The “poesia-molotov” written by women: politics and resistance in Bruna Mitrano and Nina Rizzi

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Mariana Link
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Fonseca, Claudia Lorena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto Poético
Texto Completo: https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/909
Resumo: This article is dedicated to the reflection on contemporary Brazilian poetry by female authors from the works Não (2016), by Bruna Mitrano and Geografia dos ossos (2016), by Nina Rizzi. Considering that the poetry made in Brazil today is a frequent target of pessimistic criticism and accused of not having political potential by nostalgic critics of the poetic work of the last century, our objective is to contribute to studies on the subject, to demonstrate that the current production of female authorship maintains an intense dialogue with the political dimension, because its manifestations contemplate the urgencies of our time. For this, we start, mainly, from the theoretical notions of Célia Pedrosa (2008), Rita Terezinha Schmidt (2008, 2012) and Alberto Pucheu (2016).
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spelling The “poesia-molotov” written by women: politics and resistance in Bruna Mitrano and Nina RizziLa “poesia-molotov” de autoría femenina: política y resistencia en Bruna Mitrano y Nina RizziA “poesia-molotov” de autoria feminina: política e resistência em Bruna Mitrano e Nina RizziPoesia contemporâneaCríticaAutoria femininaContemporary poetryCriticismFemale authorshipPoesía contemporáneaCríticaAutoría femeninaThis article is dedicated to the reflection on contemporary Brazilian poetry by female authors from the works Não (2016), by Bruna Mitrano and Geografia dos ossos (2016), by Nina Rizzi. Considering that the poetry made in Brazil today is a frequent target of pessimistic criticism and accused of not having political potential by nostalgic critics of the poetic work of the last century, our objective is to contribute to studies on the subject, to demonstrate that the current production of female authorship maintains an intense dialogue with the political dimension, because its manifestations contemplate the urgencies of our time. For this, we start, mainly, from the theoretical notions of Célia Pedrosa (2008), Rita Terezinha Schmidt (2008, 2012) and Alberto Pucheu (2016).Este artículo está dedicado a una reflexión sobre la poesía brasileña contemporánea escrita por mujeres a partir de las obras Não (2016), de Bruna Mitrano y Geografia dos Ossos (2016), de Nina Rizzi. Teniendo en cuenta que la poesía hecha en Brasil hoy es blanco frecuente de críticas pesimistas y acusada de no tener potencial político por críticos nostálgicos de la obra poética del siglo pasado, nuestro objetivo es contribuir a los estudios que se realizan sobre el tema, en el sentido de demostrar que la producción actual de autoría femenina mantiene un intenso diálogo con la dimensión política, dado que sus manifestaciones contemplan las urgencias de nuestro tiempo. Para eso, partimos principalmente de las nociones teóricas de Célia Pedrosa (2008), Rita Terezinha Schmidt (2008, 2012) y Alberto Pucheu (2016).Este artigo se dedica à reflexão sobre a poesia brasileira contemporânea escrita por mulheres a partir das obras Não (2016), de Bruna Mitrano e Geografia dos Ossos (2016), de Nina Rizzi. Tendo em vista que a poesia feita hoje no Brasil é alvo frequente de críticas pessimistas e acusada de não possuir potencial político por críticos saudosistas do fazer poético do século passado, nosso objetivo é contribuir com os estudos que se fazem a propósito do tema, no sentido de demonstrar que a produção atual de autoria feminina mantém um intenso diálogo com a dimensão política, dado que suas manifestações contemplam as urgências do nosso tempo. Para tanto, partimos, principalmente, das noções teóricas de Célia Pedrosa (2008), Rita Terezinha Schmidt (2008, 2012) e Alberto Pucheu (2016).GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2022-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/90910.25094/rtp.2022n37a909Texto Poético; v. 18 n. 37 (2022): Crítica de poesia hoje; 59-761808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/909/578Copyright (c) 2022 Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Mariana LinkFonseca, Claudia Lorena2022-09-26T09:53:27Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/909Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2022-09-26T09:53:27Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
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