Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GImenez, Isaac
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto Poético
Texto Completo: https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/1063
Resumo: The book Sangria (2017) by the Brazilian poet Luiza Romão deserves more critical attention, not only in its literary dimension but also in its performative one. Through the visual representation of violence against the female body, Sangria denounces the silencing and historical trauma experienced by all women while suggesting the rupture with verbalism as a previous step for creating new historical genealogies from a gender perspective. Therefore, our reading focuses on two central elements of Romão’s work: the body as the locus for working through the tensions derived from writing, rewriting, and overwriting on pager and on skin; and the proper noun (Brasil, Pau Brasil) presented as the epitome of masculine thought in which national history is founded upon. Our critical discussion proposes a dialogue between Luiza Romão’s calendarbook, performance pieces by pioneer female artists and Brazilian modernism.
id ANPOLL-1_d2b4262f8e9fbebbcc2e5ba31f5e2054
oai_identifier_str oai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/1063
network_acronym_str ANPOLL-1
network_name_str Texto Poético
repository_id_str
spelling Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s SangriaEl silencio se hace verbo cosido a la piel: reflexiones sobre memoria y corporalidad a partir de lo visual y femenino en la Sangria malencar(n)ada de Luiza RomãoO silêncio faz-se verbo costurado na pele: reflexões sobre memória e corporalidade a partir do visual feminino na sangria malencar(n)ada de Luiza RomãoPoesia brasileira contemporâneaLuiza RomãoPerformance e visualidadePau-BrasilCorpo femininoContemporary Brazilian PoetryLuiza RomãoPerformance and VisualityPau-BrasilFeminine BodyPoesía brasileña contemporáneaLuiza RomãoPerformance y visualidadPau-BrasilCuerpo femeninoThe book Sangria (2017) by the Brazilian poet Luiza Romão deserves more critical attention, not only in its literary dimension but also in its performative one. Through the visual representation of violence against the female body, Sangria denounces the silencing and historical trauma experienced by all women while suggesting the rupture with verbalism as a previous step for creating new historical genealogies from a gender perspective. Therefore, our reading focuses on two central elements of Romão’s work: the body as the locus for working through the tensions derived from writing, rewriting, and overwriting on pager and on skin; and the proper noun (Brasil, Pau Brasil) presented as the epitome of masculine thought in which national history is founded upon. Our critical discussion proposes a dialogue between Luiza Romão’s calendarbook, performance pieces by pioneer female artists and Brazilian modernism.Pensamos que Sangria (2017) de Luiza Romão merece mayor atención crítica, no sólo en el plano literario sino también en el performático-visual. A través de la representación visual del cuerpo violentado y del silenciamiento femenino, Sangria denuncia el trauma histórico heredado y apunta a la ruptura con el lenguaje verbal como paso previo a la creación de nuevas genealogías histórico-culturales desde una perspectiva de género.  Optamos por una lectura expandida centrada en dos aspectos fundamentales de la obra: el cuerpo como locus a partir del cual trabajar las tensiones surgidas de la escritura, reescritura y sobreescritura en la página y en la piel; el nombre propio como epítome del pensamiento masculino sobre el que se erige la historia nacional y, consecuentemente, la memoria colectiva. Nuestra conversación crítica propone un diálogo entre el libro-calendario de Luiza Romão, obras de artistas pioneras en el campo de la performance y el modernismo brasileño.Pensamos que Sangria (2017), de Luiza Romão, merece maior atenção crítica, não só no plano literário mas também no performativo-visual. Através da representação visual do corpo violentado e do silenciamento feminino, Sangria denuncia o trauma histórico herdado e aponta a ruptura com a linguagem verbal como passo prévio à criação de novas genealogias histórico-culturais sob uma perspectiva de gênero. Assim, optamos por uma leitura expandida centrada em dois aspectos fundamentais da obra: o corpo como locus a partir do qual se trabalha o tensionamento da escrita, da reescrita e da sobrescrita, na página e na pele; e o nome próprio (Brasil, Pau-Brasil) como epítome do pensamento masculino, base da história nacional e, portanto, da memória coletiva. A nossa conversa crítica propõe um diálogo entre o livro-calendário de Luiza Romão, obras de artistas pioneiras no campo da performance e o modernismo brasileiro.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2024-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/106310.25094/rtp.2024n41a1063Texto Poético; v. 20 n. 41 (2024): (Des)figurações do feminino na poesia moderna e contemporânea; 86-1061808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/1063/642Copyright (c) 2024 Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGImenez, Isaac2024-02-02T13:29:34Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/1063Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2024-02-02T13:29:34Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
dc.title.none.fl_str_mv Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria
El silencio se hace verbo cosido a la piel: reflexiones sobre memoria y corporalidad a partir de lo visual y femenino en la Sangria malencar(n)ada de Luiza Romão
O silêncio faz-se verbo costurado na pele: reflexões sobre memória e corporalidade a partir do visual feminino na sangria malencar(n)ada de Luiza Romão
title Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria
spellingShingle Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria
GImenez, Isaac
Poesia brasileira contemporânea
Luiza Romão
Performance e visualidade
Pau-Brasil
Corpo feminino
Contemporary Brazilian Poetry
Luiza Romão
Performance and Visuality
Pau-Brasil
Feminine Body
Poesía brasileña contemporánea
Luiza Romão
Performance y visualidad
Pau-Brasil
Cuerpo femenino
title_short Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria
title_full Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria
title_fullStr Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria
title_full_unstemmed Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria
title_sort Silence becomes a verb when stitched onto the skin: reflections on memory and corporality through the visual and the feminine in Luiza Romão’s Sangria
author GImenez, Isaac
author_facet GImenez, Isaac
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv GImenez, Isaac
dc.subject.por.fl_str_mv Poesia brasileira contemporânea
Luiza Romão
Performance e visualidade
Pau-Brasil
Corpo feminino
Contemporary Brazilian Poetry
Luiza Romão
Performance and Visuality
Pau-Brasil
Feminine Body
Poesía brasileña contemporánea
Luiza Romão
Performance y visualidad
Pau-Brasil
Cuerpo femenino
topic Poesia brasileira contemporânea
Luiza Romão
Performance e visualidade
Pau-Brasil
Corpo feminino
Contemporary Brazilian Poetry
Luiza Romão
Performance and Visuality
Pau-Brasil
Feminine Body
Poesía brasileña contemporánea
Luiza Romão
Performance y visualidad
Pau-Brasil
Cuerpo femenino
description The book Sangria (2017) by the Brazilian poet Luiza Romão deserves more critical attention, not only in its literary dimension but also in its performative one. Through the visual representation of violence against the female body, Sangria denounces the silencing and historical trauma experienced by all women while suggesting the rupture with verbalism as a previous step for creating new historical genealogies from a gender perspective. Therefore, our reading focuses on two central elements of Romão’s work: the body as the locus for working through the tensions derived from writing, rewriting, and overwriting on pager and on skin; and the proper noun (Brasil, Pau Brasil) presented as the epitome of masculine thought in which national history is founded upon. Our critical discussion proposes a dialogue between Luiza Romão’s calendarbook, performance pieces by pioneer female artists and Brazilian modernism.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/1063
10.25094/rtp.2024n41a1063
url https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/1063
identifier_str_mv 10.25094/rtp.2024n41a1063
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/1063/642
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Texto Poético
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Texto Poético
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv GT Teoria do Texto Poético ANPOLL
publisher.none.fl_str_mv GT Teoria do Texto Poético ANPOLL
dc.source.none.fl_str_mv Texto Poético; v. 20 n. 41 (2024): (Des)figurações do feminino na poesia moderna e contemporânea; 86-106
1808-5385
reponame:Texto Poético
instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron:Anpoll
instname_str Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron_str Anpoll
institution Anpoll
reponame_str Texto Poético
collection Texto Poético
repository.name.fl_str_mv Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
repository.mail.fl_str_mv ||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com
_version_ 1798329789035053056