WHAT SIZE SHARK DOES THE AQUARIUM NEED? A TEACHING CASE INVOLVING CONFLICT S IN DI STRIBUTI ON CHANNELS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa Filho, Custódio Genésio da
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Mesquita, José Marcos Carvalho de, Fernandes, Renato Borges, Caixeta, Ronaldo Pereira, Castro, Cleber Carvalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/44
Resumo: This teaching case aims to contribute to understanding distribution channel management and strategic planning. The case is on a fruit juice manufacturing industrial plant with a nationwide presence and covers the beginning of its structuring and production process, commercial launch, marketing strategy development and outstanding preliminary results. Semi-structured interviews with the company’s owners, managers and business partners were employed, along with secondary documentary sources from the company and associations specialized in this type of market. The case focuses on the conflict involving the structure of nationaldistribution channels comprising four levels: the manufacturer (the company), wholesalers (formed by the company’s sales structure, regional distributors and a national wholesaler), retailers (large hypermarket chains and small and medium retailers) and consumers. Thus, the teaching case encourages students to reflect on the situation, analyze the causes of conflicts, rethink the distribution channels’ structure and seek a solution to the problem. The teaching note assists the teacher in better exploring the various options available to the company’s board of directors, as well as providing conceptual support.
id ANGRAD-1_2d96e8ad1aebf0a396265cbc21ef4051
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/44
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling WHAT SIZE SHARK DOES THE AQUARIUM NEED? A TEACHING CASE INVOLVING CONFLICT S IN DI STRIBUTI ON CHANNELSQUAL DEVE SER O TAMANHO DO TUBARÃO PARA O TANQUE DE PEIXES? UM CASO DE ENSINO ENVOLVENDO CONFLITOS EM CANAIS DE DISTRIBUIÇÃOdistribution channelschannel conflictsnatural fruit juice industrycanais de distribuiçãoconflitos em canaisindústria de sucos naturaisThis teaching case aims to contribute to understanding distribution channel management and strategic planning. The case is on a fruit juice manufacturing industrial plant with a nationwide presence and covers the beginning of its structuring and production process, commercial launch, marketing strategy development and outstanding preliminary results. Semi-structured interviews with the company’s owners, managers and business partners were employed, along with secondary documentary sources from the company and associations specialized in this type of market. The case focuses on the conflict involving the structure of nationaldistribution channels comprising four levels: the manufacturer (the company), wholesalers (formed by the company’s sales structure, regional distributors and a national wholesaler), retailers (large hypermarket chains and small and medium retailers) and consumers. Thus, the teaching case encourages students to reflect on the situation, analyze the causes of conflicts, rethink the distribution channels’ structure and seek a solution to the problem. The teaching note assists the teacher in better exploring the various options available to the company’s board of directors, as well as providing conceptual support.O presente caso de ensino objetiva contribuir para a compreensão do planejamento estratégico e do gerenciamento de canais de distribuição. O relato envolve uma indústria de fabricação de sucos naturais de atuação nacional e apresenta o início de sua estruturação e processo de produção, o seu lançamento, a sua elaboração da estratégia de marketing e os seus excelentes resultados iniciais. Os dados foram obtidos por meio de entrevistas semiestruturadascom proprietários, executivos e parceiros da empresa e por meio de fontes secundárias documentais da empresa e de associações especializadas neste tipo de mercado. O caso foca o conflito envolvendo sua estrutura de canais de distribuição no âmbito nacional, formada por quatro níveis: o fabricante (a empresa), os atacadistas (formados pela estrutura própria de vendas da empresa, pelos distribuidores regionais e por um atacadista nacional de grandeporte), os varejistas (grandes redes de hipermercados e pequeno e médio varejo) e os consumidores. Assim, o caso de ensino incita o aluno a refletir sobre a situação, a analisar as causas dos conflitos, a repensar a estrutura de canais de distribuição e a buscar uma saída para tal problema. A nota de ensino contribui, inclusive com amparo conceitual, para que o professor explore melhor as perspectivas diversas possíveis à diretoria da empresa.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2014-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/4410.13058/raep.2014.v15n1.44Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 15 No. 1 (2014): Janeiro-Março; 93-112Administração: Ensino e Pesquisa; v. 15 n. 1 (2014): Janeiro-Março; 93-1122358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/44/pdfCosta Filho, Custódio Genésio daMesquita, José Marcos Carvalho deFernandes, Renato BorgesCaixeta, Ronaldo PereiraCastro, Cleber Carvalho deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:58Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/44Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:58Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv WHAT SIZE SHARK DOES THE AQUARIUM NEED? A TEACHING CASE INVOLVING CONFLICT S IN DI STRIBUTI ON CHANNELS
QUAL DEVE SER O TAMANHO DO TUBARÃO PARA O TANQUE DE PEIXES? UM CASO DE ENSINO ENVOLVENDO CONFLITOS EM CANAIS DE DISTRIBUIÇÃO
title WHAT SIZE SHARK DOES THE AQUARIUM NEED? A TEACHING CASE INVOLVING CONFLICT S IN DI STRIBUTI ON CHANNELS
spellingShingle WHAT SIZE SHARK DOES THE AQUARIUM NEED? A TEACHING CASE INVOLVING CONFLICT S IN DI STRIBUTI ON CHANNELS
Costa Filho, Custódio Genésio da
distribution channels
channel conflicts
natural fruit juice industry
canais de distribuição
conflitos em canais
indústria de sucos naturais
title_short WHAT SIZE SHARK DOES THE AQUARIUM NEED? A TEACHING CASE INVOLVING CONFLICT S IN DI STRIBUTI ON CHANNELS
title_full WHAT SIZE SHARK DOES THE AQUARIUM NEED? A TEACHING CASE INVOLVING CONFLICT S IN DI STRIBUTI ON CHANNELS
title_fullStr WHAT SIZE SHARK DOES THE AQUARIUM NEED? A TEACHING CASE INVOLVING CONFLICT S IN DI STRIBUTI ON CHANNELS
title_full_unstemmed WHAT SIZE SHARK DOES THE AQUARIUM NEED? A TEACHING CASE INVOLVING CONFLICT S IN DI STRIBUTI ON CHANNELS
title_sort WHAT SIZE SHARK DOES THE AQUARIUM NEED? A TEACHING CASE INVOLVING CONFLICT S IN DI STRIBUTI ON CHANNELS
author Costa Filho, Custódio Genésio da
author_facet Costa Filho, Custódio Genésio da
Mesquita, José Marcos Carvalho de
Fernandes, Renato Borges
Caixeta, Ronaldo Pereira
Castro, Cleber Carvalho de
author_role author
author2 Mesquita, José Marcos Carvalho de
Fernandes, Renato Borges
Caixeta, Ronaldo Pereira
Castro, Cleber Carvalho de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa Filho, Custódio Genésio da
Mesquita, José Marcos Carvalho de
Fernandes, Renato Borges
Caixeta, Ronaldo Pereira
Castro, Cleber Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv distribution channels
channel conflicts
natural fruit juice industry
canais de distribuição
conflitos em canais
indústria de sucos naturais
topic distribution channels
channel conflicts
natural fruit juice industry
canais de distribuição
conflitos em canais
indústria de sucos naturais
description This teaching case aims to contribute to understanding distribution channel management and strategic planning. The case is on a fruit juice manufacturing industrial plant with a nationwide presence and covers the beginning of its structuring and production process, commercial launch, marketing strategy development and outstanding preliminary results. Semi-structured interviews with the company’s owners, managers and business partners were employed, along with secondary documentary sources from the company and associations specialized in this type of market. The case focuses on the conflict involving the structure of nationaldistribution channels comprising four levels: the manufacturer (the company), wholesalers (formed by the company’s sales structure, regional distributors and a national wholesaler), retailers (large hypermarket chains and small and medium retailers) and consumers. Thus, the teaching case encourages students to reflect on the situation, analyze the causes of conflicts, rethink the distribution channels’ structure and seek a solution to the problem. The teaching note assists the teacher in better exploring the various options available to the company’s board of directors, as well as providing conceptual support.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/44
10.13058/raep.2014.v15n1.44
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/44
identifier_str_mv 10.13058/raep.2014.v15n1.44
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/44/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 15 No. 1 (2014): Janeiro-Março; 93-112
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 15 n. 1 (2014): Janeiro-Março; 93-112
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518234947584