RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Pedro Marcos Roma de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Porto, Geciane Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/355
Resumo: Within the three prongs of teaching-research-extension in the postdoctoral process leading to professor training, the literature indicates a moderate positive impact on research activities measured by bibliographic production, especially in the publication of articles in journals. However, current teaching activities are not restricted to the production of papers, leaving the question: could the influence of postdoctoral research be broader in scope, having an influence on ampler postdoctoral activities? In seeking a possible answer to this emblematic question, the study worked on a sample of 978 researchers with postdoctoral research abroad and coming from the CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) program, verifying their technical and university extension production in a scenario ex ante and ex post to the postdoctoral context. From a broad overview of production, the findings point to a drastic scenario of null impact for almost 11% of the sample, moreover, they showed a mild or low impact in general. However, the data does indicate exceptions that deserve to be considered in seeking to support a broader scenario that goes beyond research activities and considers the postgraduate system more systematically and integrated with the teaching-research-extension triad.
id ANGRAD-1_b25e5f8afbb78cca0f93c2d5f5419a14
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/355
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORMENSINO E PESQUISA E NADA MAIS? UMA ANÁLISE COM BASE EM CURRÍCULOS LATTES DE PÓS-DOUTORES EGRESSOS DA CAPESpostdoctoral researchprofessor trainingeducationresearch and university extensionEstágio Pós-doutoralCapacitação DocenteEnsinoPesquisaExtensão UniversitáriaWithin the three prongs of teaching-research-extension in the postdoctoral process leading to professor training, the literature indicates a moderate positive impact on research activities measured by bibliographic production, especially in the publication of articles in journals. However, current teaching activities are not restricted to the production of papers, leaving the question: could the influence of postdoctoral research be broader in scope, having an influence on ampler postdoctoral activities? In seeking a possible answer to this emblematic question, the study worked on a sample of 978 researchers with postdoctoral research abroad and coming from the CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) program, verifying their technical and university extension production in a scenario ex ante and ex post to the postdoctoral context. From a broad overview of production, the findings point to a drastic scenario of null impact for almost 11% of the sample, moreover, they showed a mild or low impact in general. However, the data does indicate exceptions that deserve to be considered in seeking to support a broader scenario that goes beyond research activities and considers the postgraduate system more systematically and integrated with the teaching-research-extension triad.No tripé ensino-pesquisa-extensão no processo de pós-doutorado com vista à capacitação docente, a literatura aponta um quadro de impacto razoavelmente positivo sobre as atividades de pesquisa mensuradas pela produção bibliográfica, sobretudo sobre a publicação de artigos em periódicos. No entanto as atuais atividades docentes não se restringem a produção de papers, ficando a pergunta será que a influência do estágio pós-doutoral não é mais abrangente tendo uma influência sobre atividades mais amplas da pós-graduação? Na busca de almejar uma possível resposta para essa questão emblemática, o estudo trabalhou em uma amostra de 978 pesquisadores que possuíam estágio pós-doutoral realizado no exterior, analisando egressos do programa na Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Capes, verificando a sua produção técnica e de extensão universitária em um cenário ex ante e ex post ao contexto pós-doutoral. Sob a ótica da produção de uma forma mais ampla, os dados apontam para um cenário drástico de impacto nulo para praticamente 11% da amostra, além disso, registra um impacto leve ou baixo de uma forma geral, mas os dados apontam para exceções que merecem ser consideradas, na busca de se fomentar um cenário mais amplo que vá além das atividades de pesquisa e que considerem o sistema de pós-graduação de uma forma mais sistêmica e integrada a tríade ensino-pesquisa-extensão.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2016-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/35510.13058/raep.2016.v17n1.355Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 1 (2016): Janeiro-Abril; 111-146Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 1 (2016): Janeiro-Abril; 111-1462358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/355/pdfCastro, Pedro Marcos Roma dePorto, Geciane Silveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:28Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/355Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:28Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM
ENSINO E PESQUISA E NADA MAIS? UMA ANÁLISE COM BASE EM CURRÍCULOS LATTES DE PÓS-DOUTORES EGRESSOS DA CAPES
title RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM
spellingShingle RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM
Castro, Pedro Marcos Roma de
postdoctoral research
professor training
education
research and university extension
Estágio Pós-doutoral
Capacitação Docente
Ensino
Pesquisa
Extensão Universitária
title_short RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM
title_full RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM
title_fullStr RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM
title_full_unstemmed RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM
title_sort RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM
author Castro, Pedro Marcos Roma de
author_facet Castro, Pedro Marcos Roma de
Porto, Geciane Silveira
author_role author
author2 Porto, Geciane Silveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Pedro Marcos Roma de
Porto, Geciane Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv postdoctoral research
professor training
education
research and university extension
Estágio Pós-doutoral
Capacitação Docente
Ensino
Pesquisa
Extensão Universitária
topic postdoctoral research
professor training
education
research and university extension
Estágio Pós-doutoral
Capacitação Docente
Ensino
Pesquisa
Extensão Universitária
description Within the three prongs of teaching-research-extension in the postdoctoral process leading to professor training, the literature indicates a moderate positive impact on research activities measured by bibliographic production, especially in the publication of articles in journals. However, current teaching activities are not restricted to the production of papers, leaving the question: could the influence of postdoctoral research be broader in scope, having an influence on ampler postdoctoral activities? In seeking a possible answer to this emblematic question, the study worked on a sample of 978 researchers with postdoctoral research abroad and coming from the CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) program, verifying their technical and university extension production in a scenario ex ante and ex post to the postdoctoral context. From a broad overview of production, the findings point to a drastic scenario of null impact for almost 11% of the sample, moreover, they showed a mild or low impact in general. However, the data does indicate exceptions that deserve to be considered in seeking to support a broader scenario that goes beyond research activities and considers the postgraduate system more systematically and integrated with the teaching-research-extension triad.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/355
10.13058/raep.2016.v17n1.355
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/355
identifier_str_mv 10.13058/raep.2016.v17n1.355
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/355/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 1 (2016): Janeiro-Abril; 111-146
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 1 (2016): Janeiro-Abril; 111-146
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518849413120