TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veiga, Cristiano Henrique Antonelli da
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Zanon, Lenir Basso, Zucatto, Luiz Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/27
Resumo: This paper presents and discusses a proposed simulation teaching action based on the pedagogical knowledge of content concept (shulman, 2005) and the epistemology of practice of reflection-in and on-action (schön, 2000), aiming to explore a different understanding of Material Requirements Planning – mrp I in the Production Management classes of a Bachelor’s in Management. The teaching activity was subdivided into two classes, the first denominatedthe presentation of the scientific content and the second, mediated experiences. The  development of the proposal was investigated using action research methodology through an exercise prepared by the teacher of the subject. Upon completion of the didactic activity, it was found that students improved their understanding of the concepts and logic of calculation and operationalization in mrp I.
id ANGRAD-1_4a7274c1be4437cd7905d04ba7297d45
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/27
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENTAÇÃO DIDÁTICA DE ENSINO SIMULADO: UMA PESQUISA-AÇÃO ACERCA DO CONTEÚDO DE MRPmanagement teachingdidactic action simulationpedagogical knowledge of contentMaterial Requirements Planning – mrp.ensino de Administraçãoação didática simuladaconhecimento pedagógico do conteúdoMaterial Requirements Planning – mrpThis paper presents and discusses a proposed simulation teaching action based on the pedagogical knowledge of content concept (shulman, 2005) and the epistemology of practice of reflection-in and on-action (schön, 2000), aiming to explore a different understanding of Material Requirements Planning – mrp I in the Production Management classes of a Bachelor’s in Management. The teaching activity was subdivided into two classes, the first denominatedthe presentation of the scientific content and the second, mediated experiences. The  development of the proposal was investigated using action research methodology through an exercise prepared by the teacher of the subject. Upon completion of the didactic activity, it was found that students improved their understanding of the concepts and logic of calculation and operationalization in mrp I.O presente trabalho apresenta e discute uma proposta de ação didática de ensino simulado, elaborada com base no conceito de conhecimento pedagógico do conteúdo (shulman, 2005) e da epistemologia da prática da reflexão-na-ação e sobre a ação (schön, 2000), com o objetivo de propiciar novos entendimentos acerca do conteúdo de Material Requirements Planning – mrp i, em aulas de Administração da Produção de um curso de Bacharelado em Administração. A proposta da atividade de ensino foi subdivida em duas aulas, sendo a primeira denominada de apresentação do conteúdo científico e a segunda denominada de vivências mediadas.Para investigar o desenvolvimento da proposta utilizou-se como caminho metodológico a pesquisa-ação por meio da realização de um exercício elaborado pelo docente da disciplina. Após a realização da atividade didática, verificou-se que os estudantes melhoraram a compreensão sobre os conceitos e da lógica de cálculo e operacionalização do mrp i. Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2710.13058/raep.2014.v15n2.27Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 15 No. 2 (2014): Abril-Junho; 381-414Administração: Ensino e Pesquisa; v. 15 n. 2 (2014): Abril-Junho; 381-4142358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/27/20Veiga, Cristiano Henrique Antonelli daZanon, Lenir BassoZucatto, Luiz Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:52Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/27Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:52Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT
AÇÃO DIDÁTICA DE ENSINO SIMULADO: UMA PESQUISA-AÇÃO ACERCA DO CONTEÚDO DE MRP
title TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT
spellingShingle TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT
Veiga, Cristiano Henrique Antonelli da
management teaching
didactic action simulation
pedagogical knowledge of content
Material Requirements Planning – mrp.
ensino de Administração
ação didática simulada
conhecimento pedagógico do conteúdo
Material Requirements Planning – mrp
title_short TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT
title_full TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT
title_fullStr TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT
title_full_unstemmed TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT
title_sort TEACHING SIMULATION: AN ACTION RESEARCH STUDY ON MRP CONTENT
author Veiga, Cristiano Henrique Antonelli da
author_facet Veiga, Cristiano Henrique Antonelli da
Zanon, Lenir Basso
Zucatto, Luiz Carlos
author_role author
author2 Zanon, Lenir Basso
Zucatto, Luiz Carlos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veiga, Cristiano Henrique Antonelli da
Zanon, Lenir Basso
Zucatto, Luiz Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv management teaching
didactic action simulation
pedagogical knowledge of content
Material Requirements Planning – mrp.
ensino de Administração
ação didática simulada
conhecimento pedagógico do conteúdo
Material Requirements Planning – mrp
topic management teaching
didactic action simulation
pedagogical knowledge of content
Material Requirements Planning – mrp.
ensino de Administração
ação didática simulada
conhecimento pedagógico do conteúdo
Material Requirements Planning – mrp
description This paper presents and discusses a proposed simulation teaching action based on the pedagogical knowledge of content concept (shulman, 2005) and the epistemology of practice of reflection-in and on-action (schön, 2000), aiming to explore a different understanding of Material Requirements Planning – mrp I in the Production Management classes of a Bachelor’s in Management. The teaching activity was subdivided into two classes, the first denominatedthe presentation of the scientific content and the second, mediated experiences. The  development of the proposal was investigated using action research methodology through an exercise prepared by the teacher of the subject. Upon completion of the didactic activity, it was found that students improved their understanding of the concepts and logic of calculation and operationalization in mrp I.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/27
10.13058/raep.2014.v15n2.27
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/27
identifier_str_mv 10.13058/raep.2014.v15n2.27
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/27/20
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 15 No. 2 (2014): Abril-Junho; 381-414
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 15 n. 2 (2014): Abril-Junho; 381-414
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518225510400