Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lacerda, Rogério Tadeu de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bernardes, Mayara Lucia, Simon, Bianca dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719
Resumo: This article aims to highlight the critical factors in the application of an action learning method in an extension project at the Federal University of Santa Catarina. The practical procedures proposed by the project are based on the constructivist approach to learning. A qualitative approach was used for data collection, and the applied method of case study. As a result, it was possible to observe some student behavioral events, the search for an optimal and generic problem solution from the scientific literature or similar examples. Another aspect observed was students’ understanding that internal organization and learning management are more important than the technical solution itself. The uniqueness of the startup problem, coupled with limited facts and data, led the group to decide more about studies at an on-site startup than generic bibliographic research on the problem. Practical implications of this research include the contribution to educators and facilitators dealing with problems of uncertain and dynamic nature.
id ANGRAD-1_7900dfc43e339272cc0819c733241bc1
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1719
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian StartupsAspectos Críticos na Aprendizagem pela Ação: Resultados da Integração entre Universidade e Startups CatarinensesAction learningConstructivismPerformance evaluationEBTsUncertaintyAprendizagem pela açãoConstrutivismoAvaliação de desempenhoEBTsIncertezasThis article aims to highlight the critical factors in the application of an action learning method in an extension project at the Federal University of Santa Catarina. The practical procedures proposed by the project are based on the constructivist approach to learning. A qualitative approach was used for data collection, and the applied method of case study. As a result, it was possible to observe some student behavioral events, the search for an optimal and generic problem solution from the scientific literature or similar examples. Another aspect observed was students’ understanding that internal organization and learning management are more important than the technical solution itself. The uniqueness of the startup problem, coupled with limited facts and data, led the group to decide more about studies at an on-site startup than generic bibliographic research on the problem. Practical implications of this research include the contribution to educators and facilitators dealing with problems of uncertain and dynamic nature.Este artigo visa evidenciar os fatores críticos na aplicação de um método de aprendizagem pela ação em um projeto de extensão na Universidade Federal de Santa Catarina. Os procedimentos práticos propostos pelo projeto são baseados na abordagem construtivista de aprendizagem. Utilizou-se a abordagem qualitativa para coleta de dados, sendo o método aplicado de estudo de caso. Como resultados, foi possível observar alguns fenômenos quanto ao comportamento dos alunos, a busca de uma solução ótima e genérica de problemas a partir da literatura científica ou de exemplos semelhantes. Outro aspecto observado foi o entendimento, por parte dos alunos que a organização interna e o gerenciamento de aprendizado são mais importantes do que a solução técnica em si. A singularidade do problema de startup, aliada à limitação de fatos e dados, levou o grupo a decidir mais sobre estudos in loco na startup do que em pesquisas bibliográficas genéricas sobre o problema. Como implicações práticas desta pesquisa destaca-se a contribuição para educadores e facilitadores que lidam com problemas de natureza incerta e dinâmica.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/171910.13058/raep.2020.v21n2.1719Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 21 No. 2 (2020): May-August; 116-146Administração: Ensino e Pesquisa; v. 21 n. 2 (2020): Maio-Agosto; 116-1462358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719/pdf_1Lacerda, Rogério Tadeu de OliveiraBernardes, Mayara LuciaSimon, Bianca dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:13:25Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1719Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:13:25Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups
Aspectos Críticos na Aprendizagem pela Ação: Resultados da Integração entre Universidade e Startups Catarinenses
title Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups
spellingShingle Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups
Lacerda, Rogério Tadeu de Oliveira
Action learning
Constructivism
Performance evaluation
EBTs
Uncertainty
Aprendizagem pela ação
Construtivismo
Avaliação de desempenho
EBTs
Incertezas
title_short Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups
title_full Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups
title_fullStr Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups
title_full_unstemmed Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups
title_sort Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups
author Lacerda, Rogério Tadeu de Oliveira
author_facet Lacerda, Rogério Tadeu de Oliveira
Bernardes, Mayara Lucia
Simon, Bianca dos Santos
author_role author
author2 Bernardes, Mayara Lucia
Simon, Bianca dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lacerda, Rogério Tadeu de Oliveira
Bernardes, Mayara Lucia
Simon, Bianca dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Action learning
Constructivism
Performance evaluation
EBTs
Uncertainty
Aprendizagem pela ação
Construtivismo
Avaliação de desempenho
EBTs
Incertezas
topic Action learning
Constructivism
Performance evaluation
EBTs
Uncertainty
Aprendizagem pela ação
Construtivismo
Avaliação de desempenho
EBTs
Incertezas
description This article aims to highlight the critical factors in the application of an action learning method in an extension project at the Federal University of Santa Catarina. The practical procedures proposed by the project are based on the constructivist approach to learning. A qualitative approach was used for data collection, and the applied method of case study. As a result, it was possible to observe some student behavioral events, the search for an optimal and generic problem solution from the scientific literature or similar examples. Another aspect observed was students’ understanding that internal organization and learning management are more important than the technical solution itself. The uniqueness of the startup problem, coupled with limited facts and data, led the group to decide more about studies at an on-site startup than generic bibliographic research on the problem. Practical implications of this research include the contribution to educators and facilitators dealing with problems of uncertain and dynamic nature.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719
10.13058/raep.2020.v21n2.1719
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719
identifier_str_mv 10.13058/raep.2020.v21n2.1719
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719/pdf
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 21 No. 2 (2020): May-August; 116-146
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 21 n. 2 (2020): Maio-Agosto; 116-146
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519417741312