Mallarmé redivivo in Eduardo Guimaraens

Bibliographic Details
Main Author: Guilhen, Ellen
Publication Date: 2019
Format: Article
Language: por
Source: Texto Poético
Download full: https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/618
Summary: Published in 1916, Eduardo Guimaraens’ book of poems Divina Quimera (1892- 1928) establishes, in his many references, relationships with the works and texts critical of Charles Baudelaire (1821-1867), Edgar Allan Poe (1809-1849), Stéphane Mallarmé (1842-1898), among others. Its configuration, based on the alternation of character of the five parts, allows us to bring it closer to the fantasy musical form, while “redivive” Mallarmé’s project of incorporating the anatomy of music into the Letters, choosing the rhythm (and not the logical progression) as organizing principle of the collection.
id ANPOLL-1_717aea3327e727d5ae475b0145a25d87
oai_identifier_str oai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/618
network_acronym_str ANPOLL-1
network_name_str Texto Poético
repository_id_str
spelling Mallarmé redivivo in Eduardo GuimaraensMallarmé redivivo en Eduardo GuimaraensMallarmé redivivo em Eduardo Guimaraensrhythmfantasy (music)Stéphane Mallarmé (1842-1898)Eduardo Guimaraens (1892-1928).ritmofantasía (música)Stéphane Mallarmé (1842-1898)Eduardo Guimaraens (1892-1928).ritmofantasia (música)Stéphane Mallarmé (1842-1898)Eduardo Guimaraens (1892-1928).Published in 1916, Eduardo Guimaraens’ book of poems Divina Quimera (1892- 1928) establishes, in his many references, relationships with the works and texts critical of Charles Baudelaire (1821-1867), Edgar Allan Poe (1809-1849), Stéphane Mallarmé (1842-1898), among others. Its configuration, based on the alternation of character of the five parts, allows us to bring it closer to the fantasy musical form, while “redivive” Mallarmé’s project of incorporating the anatomy of music into the Letters, choosing the rhythm (and not the logical progression) as organizing principle of the collection.Publicado en 1916, el libro de poemas Divina Quimera, de Eduardo Guimaraens (1892-1928) establece, en sus numerosas referencias, relaciones con las obras y los textos críticos de Charles Baudelaire (1821-1867), Edgar Allan Poe (1809- 1849), Stéphane Mallarmé (1842-1898), entre otros. Su configuración, basada en la alternancia de carácter de las cinco partes, nos permite aproximarlo de la forma musical fantasía, al mismo tiempo en que “redivive” el proyecto de Mallarmé de incorporar en las letras la anatomía de la música, eligiendo el ritmo (y no la progresión lógica) como principio organizador de la colección.Publicado em 1916, o livro de poemas Divina Quimera, de Eduardo Guimaraens (1892-1928), estabelece, em suas inúmeras referências, relações com as obras e os textos críticos de Charles Baudelaire (1821-1867), Edgar Allan Poe (1809- 1849), Stéphane Mallarmé (1842-1898), entre outros. Sua configuração, calcada na alternância de caráter das cinco partes, permite-nos aproximá-lo da forma musical fantasia, ao mesmo tempo em que “redivive” o projeto de Mallarmé de incorporar nas Letras a anatomia da música, elegendo o ritmo (e não a progressão lógica) como princípio organizador da coletânea.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2019-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/61810.25094/rtp.2019n28a618Texto Poético; v. 15 n. 28 (2019): Dons do Poema (encontros poéticos entre Brasil e França); 338-3651808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/618/470Guilhen, Elleninfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-02-05T19:13:44Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/618Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2020-02-05T19:13:44Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
dc.title.none.fl_str_mv Mallarmé redivivo in Eduardo Guimaraens
Mallarmé redivivo en Eduardo Guimaraens
Mallarmé redivivo em Eduardo Guimaraens
title Mallarmé redivivo in Eduardo Guimaraens
spellingShingle Mallarmé redivivo in Eduardo Guimaraens
Guilhen, Ellen
rhythm
fantasy (music)
Stéphane Mallarmé (1842-1898)
Eduardo Guimaraens (1892-1928).
ritmo
fantasía (música)
Stéphane Mallarmé (1842-1898)
Eduardo Guimaraens (1892-1928).
ritmo
fantasia (música)
Stéphane Mallarmé (1842-1898)
Eduardo Guimaraens (1892-1928).
title_short Mallarmé redivivo in Eduardo Guimaraens
title_full Mallarmé redivivo in Eduardo Guimaraens
title_fullStr Mallarmé redivivo in Eduardo Guimaraens
title_full_unstemmed Mallarmé redivivo in Eduardo Guimaraens
title_sort Mallarmé redivivo in Eduardo Guimaraens
author Guilhen, Ellen
author_facet Guilhen, Ellen
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guilhen, Ellen
dc.subject.por.fl_str_mv rhythm
fantasy (music)
Stéphane Mallarmé (1842-1898)
Eduardo Guimaraens (1892-1928).
ritmo
fantasía (música)
Stéphane Mallarmé (1842-1898)
Eduardo Guimaraens (1892-1928).
ritmo
fantasia (música)
Stéphane Mallarmé (1842-1898)
Eduardo Guimaraens (1892-1928).
topic rhythm
fantasy (music)
Stéphane Mallarmé (1842-1898)
Eduardo Guimaraens (1892-1928).
ritmo
fantasía (música)
Stéphane Mallarmé (1842-1898)
Eduardo Guimaraens (1892-1928).
ritmo
fantasia (música)
Stéphane Mallarmé (1842-1898)
Eduardo Guimaraens (1892-1928).
description Published in 1916, Eduardo Guimaraens’ book of poems Divina Quimera (1892- 1928) establishes, in his many references, relationships with the works and texts critical of Charles Baudelaire (1821-1867), Edgar Allan Poe (1809-1849), Stéphane Mallarmé (1842-1898), among others. Its configuration, based on the alternation of character of the five parts, allows us to bring it closer to the fantasy musical form, while “redivive” Mallarmé’s project of incorporating the anatomy of music into the Letters, choosing the rhythm (and not the logical progression) as organizing principle of the collection.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/618
10.25094/rtp.2019n28a618
url https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/618
identifier_str_mv 10.25094/rtp.2019n28a618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/618/470
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv GT Teoria do Texto Poético ANPOLL
publisher.none.fl_str_mv GT Teoria do Texto Poético ANPOLL
dc.source.none.fl_str_mv Texto Poético; v. 15 n. 28 (2019): Dons do Poema (encontros poéticos entre Brasil e França); 338-365
1808-5385
reponame:Texto Poético
instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron:Anpoll
instname_str Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron_str Anpoll
institution Anpoll
reponame_str Texto Poético
collection Texto Poético
repository.name.fl_str_mv Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
repository.mail.fl_str_mv ||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com
_version_ 1798329790704386048