RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/355 |
Resumo: | Within the three prongs of teaching-research-extension in the postdoctoral process leading to professor training, the literature indicates a moderate positive impact on research activities measured by bibliographic production, especially in the publication of articles in journals. However, current teaching activities are not restricted to the production of papers, leaving the question: could the influence of postdoctoral research be broader in scope, having an influence on ampler postdoctoral activities? In seeking a possible answer to this emblematic question, the study worked on a sample of 978 researchers with postdoctoral research abroad and coming from the CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) program, verifying their technical and university extension production in a scenario ex ante and ex post to the postdoctoral context. From a broad overview of production, the findings point to a drastic scenario of null impact for almost 11% of the sample, moreover, they showed a mild or low impact in general. However, the data does indicate exceptions that deserve to be considered in seeking to support a broader scenario that goes beyond research activities and considers the postgraduate system more systematically and integrated with the teaching-research-extension triad. |
id |
ANGRAD-1_b25e5f8afbb78cca0f93c2d5f5419a14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/355 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORMENSINO E PESQUISA E NADA MAIS? UMA ANÁLISE COM BASE EM CURRÍCULOS LATTES DE PÓS-DOUTORES EGRESSOS DA CAPESpostdoctoral researchprofessor trainingeducationresearch and university extensionEstágio Pós-doutoralCapacitação DocenteEnsinoPesquisaExtensão UniversitáriaWithin the three prongs of teaching-research-extension in the postdoctoral process leading to professor training, the literature indicates a moderate positive impact on research activities measured by bibliographic production, especially in the publication of articles in journals. However, current teaching activities are not restricted to the production of papers, leaving the question: could the influence of postdoctoral research be broader in scope, having an influence on ampler postdoctoral activities? In seeking a possible answer to this emblematic question, the study worked on a sample of 978 researchers with postdoctoral research abroad and coming from the CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) program, verifying their technical and university extension production in a scenario ex ante and ex post to the postdoctoral context. From a broad overview of production, the findings point to a drastic scenario of null impact for almost 11% of the sample, moreover, they showed a mild or low impact in general. However, the data does indicate exceptions that deserve to be considered in seeking to support a broader scenario that goes beyond research activities and considers the postgraduate system more systematically and integrated with the teaching-research-extension triad.No tripé ensino-pesquisa-extensão no processo de pós-doutorado com vista à capacitação docente, a literatura aponta um quadro de impacto razoavelmente positivo sobre as atividades de pesquisa mensuradas pela produção bibliográfica, sobretudo sobre a publicação de artigos em periódicos. No entanto as atuais atividades docentes não se restringem a produção de papers, ficando a pergunta será que a influência do estágio pós-doutoral não é mais abrangente tendo uma influência sobre atividades mais amplas da pós-graduação? Na busca de almejar uma possível resposta para essa questão emblemática, o estudo trabalhou em uma amostra de 978 pesquisadores que possuíam estágio pós-doutoral realizado no exterior, analisando egressos do programa na Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Capes, verificando a sua produção técnica e de extensão universitária em um cenário ex ante e ex post ao contexto pós-doutoral. Sob a ótica da produção de uma forma mais ampla, os dados apontam para um cenário drástico de impacto nulo para praticamente 11% da amostra, além disso, registra um impacto leve ou baixo de uma forma geral, mas os dados apontam para exceções que merecem ser consideradas, na busca de se fomentar um cenário mais amplo que vá além das atividades de pesquisa e que considerem o sistema de pós-graduação de uma forma mais sistêmica e integrada a tríade ensino-pesquisa-extensão.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2016-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/35510.13058/raep.2016.v17n1.355Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 1 (2016): Janeiro-Abril; 111-146Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 1 (2016): Janeiro-Abril; 111-1462358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/355/pdfCastro, Pedro Marcos Roma dePorto, Geciane Silveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:28Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/355Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:28Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM ENSINO E PESQUISA E NADA MAIS? UMA ANÁLISE COM BASE EM CURRÍCULOS LATTES DE PÓS-DOUTORES EGRESSOS DA CAPES |
title |
RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM |
spellingShingle |
RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM Castro, Pedro Marcos Roma de postdoctoral research professor training education research and university extension Estágio Pós-doutoral Capacitação Docente Ensino Pesquisa Extensão Universitária |
title_short |
RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM |
title_full |
RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM |
title_fullStr |
RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM |
title_full_unstemmed |
RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM |
title_sort |
RESEARCH, EDUCATION AND NOTHING ELSE? AN ANALYSIS BASED ON THE CURRICULA OF POSTDOC CAPES GRADUATES ON THE LATTES PLATFORM |
author |
Castro, Pedro Marcos Roma de |
author_facet |
Castro, Pedro Marcos Roma de Porto, Geciane Silveira |
author_role |
author |
author2 |
Porto, Geciane Silveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Pedro Marcos Roma de Porto, Geciane Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
postdoctoral research professor training education research and university extension Estágio Pós-doutoral Capacitação Docente Ensino Pesquisa Extensão Universitária |
topic |
postdoctoral research professor training education research and university extension Estágio Pós-doutoral Capacitação Docente Ensino Pesquisa Extensão Universitária |
description |
Within the three prongs of teaching-research-extension in the postdoctoral process leading to professor training, the literature indicates a moderate positive impact on research activities measured by bibliographic production, especially in the publication of articles in journals. However, current teaching activities are not restricted to the production of papers, leaving the question: could the influence of postdoctoral research be broader in scope, having an influence on ampler postdoctoral activities? In seeking a possible answer to this emblematic question, the study worked on a sample of 978 researchers with postdoctoral research abroad and coming from the CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) program, verifying their technical and university extension production in a scenario ex ante and ex post to the postdoctoral context. From a broad overview of production, the findings point to a drastic scenario of null impact for almost 11% of the sample, moreover, they showed a mild or low impact in general. However, the data does indicate exceptions that deserve to be considered in seeking to support a broader scenario that goes beyond research activities and considers the postgraduate system more systematically and integrated with the teaching-research-extension triad. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/355 10.13058/raep.2016.v17n1.355 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/355 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2016.v17n1.355 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/355/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 1 (2016): Janeiro-Abril; 111-146 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 1 (2016): Janeiro-Abril; 111-146 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212518849413120 |