Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Manolita Correia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Langrafe, Taiguara de Freitas, Torini, Danilo Martins, Cecconello, Antonio Renato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739
Resumo: The rapid transformations that occur in contemporary times require changes in the educational environment. These, in turn, engender a new paradigm of university teaching. In this context, the transformations that most impact on teaching practice derive from the need to guide teaching by and for students’ learning. But to what extent have we developed the pedagogical skills required for the teaching-learning process? To what extent have we been able to create environments that foster student learning? In an effort to overcome impressionist visions we conducted a data survey with the application of a questionnaire. We had 301 valid answers and the interpretive exercise of the data helped to identify our main challenges as undergraduate business administration teachers. The text evolves from the introduction to the description of the methodological resources, followed by the description and interpretation of the data, an exercise that legitimized the findings and the signaling of possible developments. Was identified the need for structural solutions in the formation and actualization process of professionals who perform in the new Higher Education Context.
id ANGRAD-1_14221179f953ae9059264a04c8601304
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1739
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Pedagogical Transformation and Professor (Self)TrainingTransformação Pedagógica e (Auto)Formação DocenteNew paradigm of university teachingUniversity teachingPedagogical formationBusiness Administration ProfessorsNovo paradigma de docência universitáriaDocência universitáriaFormação pedagógicaProfessores do curso de AdministraçãoThe rapid transformations that occur in contemporary times require changes in the educational environment. These, in turn, engender a new paradigm of university teaching. In this context, the transformations that most impact on teaching practice derive from the need to guide teaching by and for students’ learning. But to what extent have we developed the pedagogical skills required for the teaching-learning process? To what extent have we been able to create environments that foster student learning? In an effort to overcome impressionist visions we conducted a data survey with the application of a questionnaire. We had 301 valid answers and the interpretive exercise of the data helped to identify our main challenges as undergraduate business administration teachers. The text evolves from the introduction to the description of the methodological resources, followed by the description and interpretation of the data, an exercise that legitimized the findings and the signaling of possible developments. Was identified the need for structural solutions in the formation and actualization process of professionals who perform in the new Higher Education Context.As rápidas transformações que ocorrem na contemporaneidade requerem mudanças no ambiente educacional. Estas, por sua vez, engendram um novo paradigma de docência universitária. Nesse contexto, as transformações que mais repercutem sobre a prática docente decorrem da exigência de orientar o ensino pela e para a aprendizagem dos estudantes. Mas até que ponto já desenvolvemos as competências pedagógicas requeridas pelo processo de ensino-aprendizagem? Em que medida temos sido capazes de criar ambientes que favoreçam a aprendizagem dos estudantes? No esforço de superarmos visões impressionistas realizamos um levantamento de dados com a aplicação de um questionário. Contamos com 301 respostas válidas e o exercício interpretativo dos dados ajudou a identificar nossos principais desafios enquanto docentes de cursos de graduação e tecnólogos em Administração. O texto evolui da introdução para a descrição dos recursos metodológicos, seguida da descrição e interpretação dos dados, exercício que legitimou os achados e a sinalização de desdobramentos possíveis. Foi identificada a necessidade de soluções estruturais no processo de formação e atualização dos Profissionais que atuam no novo contexto do Ensino Superior.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2020-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/173910.13058/raep.2020.v21n1.1739Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 21 No. 1 (2020): January-April; 214-243Administração: Ensino e Pesquisa; v. 21 n. 1 (2020): Janeiro-Abril; 214-2432358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739/pdf_1Lima, Manolita CorreiaLangrafe, Taiguara de FreitasTorini, Danilo MartinsCecconello, Antonio Renatoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:42:43Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1739Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:42:43Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training
Transformação Pedagógica e (Auto)Formação Docente
title Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training
spellingShingle Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training
Lima, Manolita Correia
New paradigm of university teaching
University teaching
Pedagogical formation
Business Administration Professors
Novo paradigma de docência universitária
Docência universitária
Formação pedagógica
Professores do curso de Administração
title_short Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training
title_full Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training
title_fullStr Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training
title_full_unstemmed Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training
title_sort Pedagogical Transformation and Professor (Self)Training
author Lima, Manolita Correia
author_facet Lima, Manolita Correia
Langrafe, Taiguara de Freitas
Torini, Danilo Martins
Cecconello, Antonio Renato
author_role author
author2 Langrafe, Taiguara de Freitas
Torini, Danilo Martins
Cecconello, Antonio Renato
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Manolita Correia
Langrafe, Taiguara de Freitas
Torini, Danilo Martins
Cecconello, Antonio Renato
dc.subject.por.fl_str_mv New paradigm of university teaching
University teaching
Pedagogical formation
Business Administration Professors
Novo paradigma de docência universitária
Docência universitária
Formação pedagógica
Professores do curso de Administração
topic New paradigm of university teaching
University teaching
Pedagogical formation
Business Administration Professors
Novo paradigma de docência universitária
Docência universitária
Formação pedagógica
Professores do curso de Administração
description The rapid transformations that occur in contemporary times require changes in the educational environment. These, in turn, engender a new paradigm of university teaching. In this context, the transformations that most impact on teaching practice derive from the need to guide teaching by and for students’ learning. But to what extent have we developed the pedagogical skills required for the teaching-learning process? To what extent have we been able to create environments that foster student learning? In an effort to overcome impressionist visions we conducted a data survey with the application of a questionnaire. We had 301 valid answers and the interpretive exercise of the data helped to identify our main challenges as undergraduate business administration teachers. The text evolves from the introduction to the description of the methodological resources, followed by the description and interpretation of the data, an exercise that legitimized the findings and the signaling of possible developments. Was identified the need for structural solutions in the formation and actualization process of professionals who perform in the new Higher Education Context.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739
10.13058/raep.2020.v21n1.1739
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739
identifier_str_mv 10.13058/raep.2020.v21n1.1739
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739/pdf
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1739/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 21 No. 1 (2020): January-April; 214-243
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 21 n. 1 (2020): Janeiro-Abril; 214-243
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519427178496