INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves dos Anjos Almeida, Marcia Cristina
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Márcio Oliveira Sant'Anna, Ângelo, Pinheiro de Lima, Edson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939
Resumo: Internationalization has been one of the most critical factors that has shaped higher education in the past three decades. In addition to transforming higher education, internationalization has changed substantially. The bifurcation of internationalization in two interdependent pillars, "at home" and "abroad", is evidence of this change. Through a qualitative study, using primary and secondary data and content and document analysis techniques, the study aims to make a diagnosis of the internationalization of higher education institutions among three types of Brazilian Universities, namely: a Private HEI, non-profit, confessional and philanthropic, a Federal Public HEI and a Private HEI for profit. The results indicated the convergence of specialists regarding the perception of internationalization in Brazilian Universities and significant differences regarding culture, awareness, focus of activities, priorities, risks and benefits of internationalization.
id ANGRAD-1_ccef0078f487387344d9ad75685132e3
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1939
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDYInternacionalização no Ensino Superior e o Brasil como Case StudyInternationalization has been one of the most critical factors that has shaped higher education in the past three decades. In addition to transforming higher education, internationalization has changed substantially. The bifurcation of internationalization in two interdependent pillars, "at home" and "abroad", is evidence of this change. Through a qualitative study, using primary and secondary data and content and document analysis techniques, the study aims to make a diagnosis of the internationalization of higher education institutions among three types of Brazilian Universities, namely: a Private HEI, non-profit, confessional and philanthropic, a Federal Public HEI and a Private HEI for profit. The results indicated the convergence of specialists regarding the perception of internationalization in Brazilian Universities and significant differences regarding culture, awareness, focus of activities, priorities, risks and benefits of internationalization.A internacionalização tem sido um dos fatores mais críticos que moldam o ensino superior nas últimas três décadas. Além de transformar o ensino superior a internacionalização mudou substancialmente. A bifurcação da internacionalização em dois pilares interdependentes, “em casa” e “no exterior”, é evidência dessa mudança. Por meio de um estudo qualitativo, utilizando dados primários e secundários e técnicas de análise de conteúdo e documental, o estudo tem como objetivo realizar um diagnóstico da internacionalização das instituições de ensino superior entre três tipos de Universidades Brasileiras, sendo elas: uma IES Privada, sem fins lucrativos, confessional e filantrópica, uma IES Pública Federal e uma IES Privada com fins lucrativos. Os resultados indicaram convergência dos especialistas quanto a percepção sobre a internacionalização nas Universidades Brasileiras e diferenças significativas quanto a cultura, consciência, foco das atividades, prioridades, riscos e benefícios de internacionalização.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2021-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/193910.13058/raep.2021.v22n1.1939Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 1 (2021): January-AprilAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 1 (2021): Janeiro-Abril2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939/417https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939/424Copyright (c) 2021 Marcia Cristina Alves dos Anjos Almeida, Ângelo Márcio Oliveira Sant'Anna, Edson Pinheiro de Limahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves dos Anjos Almeida, Marcia CristinaMárcio Oliveira Sant'Anna, Ângelo Pinheiro de Lima, Edson2021-06-08T14:30:11Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1939Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2021-06-08T14:30:11Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY
Internacionalização no Ensino Superior e o Brasil como Case Study
title INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY
spellingShingle INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY
Alves dos Anjos Almeida, Marcia Cristina
title_short INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY
title_full INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY
title_fullStr INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY
title_full_unstemmed INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY
title_sort INTERNATIONALIZATION IN HIGHER EDUCATION AND BRAZIL AS A CASE STUDY
author Alves dos Anjos Almeida, Marcia Cristina
author_facet Alves dos Anjos Almeida, Marcia Cristina
Márcio Oliveira Sant'Anna, Ângelo
Pinheiro de Lima, Edson
author_role author
author2 Márcio Oliveira Sant'Anna, Ângelo
Pinheiro de Lima, Edson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves dos Anjos Almeida, Marcia Cristina
Márcio Oliveira Sant'Anna, Ângelo
Pinheiro de Lima, Edson
description Internationalization has been one of the most critical factors that has shaped higher education in the past three decades. In addition to transforming higher education, internationalization has changed substantially. The bifurcation of internationalization in two interdependent pillars, "at home" and "abroad", is evidence of this change. Through a qualitative study, using primary and secondary data and content and document analysis techniques, the study aims to make a diagnosis of the internationalization of higher education institutions among three types of Brazilian Universities, namely: a Private HEI, non-profit, confessional and philanthropic, a Federal Public HEI and a Private HEI for profit. The results indicated the convergence of specialists regarding the perception of internationalization in Brazilian Universities and significant differences regarding culture, awareness, focus of activities, priorities, risks and benefits of internationalization.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939
10.13058/raep.2021.v22n1.1939
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939
identifier_str_mv 10.13058/raep.2021.v22n1.1939
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939/417
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1939/424
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 1 (2021): January-April
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 1 (2021): Janeiro-Abril
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519599144960