O estilo televisivo da sitcom Vai que Cola: a hibridização entre teatralidade e televisão
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
Texto Completo: | http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1644 |
Resumo: | The work that follows is the result of a research that had as scope the following problem: how hybridity between theatricality and television contributes to the TV-style sitcom Vai Que Cola? To answer this question, it proposed a stylistic analysis of comparison methods of some parts from three episodes of the program with the precursor Brazilian sitcoms Sai de Baixo and Família Trapo, and the american sitcom Scrubs. Supported on the theoretical framework of Brett Mills to identify the characteristics of traditional and non-traditional sitcoms. Jeremy G. Butler contributed the concept of television style of multiple-camera and single-camera. From them, it defined the television sitcom style as the main matrix Vai Que Cola. Starting from such a formulation, it was proposed that Vai Que Cola has two basic foundations for this structure: the theatricality and cameras styles. It is at this point that it was possible to see that the program is structured in the traditional model of sitcom that uses since its inception theatricality and multiple-camera in its format. In nontraditional sitcom it was possible to identify a specific strategy: the simulation of a single-camera still in the midst of the traditional style of multiple-camera. With the support of program staff interviews, it was noticed that these three features added to the simulation of the live format are strategically used to approach the viewer's sitcom. The concept of the actual technique of the direct broadcast (live) Mario Carlón was important to understand how hybridity between theatricality and camera models edify the television style Vai Que Cola. |
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Butler contributed the concept of television style of multiple-camera and single-camera. From them, it defined the television sitcom style as the main matrix Vai Que Cola. Starting from such a formulation, it was proposed that Vai Que Cola has two basic foundations for this structure: the theatricality and cameras styles. It is at this point that it was possible to see that the program is structured in the traditional model of sitcom that uses since its inception theatricality and multiple-camera in its format. In nontraditional sitcom it was possible to identify a specific strategy: the simulation of a single-camera still in the midst of the traditional style of multiple-camera. With the support of program staff interviews, it was noticed that these three features added to the simulation of the live format are strategically used to approach the viewer's sitcom. The concept of the actual technique of the direct broadcast (live) Mario Carlón was important to understand how hybridity between theatricality and camera models edify the television style Vai Que Cola.O trabalho que se segue é o resultado de uma pesquisa que teve como escopo o seguinte problema: como o hibridismo entre teatralidade e televisão contribui para o estilo televisivo da sitcom Vai Que Cola? Para responder a essa pergunta, foi proposta uma metodologia de comparação de análise estilística de alguns trechos de três episódios do referido programa com as sitcoms brasileiras precursoras Sai de Baixo e Família Trapo, e a sitcom americana Scrubs. Apoiou-se no arcabouço teórico de Brett Mills para identificar as características das sitcoms tradicionais e não tradicionais. Jeremy G. Butler contribuiu com o conceito de estilo televisivo, de multiple-camera e single-camera. A partir deles, definiu-se o estilo televisivo de sitcom como a matriz principal de Vai Que Cola. Partindo de tal formulação, foi proposto que Vai Que Cola tem dois alicerces básicos para essa estruturação: a teatralidade e os estilos de câmeras. É nesse ponto que foi possível perceber que o programa é estruturado no modelo tradicional de sitcom que utiliza desde seu início a teatralidade e a multiple-camera em seu formato. Na sitcom não tradicional foi possível identificar uma estratégia pontual: a simulação de uma single-camera ainda em meio ao estilo tradicional do multiple-camera. Com o apoio de depoimentos da equipe do programa, percebeu-se que essas três características somadas à simulação do formato ao vivo são estrategicamente utilizadas para aproximar o telespectador da sitcom. O conceito da técnica do real sobre a transmissão direta (ao vivo) de Mario Carlón foi importante para compreender como o hibridismo entre a teatralidade e os modelos de câmera edificam o estilo televisivo de Vai Que Cola.Submitted by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2017-06-26T21:15:39Z No. of bitstreams: 1 Ana Márcia Andrade.pdf: 8864610 bytes, checksum: 43dc88da8ff9c1cdfddb240e35e5d5c6 (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2017-06-30T23:30:28Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Ana Márcia Andrade.pdf: 8864610 bytes, checksum: 43dc88da8ff9c1cdfddb240e35e5d5c6 (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2017-07-01T00:32:15Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Ana Márcia Andrade.pdf: 8864610 bytes, checksum: 43dc88da8ff9c1cdfddb240e35e5d5c6 (MD5)Made available in DSpace on 2017-07-01T00:32:29Z (GMT). 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