Design fora de série: percursos da produção contemporânea em São Paulo: Estudio Manus e ,ovo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: BARBOSA, Valéria Cilene
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
Texto Completo: http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1723
Resumo: This dissertation analyzes the design of products under the authorial bias, dissociated from the industry, in the area where it favors playful and semantic aspects. To this dimension of design we call it out of series. As a contemporary alternative of acting in product design, in the out-of-series design, self-production predominates, carried out by means of artisan or low tech processes, or even high tech. In these processes, creation does not take place in response to an external demand, seeking to solve a problem, but derives from an idea, interest, proposition or enchantment on the part of the designer. The circulation and insertion of this type of product was initially thanks to curating in galleries and shows, as well as design awards, demonstrating its hybridization with the artistic universe. Production often occurs in limited editions or single pieces, or even on a small scale. The main cases of analysis were the Studio Manus, by Caio Medeiros and Daniela Scorza, and the double, egg, by Gerson de Oliveira and Luciana Martins, both for having a relevant trajectory in the national design panorama. Understanding how the processes of creation, production and insertion of these objects in the Brazilian context are the objective of this study. It is also important to understand the paradigm changes that occur in the contemporary production of product design in Brazil, especially in São Paulo, and how the production of the first professionals allowed a new generation of product designers to have a space of performance and circulation.
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The circulation and insertion of this type of product was initially thanks to curating in galleries and shows, as well as design awards, demonstrating its hybridization with the artistic universe. Production often occurs in limited editions or single pieces, or even on a small scale. The main cases of analysis were the Studio Manus, by Caio Medeiros and Daniela Scorza, and the double, egg, by Gerson de Oliveira and Luciana Martins, both for having a relevant trajectory in the national design panorama. Understanding how the processes of creation, production and insertion of these objects in the Brazilian context are the objective of this study. It is also important to understand the paradigm changes that occur in the contemporary production of product design in Brazil, especially in São Paulo, and how the production of the first professionals allowed a new generation of product designers to have a space of performance and circulation.Esta dissertação analisa o design de produtos sob o viés autoral, dissociado da indústria, na vertente em que privilegia aspectos lúdicos e semânticos. A essa dimensão do design chamamos fora de série. Como alternativa contemporânea de atuação em design de produtos, no design fora de série predomina a autoprodução, realizada por meio de processos artesanais ou low tech, ou ainda high tech. Nesses processos, a criação não se dá como resposta a uma demanda externa, visando solucionar um problema, mas deriva de uma ideia, interesse, proposição ou encantamento por parte do designer. A circulação e a inserção desse tipo de produto se deram, inicialmente, graças à curadoria em galerias e mostras, além de premiações de design, demonstrando sua hibridização com o universo artístico. A produção ocorre, muitas vezes, em edições limitadas ou peças únicas, ou ainda em pequena escala. Foram definidos como principais casos de análise o Estúdio Manus, de Caio Medeiros e Daniela Scorza, e a dupla ,ovo, de Gerson de Oliveira e Luciana Martins, ambos por apresentarem relevante trajetória no panorama de design nacional. Compreender como se dão os processos de criação, produção e inserção desses objetos no contexto brasileiro é o objetivo deste estudo. Importa, também, compreender as mudanças de paradigma que se verificam na produção contemporânea de design de produtos no Brasil,especialmente em São Paulo, e como a produção dos primeiros profissionais permitiu que uma nova geração de designers de produtos viesse a ter espaço de atuação e circulação.Submitted by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2019-03-19T20:54:49Z No. of bitstreams: 1 454007.pdf: 51376826 bytes, checksum: fc6f14d63cf412455cb2f968d23d35e6 (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2019-04-03T14:49:12Z (GMT) No. of bitstreams: 1 454007.pdf: 51376826 bytes, checksum: fc6f14d63cf412455cb2f968d23d35e6 (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2019-04-03T15:37:51Z (GMT) No. of bitstreams: 1 454007.pdf: 51376826 bytes, checksum: fc6f14d63cf412455cb2f968d23d35e6 (MD5)Made available in DSpace on 2019-04-03T15:55:25Z (GMT). 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BARBOSA, Valéria Cilene
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