Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719 |
Resumo: | This article aims to highlight the critical factors in the application of an action learning method in an extension project at the Federal University of Santa Catarina. The practical procedures proposed by the project are based on the constructivist approach to learning. A qualitative approach was used for data collection, and the applied method of case study. As a result, it was possible to observe some student behavioral events, the search for an optimal and generic problem solution from the scientific literature or similar examples. Another aspect observed was students’ understanding that internal organization and learning management are more important than the technical solution itself. The uniqueness of the startup problem, coupled with limited facts and data, led the group to decide more about studies at an on-site startup than generic bibliographic research on the problem. Practical implications of this research include the contribution to educators and facilitators dealing with problems of uncertain and dynamic nature. |
id |
ANGRAD-1_7900dfc43e339272cc0819c733241bc1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1719 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian StartupsAspectos Críticos na Aprendizagem pela Ação: Resultados da Integração entre Universidade e Startups CatarinensesAction learningConstructivismPerformance evaluationEBTsUncertaintyAprendizagem pela açãoConstrutivismoAvaliação de desempenhoEBTsIncertezasThis article aims to highlight the critical factors in the application of an action learning method in an extension project at the Federal University of Santa Catarina. The practical procedures proposed by the project are based on the constructivist approach to learning. A qualitative approach was used for data collection, and the applied method of case study. As a result, it was possible to observe some student behavioral events, the search for an optimal and generic problem solution from the scientific literature or similar examples. Another aspect observed was students’ understanding that internal organization and learning management are more important than the technical solution itself. The uniqueness of the startup problem, coupled with limited facts and data, led the group to decide more about studies at an on-site startup than generic bibliographic research on the problem. Practical implications of this research include the contribution to educators and facilitators dealing with problems of uncertain and dynamic nature.Este artigo visa evidenciar os fatores críticos na aplicação de um método de aprendizagem pela ação em um projeto de extensão na Universidade Federal de Santa Catarina. Os procedimentos práticos propostos pelo projeto são baseados na abordagem construtivista de aprendizagem. Utilizou-se a abordagem qualitativa para coleta de dados, sendo o método aplicado de estudo de caso. Como resultados, foi possível observar alguns fenômenos quanto ao comportamento dos alunos, a busca de uma solução ótima e genérica de problemas a partir da literatura científica ou de exemplos semelhantes. Outro aspecto observado foi o entendimento, por parte dos alunos que a organização interna e o gerenciamento de aprendizado são mais importantes do que a solução técnica em si. A singularidade do problema de startup, aliada à limitação de fatos e dados, levou o grupo a decidir mais sobre estudos in loco na startup do que em pesquisas bibliográficas genéricas sobre o problema. Como implicações práticas desta pesquisa destaca-se a contribuição para educadores e facilitadores que lidam com problemas de natureza incerta e dinâmica.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2020-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/171910.13058/raep.2020.v21n2.1719Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 21 No. 2 (2020): May-August; 116-146Administração: Ensino e Pesquisa; v. 21 n. 2 (2020): Maio-Agosto; 116-1462358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719/pdf_1Lacerda, Rogério Tadeu de OliveiraBernardes, Mayara LuciaSimon, Bianca dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:13:25Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1719Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:13:25Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups Aspectos Críticos na Aprendizagem pela Ação: Resultados da Integração entre Universidade e Startups Catarinenses |
title |
Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups |
spellingShingle |
Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups Lacerda, Rogério Tadeu de Oliveira Action learning Constructivism Performance evaluation EBTs Uncertainty Aprendizagem pela ação Construtivismo Avaliação de desempenho EBTs Incertezas |
title_short |
Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups |
title_full |
Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups |
title_fullStr |
Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups |
title_full_unstemmed |
Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups |
title_sort |
Critical Aspects of Action Learning: Results of Integration Between University and Brazilian Startups |
author |
Lacerda, Rogério Tadeu de Oliveira |
author_facet |
Lacerda, Rogério Tadeu de Oliveira Bernardes, Mayara Lucia Simon, Bianca dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Bernardes, Mayara Lucia Simon, Bianca dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lacerda, Rogério Tadeu de Oliveira Bernardes, Mayara Lucia Simon, Bianca dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Action learning Constructivism Performance evaluation EBTs Uncertainty Aprendizagem pela ação Construtivismo Avaliação de desempenho EBTs Incertezas |
topic |
Action learning Constructivism Performance evaluation EBTs Uncertainty Aprendizagem pela ação Construtivismo Avaliação de desempenho EBTs Incertezas |
description |
This article aims to highlight the critical factors in the application of an action learning method in an extension project at the Federal University of Santa Catarina. The practical procedures proposed by the project are based on the constructivist approach to learning. A qualitative approach was used for data collection, and the applied method of case study. As a result, it was possible to observe some student behavioral events, the search for an optimal and generic problem solution from the scientific literature or similar examples. Another aspect observed was students’ understanding that internal organization and learning management are more important than the technical solution itself. The uniqueness of the startup problem, coupled with limited facts and data, led the group to decide more about studies at an on-site startup than generic bibliographic research on the problem. Practical implications of this research include the contribution to educators and facilitators dealing with problems of uncertain and dynamic nature. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719 10.13058/raep.2020.v21n2.1719 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2020.v21n2.1719 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719/pdf https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1719/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 21 No. 2 (2020): May-August; 116-146 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 21 n. 2 (2020): Maio-Agosto; 116-146 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212519417741312 |