The transformation of still life into landscape in the poetry of Ferreira Gullar
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto Poético |
Texto Completo: | https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/777 |
Resumo: | The poetry of Ferreira Gullar is a constant pursuit of the tangible and the moment lived right away. In this article, we offer an interpretation of his poem, “Bananas Podres” (1991), exploring the notion of concretude and the touch of realness. The starting point is a comparison with the genre of art, still life, rethinking it in a process of transformation: a path to become landscape. Departing from Michel Collot’s concept of landscape, we analyze the change in Ferreira Gullar’s poem as an experience of movement and affection, contrasting with the static and full of death idea of a still life. |
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The transformation of still life into landscape in the poetry of Ferreira GullarLa transformación de la naturaleza muerta en paisaje em la poesia de Ferreira GullarA transformação da natureza-morta em paisagem na poesia de Ferreira GullarFerreira GullarPaisagemNatureza-mortaPoesiaFerreira GullarLandscapeStill lifePoetryFerreira GullarPaisajeNaturaleza muertaPoesiaThe poetry of Ferreira Gullar is a constant pursuit of the tangible and the moment lived right away. In this article, we offer an interpretation of his poem, “Bananas Podres” (1991), exploring the notion of concretude and the touch of realness. The starting point is a comparison with the genre of art, still life, rethinking it in a process of transformation: a path to become landscape. Departing from Michel Collot’s concept of landscape, we analyze the change in Ferreira Gullar’s poem as an experience of movement and affection, contrasting with the static and full of death idea of a still life.La poética de Ferreira Gullar es una búsqueda constante de lo tangible y del momento vivido ahora. En este artículo presentamos una lectura de su poema “Bananas podres” (1991), explorando la idea de concreción y contacto con lo real. Partimos de una comparación con el género de la pintura de naturaleza muerta, dándole un nuevo significado en un proceso de transformación: un camino hasta convertirse en paisaje. Pensando en el concepto de paisaje de Michel Collot, analizamos el cambio en el poema de Gullar como una experiencia de movimiento y afecto, contrastando con la premisa estática y llena de muerte de la naturaleza muerta.A poética de Ferreira Gullar é uma busca constante pelo tangível e pelo momento vivido agora. Neste artigo, apresentamos uma leitura de seu poema “Bananas podres” (1991), explorando a ideia de concretude e do contato com o real. Partimos de uma comparação com o gênero de pintura natureza-morta, ressignificando-o em um processo de transformação: um caminho até tornar-se paisagem. Pensando o conceito de Michel Collot sobre paisagem, analisamos a mudança no poema de Gullar como uma experiência de movência e afeto, contrastando com a premissa estática e repleta de morte de uma natureza-morta.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2021-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/77710.25094/rtp.2021n33a777Texto Poético; v. 17 n. 33 (2021): Poesia, natureza e paisagem em risco; 110-1271808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/777/537Copyright (c) 2021 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBranco, Priscila NogueiraPietrani, Anélia Montechiari2021-05-31T05:44:08Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/777Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2021-05-31T05:44:08Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
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