APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/20 |
Resumo: | This paper aims to preliminarily identify the epistemological foundations of the teaching methodologies adopted and created by business administration Master’s students. This is a qualitative study with the primary data collected using semi-structured interviews. Content analysis was used for data processing. The results show that the apprenticeship tutor professors participate actively and satisfactorily during the classroom activities. The teachingplanning stage for the respective apprenticeship disciplines polarized teachers, with the majority adopting lectures and traditional teaching methods. The paper concludes that an empirical, epistemological approach is prevalent in teaching apprenticeships. |
id |
ANGRAD-1_a3307b2f9c406df52e1d5a09bc7e513f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/20 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODSESTÁGIO DOCÊNCIA: CONCEPÇÕES EPISTEMOLÓGICAS E SUAS INFLUÊNCIAS NAS METODOLOGIAS DE ENSINOapprenticeship teachingteaching methodsepistemology.estágio docênciametodologias de ensinoepistemologiaThis paper aims to preliminarily identify the epistemological foundations of the teaching methodologies adopted and created by business administration Master’s students. This is a qualitative study with the primary data collected using semi-structured interviews. Content analysis was used for data processing. The results show that the apprenticeship tutor professors participate actively and satisfactorily during the classroom activities. The teachingplanning stage for the respective apprenticeship disciplines polarized teachers, with the majority adopting lectures and traditional teaching methods. The paper concludes that an empirical, epistemological approach is prevalent in teaching apprenticeships.Este artigo tem como objetivo identificar, de forma exploratória, os fundamentos epistemológicos das metodologias de ensino adotadas e criadas por alunos de pós-graduação de Mestrado em Administração. Este é um estudo qualitativo, onde os dados primários foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas. A técnica utilizada para tratamento dos dados foi a análise de conteúdo. Os resultados mostram que os professores orientadores do estágio de ensino têm uma inserção ativa e satisfatória durante as atividades em sala de aula. Observou-se uma polarização entre os professores na fase de planejamento do ensino dedisciplinas alvo do estágio docência. Há uma predominância na adoção de aulas expositivas e metodologias de ensino utilizadas pelos professores. Concluiu-se que na disciplina de estágio docência, uma perspectiva epistemológica empirista tem prevalecido. Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2010.13058/raep.2014.v15n2.20Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 15 No. 2 (2014): Abril-Junho; 237-269Administração: Ensino e Pesquisa; v. 15 n. 2 (2014): Abril-Junho; 237-2692358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/20/15Araújo, Marcus Vinícius Medeiros dePereira, Fernando Antonio de MeloSilva, Lana Viviane Linhares da CostaLima, Jean Marcel CuntoAraújo, Joilza Karla Bezerra deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:55Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/20Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:55Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS ESTÁGIO DOCÊNCIA: CONCEPÇÕES EPISTEMOLÓGICAS E SUAS INFLUÊNCIAS NAS METODOLOGIAS DE ENSINO |
title |
APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS |
spellingShingle |
APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS Araújo, Marcus Vinícius Medeiros de apprenticeship teaching teaching methods epistemology. estágio docência metodologias de ensino epistemologia |
title_short |
APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS |
title_full |
APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS |
title_fullStr |
APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS |
title_full_unstemmed |
APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS |
title_sort |
APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS |
author |
Araújo, Marcus Vinícius Medeiros de |
author_facet |
Araújo, Marcus Vinícius Medeiros de Pereira, Fernando Antonio de Melo Silva, Lana Viviane Linhares da Costa Lima, Jean Marcel Cunto Araújo, Joilza Karla Bezerra de |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Fernando Antonio de Melo Silva, Lana Viviane Linhares da Costa Lima, Jean Marcel Cunto Araújo, Joilza Karla Bezerra de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Marcus Vinícius Medeiros de Pereira, Fernando Antonio de Melo Silva, Lana Viviane Linhares da Costa Lima, Jean Marcel Cunto Araújo, Joilza Karla Bezerra de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
apprenticeship teaching teaching methods epistemology. estágio docência metodologias de ensino epistemologia |
topic |
apprenticeship teaching teaching methods epistemology. estágio docência metodologias de ensino epistemologia |
description |
This paper aims to preliminarily identify the epistemological foundations of the teaching methodologies adopted and created by business administration Master’s students. This is a qualitative study with the primary data collected using semi-structured interviews. Content analysis was used for data processing. The results show that the apprenticeship tutor professors participate actively and satisfactorily during the classroom activities. The teachingplanning stage for the respective apprenticeship disciplines polarized teachers, with the majority adopting lectures and traditional teaching methods. The paper concludes that an empirical, epistemological approach is prevalent in teaching apprenticeships. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/20 10.13058/raep.2014.v15n2.20 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/20 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2014.v15n2.20 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/20/15 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 15 No. 2 (2014): Abril-Junho; 237-269 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 15 n. 2 (2014): Abril-Junho; 237-269 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212518217121792 |