Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto Poético |
Texto Completo: | https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/1063 |
Resumo: | The book Sangria (2017) by the Brazilian poet Luiza Romão deserves more critical attention, not only in its literary dimension but also in its performative one. Through the visual representation of violence against the female body, Sangria denounces the silencing and historical trauma experienced by all women while suggesting the rupture with verbalism as a previous step for creating new historical genealogies from a gender perspective. Therefore, our reading focuses on two central elements of Romão’s work: the body as the locus for working through the tensions derived from writing, rewriting, and overwriting on pager and on skin; and the proper noun (Brasil, Pau Brasil) presented as the epitome of masculine thought in which national history is founded upon. Our critical discussion proposes a dialogue between Luiza Romão’s calendarbook, performance pieces by pioneer female artists and Brazilian modernism. |
id |
ANPOLL-1_d2b4262f8e9fbebbcc2e5ba31f5e2054 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/1063 |
network_acronym_str |
ANPOLL-1 |
network_name_str |
Texto Poético |
repository_id_str |
|
spelling |
Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s SangriaEl silencio se hace verbo cosido a la piel: reflexiones sobre memoria y corporalidad a partir de lo visual y femenino en la Sangria malencar(n)ada de Luiza RomãoO silêncio faz-se verbo costurado na pele: reflexões sobre memória e corporalidade a partir do visual feminino na sangria malencar(n)ada de Luiza RomãoPoesia brasileira contemporâneaLuiza RomãoPerformance e visualidadePau-BrasilCorpo femininoContemporary Brazilian PoetryLuiza RomãoPerformance and VisualityPau-BrasilFeminine BodyPoesía brasileña contemporáneaLuiza RomãoPerformance y visualidadPau-BrasilCuerpo femeninoThe book Sangria (2017) by the Brazilian poet Luiza Romão deserves more critical attention, not only in its literary dimension but also in its performative one. Through the visual representation of violence against the female body, Sangria denounces the silencing and historical trauma experienced by all women while suggesting the rupture with verbalism as a previous step for creating new historical genealogies from a gender perspective. Therefore, our reading focuses on two central elements of Romão’s work: the body as the locus for working through the tensions derived from writing, rewriting, and overwriting on pager and on skin; and the proper noun (Brasil, Pau Brasil) presented as the epitome of masculine thought in which national history is founded upon. Our critical discussion proposes a dialogue between Luiza Romão’s calendarbook, performance pieces by pioneer female artists and Brazilian modernism.Pensamos que Sangria (2017) de Luiza Romão merece mayor atención crítica, no sólo en el plano literario sino también en el performático-visual. A través de la representación visual del cuerpo violentado y del silenciamiento femenino, Sangria denuncia el trauma histórico heredado y apunta a la ruptura con el lenguaje verbal como paso previo a la creación de nuevas genealogías histórico-culturales desde una perspectiva de género. Optamos por una lectura expandida centrada en dos aspectos fundamentales de la obra: el cuerpo como locus a partir del cual trabajar las tensiones surgidas de la escritura, reescritura y sobreescritura en la página y en la piel; el nombre propio como epítome del pensamiento masculino sobre el que se erige la historia nacional y, consecuentemente, la memoria colectiva. Nuestra conversación crítica propone un diálogo entre el libro-calendario de Luiza Romão, obras de artistas pioneras en el campo de la performance y el modernismo brasileño.Pensamos que Sangria (2017), de Luiza Romão, merece maior atenção crítica, não só no plano literário mas também no performativo-visual. Através da representação visual do corpo violentado e do silenciamento feminino, Sangria denuncia o trauma histórico herdado e aponta a ruptura com a linguagem verbal como passo prévio à criação de novas genealogias histórico-culturais sob uma perspectiva de gênero. Assim, optamos por uma leitura expandida centrada em dois aspectos fundamentais da obra: o corpo como locus a partir do qual se trabalha o tensionamento da escrita, da reescrita e da sobrescrita, na página e na pele; e o nome próprio (Brasil, Pau-Brasil) como epítome do pensamento masculino, base da história nacional e, portanto, da memória coletiva. A nossa conversa crítica propõe um diálogo entre o livro-calendário de Luiza Romão, obras de artistas pioneiras no campo da performance e o modernismo brasileiro.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2024-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/106310.25094/rtp.2024n41a1063Texto Poético; v. 20 n. 41 (2024): (Des)figurações do feminino na poesia moderna e contemporânea; 86-1061808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/1063/642Copyright (c) 2024 Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGImenez, Isaac2024-02-02T13:29:34Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/1063Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2024-02-02T13:29:34Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria El silencio se hace verbo cosido a la piel: reflexiones sobre memoria y corporalidad a partir de lo visual y femenino en la Sangria malencar(n)ada de Luiza Romão O silêncio faz-se verbo costurado na pele: reflexões sobre memória e corporalidade a partir do visual feminino na sangria malencar(n)ada de Luiza Romão |
title |
Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria |
spellingShingle |
Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria GImenez, Isaac Poesia brasileira contemporânea Luiza Romão Performance e visualidade Pau-Brasil Corpo feminino Contemporary Brazilian Poetry Luiza Romão Performance and Visuality Pau-Brasil Feminine Body Poesía brasileña contemporánea Luiza Romão Performance y visualidad Pau-Brasil Cuerpo femenino |
title_short |
Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria |
title_full |
Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria |
title_fullStr |
Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria |
title_full_unstemmed |
Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria |
title_sort |
Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria |
author |
GImenez, Isaac |
author_facet |
GImenez, Isaac |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
GImenez, Isaac |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Poesia brasileira contemporânea Luiza Romão Performance e visualidade Pau-Brasil Corpo feminino Contemporary Brazilian Poetry Luiza Romão Performance and Visuality Pau-Brasil Feminine Body Poesía brasileña contemporánea Luiza Romão Performance y visualidad Pau-Brasil Cuerpo femenino |
topic |
Poesia brasileira contemporânea Luiza Romão Performance e visualidade Pau-Brasil Corpo feminino Contemporary Brazilian Poetry Luiza Romão Performance and Visuality Pau-Brasil Feminine Body Poesía brasileña contemporánea Luiza Romão Performance y visualidad Pau-Brasil Cuerpo femenino |
description |
The book Sangria (2017) by the Brazilian poet Luiza Romão deserves more critical attention, not only in its literary dimension but also in its performative one. Through the visual representation of violence against the female body, Sangria denounces the silencing and historical trauma experienced by all women while suggesting the rupture with verbalism as a previous step for creating new historical genealogies from a gender perspective. Therefore, our reading focuses on two central elements of Romão’s work: the body as the locus for working through the tensions derived from writing, rewriting, and overwriting on pager and on skin; and the proper noun (Brasil, Pau Brasil) presented as the epitome of masculine thought in which national history is founded upon. Our critical discussion proposes a dialogue between Luiza Romão’s calendarbook, performance pieces by pioneer female artists and Brazilian modernism. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/1063 10.25094/rtp.2024n41a1063 |
url |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/1063 |
identifier_str_mv |
10.25094/rtp.2024n41a1063 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/1063/642 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Texto Poético info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Texto Poético |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
GT Teoria do Texto Poético ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
GT Teoria do Texto Poético ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Poético; v. 20 n. 41 (2024): (Des)figurações do feminino na poesia moderna e contemporânea; 86-106 1808-5385 reponame:Texto Poético instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:Anpoll |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
Anpoll |
institution |
Anpoll |
reponame_str |
Texto Poético |
collection |
Texto Poético |
repository.name.fl_str_mv |
Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com |
_version_ |
1798329789035053056 |