Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739 |
Resumo: | The rapid transformations that occur in contemporary times require changes in the educational environment. These, in turn, engender a new paradigm of university teaching. In this context, the transformations that most impact on teaching practice derive from the need to guide teaching by and for students’ learning. But to what extent have we developed the pedagogical skills required for the teaching-learning process? To what extent have we been able to create environments that foster student learning? In an effort to overcome impressionist visions we conducted a data survey with the application of a questionnaire. We had 301 valid answers and the interpretive exercise of the data helped to identify our main challenges as undergraduate business administration teachers. The text evolves from the introduction to the description of the methodological resources, followed by the description and interpretation of the data, an exercise that legitimized the findings and the signaling of possible developments. Was identified the need for structural solutions in the formation and actualization process of professionals who perform in the new Higher Education Context. |
id |
ANGRAD-1_14221179f953ae9059264a04c8601304 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1739 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical Transformation and Professor (Self)TrainingTransformação Pedagógica e (Auto)Formação DocenteNew paradigm of university teachingUniversity teachingPedagogical formationBusiness Administration ProfessorsNovo paradigma de docência universitáriaDocência universitáriaFormação pedagógicaProfessores do curso de AdministraçãoThe rapid transformations that occur in contemporary times require changes in the educational environment. These, in turn, engender a new paradigm of university teaching. In this context, the transformations that most impact on teaching practice derive from the need to guide teaching by and for students’ learning. But to what extent have we developed the pedagogical skills required for the teaching-learning process? To what extent have we been able to create environments that foster student learning? In an effort to overcome impressionist visions we conducted a data survey with the application of a questionnaire. We had 301 valid answers and the interpretive exercise of the data helped to identify our main challenges as undergraduate business administration teachers. The text evolves from the introduction to the description of the methodological resources, followed by the description and interpretation of the data, an exercise that legitimized the findings and the signaling of possible developments. Was identified the need for structural solutions in the formation and actualization process of professionals who perform in the new Higher Education Context.As rápidas transformações que ocorrem na contemporaneidade requerem mudanças no ambiente educacional. Estas, por sua vez, engendram um novo paradigma de docência universitária. Nesse contexto, as transformações que mais repercutem sobre a prática docente decorrem da exigência de orientar o ensino pela e para a aprendizagem dos estudantes. Mas até que ponto já desenvolvemos as competências pedagógicas requeridas pelo processo de ensino-aprendizagem? Em que medida temos sido capazes de criar ambientes que favoreçam a aprendizagem dos estudantes? No esforço de superarmos visões impressionistas realizamos um levantamento de dados com a aplicação de um questionário. Contamos com 301 respostas válidas e o exercício interpretativo dos dados ajudou a identificar nossos principais desafios enquanto docentes de cursos de graduação e tecnólogos em Administração. O texto evolui da introdução para a descrição dos recursos metodológicos, seguida da descrição e interpretação dos dados, exercício que legitimou os achados e a sinalização de desdobramentos possíveis. Foi identificada a necessidade de soluções estruturais no processo de formação e atualização dos Profissionais que atuam no novo contexto do Ensino Superior.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/173910.13058/raep.2020.v21n1.1739Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 21 No. 1 (2020): January-April; 214-243Administração: Ensino e Pesquisa; v. 21 n. 1 (2020): Janeiro-Abril; 214-2432358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739/pdf_1Lima, Manolita CorreiaLangrafe, Taiguara de FreitasTorini, Danilo MartinsCecconello, Antonio Renatoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:42:43Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1739Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:42:43Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training Transformação Pedagógica e (Auto)Formação Docente |
title |
Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training |
spellingShingle |
Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training Lima, Manolita Correia New paradigm of university teaching University teaching Pedagogical formation Business Administration Professors Novo paradigma de docência universitária Docência universitária Formação pedagógica Professores do curso de Administração |
title_short |
Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training |
title_full |
Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training |
title_fullStr |
Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training |
title_full_unstemmed |
Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training |
title_sort |
Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training |
author |
Lima, Manolita Correia |
author_facet |
Lima, Manolita Correia Langrafe, Taiguara de Freitas Torini, Danilo Martins Cecconello, Antonio Renato |
author_role |
author |
author2 |
Langrafe, Taiguara de Freitas Torini, Danilo Martins Cecconello, Antonio Renato |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Manolita Correia Langrafe, Taiguara de Freitas Torini, Danilo Martins Cecconello, Antonio Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
New paradigm of university teaching University teaching Pedagogical formation Business Administration Professors Novo paradigma de docência universitária Docência universitária Formação pedagógica Professores do curso de Administração |
topic |
New paradigm of university teaching University teaching Pedagogical formation Business Administration Professors Novo paradigma de docência universitária Docência universitária Formação pedagógica Professores do curso de Administração |
description |
The rapid transformations that occur in contemporary times require changes in the educational environment. These, in turn, engender a new paradigm of university teaching. In this context, the transformations that most impact on teaching practice derive from the need to guide teaching by and for students’ learning. But to what extent have we developed the pedagogical skills required for the teaching-learning process? To what extent have we been able to create environments that foster student learning? In an effort to overcome impressionist visions we conducted a data survey with the application of a questionnaire. We had 301 valid answers and the interpretive exercise of the data helped to identify our main challenges as undergraduate business administration teachers. The text evolves from the introduction to the description of the methodological resources, followed by the description and interpretation of the data, an exercise that legitimized the findings and the signaling of possible developments. Was identified the need for structural solutions in the formation and actualization process of professionals who perform in the new Higher Education Context. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739 10.13058/raep.2020.v21n1.1739 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2020.v21n1.1739 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739/pdf https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 21 No. 1 (2020): January-April; 214-243 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 21 n. 1 (2020): Janeiro-Abril; 214-243 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212519427178496 |