CONSTITUTION AND FORMATION OF MANAGERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/58 |
Resumo: | The aim of this work is to analyze the constitution and education of managers. The materials and analysis were organized around three lines: subjectivity, power and knowledge. The lines are theoretical-empirical productions, since they contain the analyses of the interviews and theories, as well as the analysis of the education in this course based on documents, legislation and historical elements. The interviews were conducted with business administration teachers and senior students, as well as recently graduated managers. The intention was not to produce a new truth about the education in this course, but to map the conditions for the emergence of managers and their education. Among the mapped conditions are: the ways we are governed, that is, the model of conduct guided by corporate means of action, professionalization, the systematization of education and the constitution of a field of knowledge. |
id |
ANGRAD-1_598a1c66d76089200d5daadaa4b65ceb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/58 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CONSTITUTION AND FORMATION OF MANAGERSCONSTITUIÇÃO E FORMAÇÃO DO SUJEITO ADMINISTRADOReducationBusiness Administration coursepowerknowledgesubjectivity.formaçãocurso de AdministraçãopodersabersubjetividadesThe aim of this work is to analyze the constitution and education of managers. The materials and analysis were organized around three lines: subjectivity, power and knowledge. The lines are theoretical-empirical productions, since they contain the analyses of the interviews and theories, as well as the analysis of the education in this course based on documents, legislation and historical elements. The interviews were conducted with business administration teachers and senior students, as well as recently graduated managers. The intention was not to produce a new truth about the education in this course, but to map the conditions for the emergence of managers and their education. Among the mapped conditions are: the ways we are governed, that is, the model of conduct guided by corporate means of action, professionalization, the systematization of education and the constitution of a field of knowledge.O estudo analisa a constituição e a formação do sujeito administrador. Os materiais e a análise foram organizados em torno de três eixos: eixo das subjetividades, eixo dos poderes e eixo dos saberes. Os eixos são produções teórico-empíricas, pois neles estão as análises das entrevistas e as teorias, além das análises da formação em Administração que ocorriam com base em documentos, legislação e elementos históricos. As entrevistas foram realizadas com professores que lecionam no curso de Administração, alunos em vias de formação e administradores recém-egressos. Não se pretendeu produzir uma nova verdade sobre a formação em administração, mas, mapear as condições de emergência dos sujeitos administradores e de sua formação. Dentre as condições mapeadas estão os modos pelos quais somos governados, ou seja, os modelos de conduta que estão pautados nos modos de ação empresariais, a profissionalização da área, a sistematização do ensino e a constituição de um campo de conhecimento.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2013-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/5810.13058/raep.2013.v14n3.58Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 14 No. 3 (2013): Julho-Setembro; 453-483Administração: Ensino e Pesquisa; v. 14 n. 3 (2013): Julho-Setembro; 453-4832358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/58/29Petinelli-Souza, Susaneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:06Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/58Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:06Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONSTITUTION AND FORMATION OF MANAGERS CONSTITUIÇÃO E FORMAÇÃO DO SUJEITO ADMINISTRADOR |
title |
CONSTITUTION AND FORMATION OF MANAGERS |
spellingShingle |
CONSTITUTION AND FORMATION OF MANAGERS Petinelli-Souza, Susane education Business Administration course power knowledge subjectivity. formação curso de Administração poder saber subjetividades |
title_short |
CONSTITUTION AND FORMATION OF MANAGERS |
title_full |
CONSTITUTION AND FORMATION OF MANAGERS |
title_fullStr |
CONSTITUTION AND FORMATION OF MANAGERS |
title_full_unstemmed |
CONSTITUTION AND FORMATION OF MANAGERS |
title_sort |
CONSTITUTION AND FORMATION OF MANAGERS |
author |
Petinelli-Souza, Susane |
author_facet |
Petinelli-Souza, Susane |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Petinelli-Souza, Susane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
education Business Administration course power knowledge subjectivity. formação curso de Administração poder saber subjetividades |
topic |
education Business Administration course power knowledge subjectivity. formação curso de Administração poder saber subjetividades |
description |
The aim of this work is to analyze the constitution and education of managers. The materials and analysis were organized around three lines: subjectivity, power and knowledge. The lines are theoretical-empirical productions, since they contain the analyses of the interviews and theories, as well as the analysis of the education in this course based on documents, legislation and historical elements. The interviews were conducted with business administration teachers and senior students, as well as recently graduated managers. The intention was not to produce a new truth about the education in this course, but to map the conditions for the emergence of managers and their education. Among the mapped conditions are: the ways we are governed, that is, the model of conduct guided by corporate means of action, professionalization, the systematization of education and the constitution of a field of knowledge. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/58 10.13058/raep.2013.v14n3.58 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/58 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2013.v14n3.58 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/58/29 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 14 No. 3 (2013): Julho-Setembro; 453-483 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 14 n. 3 (2013): Julho-Setembro; 453-483 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212518261161984 |