The cursed form: the presence of sonnet in the work of Bruno Tolentino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Silva, Nívia Maria
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: de Almeida Azevedo, Luciene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto Poético
Texto Completo: https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/397
Resumo: The fixed form is a mark in the work of the poet Bruno Tolentino. Among the various forms he practiced, however, the observation of his poetic activity leads us to affirm that the sonnet is the privileged form. This article intends to problematize this observation, assuming that the presence of sonnets in Tolentino’s work is not only a formal option, but it is part of his investment in a personal poetic program in the Brazilian literary field, especially in the 1990s and in the early years of the 2000s.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n23a397
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spelling The cursed form: the presence of sonnet in the work of Bruno TolentinoLa forma maldita: la presencia del soneto en el trabajo de Bruno TolentinoA “forma maldita”: a presença do soneto na obra de Bruno TolentinoBruno Tolentino. Poetry. Sonnet. Aesthetics. Literary field.Bruno Tolentino. Poesía. Soneto. La estética. Campo literario.Bruno Tolentino. Poesia. Soneto. Campo literário.The fixed form is a mark in the work of the poet Bruno Tolentino. Among the various forms he practiced, however, the observation of his poetic activity leads us to affirm that the sonnet is the privileged form. This article intends to problematize this observation, assuming that the presence of sonnets in Tolentino’s work is not only a formal option, but it is part of his investment in a personal poetic program in the Brazilian literary field, especially in the 1990s and in the early years of the 2000s.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n23a397La forma fija es una marca en la obra del poeta Bruno Tolentino. Entre las diversas formas practicadas por él, sin embargo, la observación de su actividad poética nos lleva a afirmar que el soneto es la forma privilegiada. Este artículo tiene como objetivo discutir este hallazgo, en el supuesto de que la presencia de sonetos en la obra de Tolentino no es sólo una opción formal, pero es parte de su inversión en su propio programa poético en el campo de la literatura brasileña, especialmente en la década de 1990 y principios de los años 2000s.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n23a397A forma fixa é uma marca na obra do poeta Bruno Tolentino. Dentre as diversas formas por ele praticadas, entretanto, a observação de sua atividade poética nos leva a afirmar que o soneto é a forma privilegiada. Este artigo pretende problematizar essa constatação, partindo do pressuposto de que a presença de sonetos na obra tolentiana não é apenas uma opção formal, mas é parte de seu investimento num programa poético próprio no campo literário brasileiro, sobretudo, nos anos 1990 e nos primeiros anos dos anos 2000.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2017n23a397GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2017-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/39710.25094/rtp.2017n23a397Texto Poético; v. 13 n. 23 (2017): Dossiê Ferreira Gullar; 526-5491808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/397/365Copyright (c) 2017 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos Silva, Nívia Mariade Almeida Azevedo, Luciene2020-02-26T04:01:53Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/397Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2020-02-26T04:01:53Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
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