APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Marcus Vinícius Medeiros de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pereira, Fernando Antonio de Melo, Silva, Lana Viviane Linhares da Costa, Lima, Jean Marcel Cunto, Araújo, Joilza Karla Bezerra de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/20
Resumo: This paper aims to preliminarily identify the epistemological foundations of the teaching methodologies adopted and created by business administration Master’s students. This is a qualitative study with the primary data collected using semi-structured interviews. Content analysis was used for data processing. The results show that the apprenticeship tutor professors participate actively and satisfactorily during the classroom activities. The teachingplanning stage for the respective apprenticeship disciplines polarized teachers, with the majority adopting lectures and traditional teaching methods. The paper concludes that an empirical, epistemological approach is prevalent in teaching apprenticeships.
id ANGRAD-1_a3307b2f9c406df52e1d5a09bc7e513f
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/20
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODSESTÁGIO DOCÊNCIA: CONCEPÇÕES EPISTEMOLÓGICAS E SUAS INFLUÊNCIAS NAS METODOLOGIAS DE ENSINOapprenticeship teachingteaching methodsepistemology.estágio docênciametodologias de ensinoepistemologiaThis paper aims to preliminarily identify the epistemological foundations of the teaching methodologies adopted and created by business administration Master’s students. This is a qualitative study with the primary data collected using semi-structured interviews. Content analysis was used for data processing. The results show that the apprenticeship tutor professors participate actively and satisfactorily during the classroom activities. The teachingplanning stage for the respective apprenticeship disciplines polarized teachers, with the majority adopting lectures and traditional teaching methods. The paper concludes that an empirical, epistemological approach is prevalent in teaching apprenticeships.Este artigo tem como objetivo identificar, de forma exploratória, os fundamentos epistemológicos das metodologias de ensino adotadas e criadas por alunos de pós-graduação de Mestrado em Administração. Este é um estudo qualitativo, onde os dados primários foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas. A técnica utilizada para tratamento dos dados foi a análise de conteúdo. Os resultados mostram que os professores orientadores do estágio de ensino têm uma inserção ativa e satisfatória durante as atividades em sala de aula. Observou-se uma polarização entre os professores na fase de planejamento do ensino dedisciplinas alvo do estágio docência. Há uma predominância na adoção de aulas expositivas e metodologias de ensino utilizadas pelos professores. Concluiu-se que na disciplina de estágio docência, uma perspectiva epistemológica empirista tem prevalecido.  Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2010.13058/raep.2014.v15n2.20Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 15 No. 2 (2014): Abril-Junho; 237-269Administração: Ensino e Pesquisa; v. 15 n. 2 (2014): Abril-Junho; 237-2692358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/20/15Araújo, Marcus Vinícius Medeiros dePereira, Fernando Antonio de MeloSilva, Lana Viviane Linhares da CostaLima, Jean Marcel CuntoAraújo, Joilza Karla Bezerra deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:55Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/20Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:55Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS
ESTÁGIO DOCÊNCIA: CONCEPÇÕES EPISTEMOLÓGICAS E SUAS INFLUÊNCIAS NAS METODOLOGIAS DE ENSINO
title APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS
spellingShingle APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS
Araújo, Marcus Vinícius Medeiros de
apprenticeship teaching
teaching methods
epistemology.
estágio docência
metodologias de ensino
epistemologia
title_short APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS
title_full APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS
title_fullStr APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS
title_full_unstemmed APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS
title_sort APPRENTICESHIP TEACHING: EPISTEMOLOGICAL CONCEPTS AND THEIR INFLUENCE ON TEACHING METHODS
author Araújo, Marcus Vinícius Medeiros de
author_facet Araújo, Marcus Vinícius Medeiros de
Pereira, Fernando Antonio de Melo
Silva, Lana Viviane Linhares da Costa
Lima, Jean Marcel Cunto
Araújo, Joilza Karla Bezerra de
author_role author
author2 Pereira, Fernando Antonio de Melo
Silva, Lana Viviane Linhares da Costa
Lima, Jean Marcel Cunto
Araújo, Joilza Karla Bezerra de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Marcus Vinícius Medeiros de
Pereira, Fernando Antonio de Melo
Silva, Lana Viviane Linhares da Costa
Lima, Jean Marcel Cunto
Araújo, Joilza Karla Bezerra de
dc.subject.por.fl_str_mv apprenticeship teaching
teaching methods
epistemology.
estágio docência
metodologias de ensino
epistemologia
topic apprenticeship teaching
teaching methods
epistemology.
estágio docência
metodologias de ensino
epistemologia
description This paper aims to preliminarily identify the epistemological foundations of the teaching methodologies adopted and created by business administration Master’s students. This is a qualitative study with the primary data collected using semi-structured interviews. Content analysis was used for data processing. The results show that the apprenticeship tutor professors participate actively and satisfactorily during the classroom activities. The teachingplanning stage for the respective apprenticeship disciplines polarized teachers, with the majority adopting lectures and traditional teaching methods. The paper concludes that an empirical, epistemological approach is prevalent in teaching apprenticeships.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/20
10.13058/raep.2014.v15n2.20
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/20
identifier_str_mv 10.13058/raep.2014.v15n2.20
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/20/15
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 15 No. 2 (2014): Abril-Junho; 237-269
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 15 n. 2 (2014): Abril-Junho; 237-269
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518217121792