarized as defining the institution to be helped (here, the Casa de Cáritas), drawing up an action plan to meet the demands identified, carrying out these actions alongside a respective monitoring process, and complying with the project management best practices proposed by the pmi (2008). In addition to the experience itself, the paper highlights the project’s results, the lessons learned by the students and reveals the social character of this kind of initiative. |
id |
ANGRAD-1_129fa82365546df78e7621d7f1ebdf7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/95 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCEO PROCESSO DE ENSINO APRENDIZAGEM EM GERENCIAMENTO DE PROJETOS E A INSERÇÃO SOCIAL: A EXPERIÊNCIA DA CASA DE CÁRITASlearning through experienceproject managementsocial projectsaprendizagem pela experiênciagerenciamento de projetosprojetos sociaisIn an effort to contribute to the discussion about leaning through experience or in practice, the objective of this paper is to demonstrate the teaching/learning process used in the project management discipline based on the effective execution of a social project by the students of a management graduate course in southern Brazil. The theoretical foundations are based on learning techniques that focus on the acquisition of more comprehensive knowledge through experience in troubleshooting real problems (schön, 2000a; 2000b; perrenoud, 2002; mitre et al., 2008). The method comprised the application of the teaching-learning methodology described by the authors, which may be summarized as defining the institution to be helped (here, the Casa de Cáritas), drawing up an action plan to meet the demands identified, carrying out these actions alongside a respective monitoring process, and complying with the project management best practices proposed by the pmi (2008). In addition to the experience itself, the paper highlights the project’s results, the lessons learned by the students and reveals the social character of this kind of initiative.No sentido de contribuir para a discussão sobre aprendizagem pela experiência ou na ação, este artigo objetiva apresentar o processo de ensino aprendizagem desencadeado na disciplina de gerenciamento de projetos, com base na efetiva execução de um projeto social por alunos de um curso de graduação em administração no sul do país. Os fundamentos teóricos baseiam-se nas abordagens de aprendizagem, que defendem a aquisição de saberes mais abrangentes por meio da experiência com a resolução de problemas reais (schön, 2000a; 2000b; perrenoud, 2002; mitre et al., 2008). O método consistiu na aplicação da metodologia de ensino aprendizagem descrita pelos autores, que pode ser resumida pela definição de uma instituição a ser beneficiada (Casa de Cáritas), na elaboração de um planejamento de ações para atender demandas identificadas, na execução dessas ações em meio a um processo de monitoramento, observando boas práticas de gerenciamento de projetos propostas pelo pmi (2008). Além da apresentação da experiência em si, o artigo evidencia os resultados do projeto, as lições aprendidas pelos alunos e ainda revela o caráter social desse tipo de iniciativa.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2012-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/9510.13058/raep.2012.v13n2.95Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 13 No. 2 (2012): Abril-Junho; 355-386Administração: Ensino e Pesquisa; v. 13 n. 2 (2012): Abril-Junho; 355-3862358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95/57Schmitz, Leandro CostaAlperstedt, Graziela DiasVan Bellen, Hans MichaelSchmitz, Janaina Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:30Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/95Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:30Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE O PROCESSO DE ENSINO APRENDIZAGEM EM GERENCIAMENTO DE PROJETOS E A INSERÇÃO SOCIAL: A EXPERIÊNCIA DA CASA DE CÁRITAS |
title |
THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE |
spellingShingle |
THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE Schmitz, Leandro Costa learning through experience project management social projects aprendizagem pela experiência gerenciamento de projetos projetos sociais |
title_short |
THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE |
title_full |
THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE |
title_fullStr |
THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE |
title_full_unstemmed |
THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE |
title_sort |
THE TEACHING LEARNING PROCESS IN PROJECT MANAGEMENT AND SOCIAL INCLUSION: THE CASA DE CÁRITAS EXPERIENCE |
author |
Schmitz, Leandro Costa |
author_facet |
Schmitz, Leandro Costa Alperstedt, Graziela Dias Van Bellen, Hans Michael Schmitz, Janaina Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Alperstedt, Graziela Dias Van Bellen, Hans Michael Schmitz, Janaina Lopes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schmitz, Leandro Costa Alperstedt, Graziela Dias Van Bellen, Hans Michael Schmitz, Janaina Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
learning through experience project management social projects aprendizagem pela experiência gerenciamento de projetos projetos sociais |
topic |
learning through experience project management social projects aprendizagem pela experiência gerenciamento de projetos projetos sociais |
description |
In an effort to contribute to the discussion about leaning through experience or in practice, the objective of this paper is to demonstrate the teaching/learning process used in the project management discipline based on the effective execution of a social project by the students of a management graduate course in southern Brazil. The theoretical foundations are based on learning techniques that focus on the acquisition of more comprehensive knowledge through experience in troubleshooting real problems (schön, 2000a; 2000b; perrenoud, 2002; mitre et al., 2008). The method comprised the application of the teaching-learning methodology described by the authors, which may be summarized as defining the institution to be helped (here, the Casa de Cáritas), drawing up an action plan to meet the demands identified, carrying out these actions alongside a respective monitoring process, and complying with the project management best practices proposed by the pmi (2008). In addition to the experience itself, the paper highlights the project’s results, the lessons learned by the students and reveals the social character of this kind of initiative. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95 10.13058/raep.2012.v13n2.95 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2012.v13n2.95 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95/57 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 13 No. 2 (2012): Abril-Junho; 355-386 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 13 n. 2 (2012): Abril-Junho; 355-386 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212518333513728 |