CLASSROOMS AND COMPANIES: AN ANALYSIS OF TEACHING CASE PRODUCTI ON AND USE IN BUSINESS ADMINISTRATI ON COURSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lourenço, Cléria Donizete da Silva
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Magalhães, Thaisa Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/41
Resumo: The case method is considered a promising educational tool to bridge the gap between the classroom and companies, where students enjoy active participation in the learning process. However, little is known about how teachers and students use teaching cases. This paper has thus sought to research the teaching cases published in Brazil and identify how teachers have employed this tool. Data was collected through an analysis of 48 teaching cases published in business administration journals and conferences, in addition to a qualitative study with 61 teachers from three Minas Gerais State heis. The results show that, although an effort to construct cases is being undertaken by Brazilian researchers with recently published cases, this production has not been used by teachers in the institutions surveyed, due to theiroverlooking event proceedings and journals as potential sources of cases. The main conclusion reached is that teachers lack the proper knowledge of what constitutes a case and how it should be employed.
id ANGRAD-1_a6363bbe0a4ee927d262f2f97260fe04
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/41
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling CLASSROOMS AND COMPANIES: AN ANALYSIS OF TEACHING CASE PRODUCTI ON AND USE IN BUSINESS ADMINISTRATI ON COURSESA SALA DE AULA E AS EMPRESAS: ANÁLISE DA PRODUÇÃO E DA UTILIZAÇÃO DE CASOS PARA ENSINO EM ADMINISTRAÇÃOcase studyteaching casesbusiness administrationestudo de casocasos para ensinoAdministraçãoThe case method is considered a promising educational tool to bridge the gap between the classroom and companies, where students enjoy active participation in the learning process. However, little is known about how teachers and students use teaching cases. This paper has thus sought to research the teaching cases published in Brazil and identify how teachers have employed this tool. Data was collected through an analysis of 48 teaching cases published in business administration journals and conferences, in addition to a qualitative study with 61 teachers from three Minas Gerais State heis. The results show that, although an effort to construct cases is being undertaken by Brazilian researchers with recently published cases, this production has not been used by teachers in the institutions surveyed, due to theiroverlooking event proceedings and journals as potential sources of cases. The main conclusion reached is that teachers lack the proper knowledge of what constitutes a case and how it should be employed.O método do caso é uma ferramenta pedagógica considerada promissora no sentido de diminuir a distância entre a sala de aula e as organizações e por proporcionar aos discentes uma participação ativa no processo de aprendizagem. No entanto, pouco se sabe sobre a forma como docentes e discentes têm utilizado os casos. Diante disso, procurou-se conhecer os casos para ensino publicados no Brasil e identificar a forma como os docentes têm utilizado essa ferramenta. Para tanto, foi feita uma análise de 48 casos para ensino publicados em periódicos e eventos da área de administração e uma pesquisa qualitativa com 61 docentes de três ies(Instituição de Ensino Superior) mineiras. Como resultado pode-se destacar que, se por um lado, o esforço de construir casos está sendo feito pelos pesquisadores brasileiros que publicaram seus casos nos últimos anos, por outro, esta produção não tem sido utilizada pelos docentes das ies pesquisadas, uma vez que eles não utilizam os anais dos eventos e os periódicos como fontes de busca dos casos. A principal constatação que se fez, nesta pesquisa, é que há falta de conhecimento, por parte dos docentes, sobre o que é um caso para ensinoe como o mesmo deve ser utilizado.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2014-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/4110.13058/raep.2014.v15n1.41Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 15 No. 1 (2014): Janeiro-Março; 11-42Administração: Ensino e Pesquisa; v. 15 n. 1 (2014): Janeiro-Março; 11-422358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/41/pdfLourenço, Cléria Donizete da SilvaMagalhães, Thaisa Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:59Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/41Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:59Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv CLASSROOMS AND COMPANIES: AN ANALYSIS OF TEACHING CASE PRODUCTI ON AND USE IN BUSINESS ADMINISTRATI ON COURSES
A SALA DE AULA E AS EMPRESAS: ANÁLISE DA PRODUÇÃO E DA UTILIZAÇÃO DE CASOS PARA ENSINO EM ADMINISTRAÇÃO
title CLASSROOMS AND COMPANIES: AN ANALYSIS OF TEACHING CASE PRODUCTI ON AND USE IN BUSINESS ADMINISTRATI ON COURSES
spellingShingle CLASSROOMS AND COMPANIES: AN ANALYSIS OF TEACHING CASE PRODUCTI ON AND USE IN BUSINESS ADMINISTRATI ON COURSES
Lourenço, Cléria Donizete da Silva
case study
teaching cases
business administration
estudo de caso
casos para ensino
Administração
title_short CLASSROOMS AND COMPANIES: AN ANALYSIS OF TEACHING CASE PRODUCTI ON AND USE IN BUSINESS ADMINISTRATI ON COURSES
title_full CLASSROOMS AND COMPANIES: AN ANALYSIS OF TEACHING CASE PRODUCTI ON AND USE IN BUSINESS ADMINISTRATI ON COURSES
title_fullStr CLASSROOMS AND COMPANIES: AN ANALYSIS OF TEACHING CASE PRODUCTI ON AND USE IN BUSINESS ADMINISTRATI ON COURSES
title_full_unstemmed CLASSROOMS AND COMPANIES: AN ANALYSIS OF TEACHING CASE PRODUCTI ON AND USE IN BUSINESS ADMINISTRATI ON COURSES
title_sort CLASSROOMS AND COMPANIES: AN ANALYSIS OF TEACHING CASE PRODUCTI ON AND USE IN BUSINESS ADMINISTRATI ON COURSES
author Lourenço, Cléria Donizete da Silva
author_facet Lourenço, Cléria Donizete da Silva
Magalhães, Thaisa Ferreira
author_role author
author2 Magalhães, Thaisa Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lourenço, Cléria Donizete da Silva
Magalhães, Thaisa Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv case study
teaching cases
business administration
estudo de caso
casos para ensino
Administração
topic case study
teaching cases
business administration
estudo de caso
casos para ensino
Administração
description The case method is considered a promising educational tool to bridge the gap between the classroom and companies, where students enjoy active participation in the learning process. However, little is known about how teachers and students use teaching cases. This paper has thus sought to research the teaching cases published in Brazil and identify how teachers have employed this tool. Data was collected through an analysis of 48 teaching cases published in business administration journals and conferences, in addition to a qualitative study with 61 teachers from three Minas Gerais State heis. The results show that, although an effort to construct cases is being undertaken by Brazilian researchers with recently published cases, this production has not been used by teachers in the institutions surveyed, due to theiroverlooking event proceedings and journals as potential sources of cases. The main conclusion reached is that teachers lack the proper knowledge of what constitutes a case and how it should be employed.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/41
10.13058/raep.2014.v15n1.41
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/41
identifier_str_mv 10.13058/raep.2014.v15n1.41
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/41/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 15 No. 1 (2014): Janeiro-Março; 11-42
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 15 n. 1 (2014): Janeiro-Março; 11-42
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518228656128