Internacionalização dos Programas Brasileiros de Stricto Sensu em Administração
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2197 |
Resumo: | This research sought to understand the main evidence of internationalization in Capes' evaluation forms. Through a documentary research, the evaluation forms of the programs issued by Capes were analyzed. Altogether, the sample is composed of 53 stricto sensu academic graduate programs and 27 professional master's programs. Capes’ evaluators have predominantly highlighted internationalization abroad, also called external mobility. In academic programs, internationalization at home obtained the highest number of disclosures and in professional programs, program mobility was the most prominent. It was also evident that the higher the score, the greater the amount of disclosure of internationalization actions. The definition of 41 subcategories of internationalization is presented as a contrition to this research, in addition to the possibility of quantifying qualitative elements that strengthen the concepts of internationalization in higher education. |
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Internacionalização dos Programas Brasileiros de Stricto Sensu em AdministraçãoThis research sought to understand the main evidence of internationalization in Capes' evaluation forms. Through a documentary research, the evaluation forms of the programs issued by Capes were analyzed. Altogether, the sample is composed of 53 stricto sensu academic graduate programs and 27 professional master's programs. Capes’ evaluators have predominantly highlighted internationalization abroad, also called external mobility. In academic programs, internationalization at home obtained the highest number of disclosures and in professional programs, program mobility was the most prominent. It was also evident that the higher the score, the greater the amount of disclosure of internationalization actions. The definition of 41 subcategories of internationalization is presented as a contrition to this research, in addition to the possibility of quantifying qualitative elements that strengthen the concepts of internationalization in higher education.Esta pesquisa buscou compreender as principais evidenciações de internacionalização nas fichas de avaliação da Capes. Por meio de uma pesquisa documental, foram analisadas as fichas de avaliação dos programas emitida pela Capes. Ao todo, a amostra é composta por 53 programas de pós-graduação stricto sensu acadêmicos e 27 programas de mestrado profissional. Os avaliadores da Capes têm evidenciado predominantemente a internacionalização no exterior, também chamada de mobilidade externa. Nos programas acadêmicos, a internacionalização em casa obteve o maior número de evidenciações e nos programas profissionais a mobilidade do programa teve o maior destaque. Evidenciou-se também que quanto maior a nota, maior a quantidade de evidenciação das ações de internacionalização. Apresenta-se como contrição desta pesquisa a definição de 41 subcategorias de internacionalização, além da possibilidade de quantificar elementos qualitativos fortalecem os conceitos de internacionalização no ensino superior.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/219710.13058/raep.2022.v23n3.2197Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 23 No. 3 (2022): 3ª Edição RAEPAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 23 n. 3 (2022): 3ª Edição RAEP2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADCopyright (c) 2022 Leonardo Fabris Lugoboni, Alex Martins Pereira, Maria Laura Ferranty Maclennanhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLugoboni, Leonardo FabrisPereira, Alex Martins Maclennan, Maria Laura Ferranty por2022-12-30T08:37:42Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2197Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2022-12-30T08:37:42Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
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