Violaceous, blood-red: body and combat in Adelaide Ivanova’s ‘O martelo’
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto Poético |
Texto Completo: | https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/565 |
Resumo: | This essay attempts to perceive how rape, misogyny and social indifference are represented in the poems collected in O martelo, written by the Brazilian poet Adelaide Ivánova. The irony present in the language used by the author (which embraces and resignifies the different forms of prejudice) and the performative expositions of body and desire are formal strategies adopted by Ivánova to turn the gender-based violence into poetry theme. ---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2019n27a565 |
id |
ANPOLL-1_4f0dc8c865475962b6a928e8e69750a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/565 |
network_acronym_str |
ANPOLL-1 |
network_name_str |
Texto Poético |
repository_id_str |
|
spelling |
Violaceous, blood-red: body and combat in Adelaide Ivanova’s ‘O martelo’Violáceo rojo-sangre (cuerpo y combate en ‘O martelo’, de Adelaide Ivánova)Violáceo, vermelho-sangue: corpo e combate n’O martelo, de Adelaide Ivánovaviolencebodyperformancegendercontemporary Brazilian poetry.violenciacuerpoperformancegéneropoesía brasileña contemporánea.violênciacorpoperformancegêneropoesia brasileira contemporânea.This essay attempts to perceive how rape, misogyny and social indifference are represented in the poems collected in O martelo, written by the Brazilian poet Adelaide Ivánova. The irony present in the language used by the author (which embraces and resignifies the different forms of prejudice) and the performative expositions of body and desire are formal strategies adopted by Ivánova to turn the gender-based violence into poetry theme. ---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2019n27a565Este ensayo busca observar cómo la violación, la misoginia y la indiferencia social son representados en los poemas de O martelo, de la poeta brasileña Adelaida Ivánova. La ironía del lenguaje (que acoge y resignifica las muchas formas del prejuicio) y la exposición performática del cuerpo y del deseo son las estrategias formales privilegiadas por la autora para transformar la violencia de género en materia de poesía.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2019n27a565Este ensaio procura observar como o estupro, a misoginia e a indiferença social são representados nos poemas de O martelo, da poeta brasileira Adelaide Ivánova. A ironia da linguagem (que acolhe e ressignifica as muitas formas do preconceito) e a exposição performática do corpo e do desejo são as estratégias formais privilegiadas pela autora para transformar a violência de gênero em matéria de poesia.---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2019n27a565GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2019-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/56510.25094/rtp.2019n27a565Texto Poético; v. 15 n. 27 (2019): Poesia Contemplada; 115-1241808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/565/430Copyright (c) 2019 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Gustavo Silveira2020-06-02T18:44:11Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/565Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2020-06-02T18:44:11Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Violaceous, blood-red: body and combat in Adelaide Ivanova’s ‘O martelo’ Violáceo rojo-sangre (cuerpo y combate en ‘O martelo’, de Adelaide Ivánova) Violáceo, vermelho-sangue: corpo e combate n’O martelo, de Adelaide Ivánova |
title |
Violaceous, blood-red: body and combat in Adelaide Ivanova’s ‘O martelo’ |
spellingShingle |
Violaceous, blood-red: body and combat in Adelaide Ivanova’s ‘O martelo’ Ribeiro, Gustavo Silveira violence body performance gender contemporary Brazilian poetry. violencia cuerpo performance género poesía brasileña contemporánea. violência corpo performance gênero poesia brasileira contemporânea. |
title_short |
Violaceous, blood-red: body and combat in Adelaide Ivanova’s ‘O martelo’ |
title_full |
Violaceous, blood-red: body and combat in Adelaide Ivanova’s ‘O martelo’ |
title_fullStr |
Violaceous, blood-red: body and combat in Adelaide Ivanova’s ‘O martelo’ |
title_full_unstemmed |
Violaceous, blood-red: body and combat in Adelaide Ivanova’s ‘O martelo’ |
title_sort |
Violaceous, blood-red: body and combat in Adelaide Ivanova’s ‘O martelo’ |
author |
Ribeiro, Gustavo Silveira |
author_facet |
Ribeiro, Gustavo Silveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Gustavo Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
violence body performance gender contemporary Brazilian poetry. violencia cuerpo performance género poesía brasileña contemporánea. violência corpo performance gênero poesia brasileira contemporânea. |
topic |
violence body performance gender contemporary Brazilian poetry. violencia cuerpo performance género poesía brasileña contemporánea. violência corpo performance gênero poesia brasileira contemporânea. |
description |
This essay attempts to perceive how rape, misogyny and social indifference are represented in the poems collected in O martelo, written by the Brazilian poet Adelaide Ivánova. The irony present in the language used by the author (which embraces and resignifies the different forms of prejudice) and the performative expositions of body and desire are formal strategies adopted by Ivánova to turn the gender-based violence into poetry theme. ---DOI: http://dx.doi.org/10.25094/rtp.2019n27a565 |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/565 10.25094/rtp.2019n27a565 |
url |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/565 |
identifier_str_mv |
10.25094/rtp.2019n27a565 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/565/430 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Texto Poético info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Texto Poético |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
GT Teoria do Texto Poético ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
GT Teoria do Texto Poético ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Poético; v. 15 n. 27 (2019): Poesia Contemplada; 115-124 1808-5385 reponame:Texto Poético instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:Anpoll |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
Anpoll |
institution |
Anpoll |
reponame_str |
Texto Poético |
collection |
Texto Poético |
repository.name.fl_str_mv |
Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com |
_version_ |
1798329790668734464 |