INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939 |
Resumo: | Internationalization has been one of the most critical factors that has shaped higher education in the past three decades. In addition to transforming higher education, internationalization has changed substantially. The bifurcation of internationalization in two interdependent pillars, "at home" and "abroad", is evidence of this change. Through a qualitative study, using primary and secondary data and content and document analysis techniques, the study aims to make a diagnosis of the internationalization of higher education institutions among three types of Brazilian Universities, namely: a Private HEI, non-profit, confessional and philanthropic, a Federal Public HEI and a Private HEI for profit. The results indicated the convergence of specialists regarding the perception of internationalization in Brazilian Universities and significant differences regarding culture, awareness, focus of activities, priorities, risks and benefits of internationalization. |
id |
ANGRAD-1_ccef0078f487387344d9ad75685132e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1939 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDYInternacionalização no Ensino Superior e o Brasil como Case StudyInternationalization has been one of the most critical factors that has shaped higher education in the past three decades. In addition to transforming higher education, internationalization has changed substantially. The bifurcation of internationalization in two interdependent pillars, "at home" and "abroad", is evidence of this change. Through a qualitative study, using primary and secondary data and content and document analysis techniques, the study aims to make a diagnosis of the internationalization of higher education institutions among three types of Brazilian Universities, namely: a Private HEI, non-profit, confessional and philanthropic, a Federal Public HEI and a Private HEI for profit. The results indicated the convergence of specialists regarding the perception of internationalization in Brazilian Universities and significant differences regarding culture, awareness, focus of activities, priorities, risks and benefits of internationalization.A internacionalização tem sido um dos fatores mais críticos que moldam o ensino superior nas últimas três décadas. Além de transformar o ensino superior a internacionalização mudou substancialmente. A bifurcação da internacionalização em dois pilares interdependentes, “em casa” e “no exterior”, é evidência dessa mudança. Por meio de um estudo qualitativo, utilizando dados primários e secundários e técnicas de análise de conteúdo e documental, o estudo tem como objetivo realizar um diagnóstico da internacionalização das instituições de ensino superior entre três tipos de Universidades Brasileiras, sendo elas: uma IES Privada, sem fins lucrativos, confessional e filantrópica, uma IES Pública Federal e uma IES Privada com fins lucrativos. Os resultados indicaram convergência dos especialistas quanto a percepção sobre a internacionalização nas Universidades Brasileiras e diferenças significativas quanto a cultura, consciência, foco das atividades, prioridades, riscos e benefícios de internacionalização.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2021-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/193910.13058/raep.2021.v22n1.1939Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 1 (2021): January-AprilAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 1 (2021): Janeiro-Abril2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939/417https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939/424Copyright (c) 2021 Marcia Cristina Alves dos Anjos Almeida, Ângelo Márcio Oliveira Sant'Anna, Edson Pinheiro de Limahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves dos Anjos Almeida, Marcia CristinaMárcio Oliveira Sant'Anna, Ângelo Pinheiro de Lima, Edson2021-06-08T14:30:11Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1939Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2021-06-08T14:30:11Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY Internacionalização no Ensino Superior e o Brasil como Case Study |
title |
INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY |
spellingShingle |
INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY Alves dos Anjos Almeida, Marcia Cristina |
title_short |
INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY |
title_full |
INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY |
title_fullStr |
INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY |
title_full_unstemmed |
INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY |
title_sort |
INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY |
author |
Alves dos Anjos Almeida, Marcia Cristina |
author_facet |
Alves dos Anjos Almeida, Marcia Cristina Márcio Oliveira Sant'Anna, Ângelo Pinheiro de Lima, Edson |
author_role |
author |
author2 |
Márcio Oliveira Sant'Anna, Ângelo Pinheiro de Lima, Edson |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves dos Anjos Almeida, Marcia Cristina Márcio Oliveira Sant'Anna, Ângelo Pinheiro de Lima, Edson |
description |
Internationalization has been one of the most critical factors that has shaped higher education in the past three decades. In addition to transforming higher education, internationalization has changed substantially. The bifurcation of internationalization in two interdependent pillars, "at home" and "abroad", is evidence of this change. Through a qualitative study, using primary and secondary data and content and document analysis techniques, the study aims to make a diagnosis of the internationalization of higher education institutions among three types of Brazilian Universities, namely: a Private HEI, non-profit, confessional and philanthropic, a Federal Public HEI and a Private HEI for profit. The results indicated the convergence of specialists regarding the perception of internationalization in Brazilian Universities and significant differences regarding culture, awareness, focus of activities, priorities, risks and benefits of internationalization. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939 10.13058/raep.2021.v22n1.1939 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2021.v22n1.1939 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939/417 https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939/424 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 1 (2021): January-April Administração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 1 (2021): Janeiro-Abril 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212519599144960 |