The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da ANPOLL (Online) |
Texto Completo: | https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1385 |
Resumo: | The objective of this paper is to analyze how multimodality occurs in a web class based on two models: one from the perspective of Social Semiotics, GeM (BATEMAN, 2013) and the other from the field of Educational Psychology (MÜLLER et al., 2013) about the classification of multimodality degrees in learning objects. The object of analysis was a web class produced for Teachers Education Graduation course in the Spanish Language in online modality. The descriptive and qualitative analysis reveals that there is the predominance of the verbal mode over the other semiotic modes, even with the affordances of the media in which it is available, not integrating the potential of semiotic resources into the material that can promote a more meaningful learning in a distance education situation or even in person. |
id |
ANPOLL-2_b4ae4131c9920bae909a385a4fa4035c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1385 |
network_acronym_str |
ANPOLL-2 |
network_name_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teachingA webaula sob a perspectiva da multimodalidade: uma análise de uma aula digital de espanhol para ensino a distanciaMultimodalityWeb classTeacher TrainingMultimodalidadeWebaulaFormação de ProfessoresThe objective of this paper is to analyze how multimodality occurs in a web class based on two models: one from the perspective of Social Semiotics, GeM (BATEMAN, 2013) and the other from the field of Educational Psychology (MÜLLER et al., 2013) about the classification of multimodality degrees in learning objects. The object of analysis was a web class produced for Teachers Education Graduation course in the Spanish Language in online modality. The descriptive and qualitative analysis reveals that there is the predominance of the verbal mode over the other semiotic modes, even with the affordances of the media in which it is available, not integrating the potential of semiotic resources into the material that can promote a more meaningful learning in a distance education situation or even in person.O objetivo deste trabalho é analisar de que forma se dá a multimodalidade em uma webaula a partir de dois modelos: um pelo viés da Semiótica Social, o GeM (BATEMAN, 2013) e outro pelo campo da Psicologia Educacional (MÜLLER et al., 2013) sobre classificação de graus de multimodalidade em objetos de aprendizagem. O objeto de análise foi uma webaula produzida para um curso de Licenciatura em Língua Espanhola na modalidade à distância. A análise descritiva e qualitativa revela que há a predominância do modo verbal sobre os demais modos semióticos mesmo com os affordances do suporte em que está disponibilizado, não integrando ao material as potencialidades dos recursos semióticos que podem promover uma aprendizagem mais significativa em situação de educação a distância ou mesmo presencial.ANPOLL2020-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/138510.18309/anp.v51i2.1385Revista da Anpoll; Vol. 51 No. 2 (2020): Gêneros textuais/discursivos, práticas de linguagem e vozes do sul em diálogo; 175-186Revista da Anpoll; v. 51 n. 2 (2020): Gêneros textuais/discursivos, práticas de linguagem e vozes do sul em diálogo; 175-1861982-78301414-7564reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1385/1106Copyright (c) 2020 Antônia Dilamar Araújo, Paulo Henrique Moura Lopes, Maria Áurea Albuquerque Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Antônia DilamarMoura Lopes, Paulo HenriqueAlbuquerque Sousa, Maria Áurea2022-01-31T23:26:56Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1385Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:51.391281Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching A webaula sob a perspectiva da multimodalidade: uma análise de uma aula digital de espanhol para ensino a distancia |
title |
The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching |
spellingShingle |
The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching Araújo, Antônia Dilamar Multimodality Web class Teacher Training Multimodalidade Webaula Formação de Professores |
title_short |
The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching |
title_full |
The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching |
title_fullStr |
The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching |
title_full_unstemmed |
The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching |
title_sort |
The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching |
author |
Araújo, Antônia Dilamar |
author_facet |
Araújo, Antônia Dilamar Moura Lopes, Paulo Henrique Albuquerque Sousa, Maria Áurea |
author_role |
author |
author2 |
Moura Lopes, Paulo Henrique Albuquerque Sousa, Maria Áurea |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Antônia Dilamar Moura Lopes, Paulo Henrique Albuquerque Sousa, Maria Áurea |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Multimodality Web class Teacher Training Multimodalidade Webaula Formação de Professores |
topic |
Multimodality Web class Teacher Training Multimodalidade Webaula Formação de Professores |
description |
The objective of this paper is to analyze how multimodality occurs in a web class based on two models: one from the perspective of Social Semiotics, GeM (BATEMAN, 2013) and the other from the field of Educational Psychology (MÜLLER et al., 2013) about the classification of multimodality degrees in learning objects. The object of analysis was a web class produced for Teachers Education Graduation course in the Spanish Language in online modality. The descriptive and qualitative analysis reveals that there is the predominance of the verbal mode over the other semiotic modes, even with the affordances of the media in which it is available, not integrating the potential of semiotic resources into the material that can promote a more meaningful learning in a distance education situation or even in person. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1385 10.18309/anp.v51i2.1385 |
url |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1385 |
identifier_str_mv |
10.18309/anp.v51i2.1385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1385/1106 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Anpoll; Vol. 51 No. 2 (2020): Gêneros textuais/discursivos, práticas de linguagem e vozes do sul em diálogo; 175-186 Revista da Anpoll; v. 51 n. 2 (2020): Gêneros textuais/discursivos, práticas de linguagem e vozes do sul em diálogo; 175-186 1982-7830 1414-7564 reponame:Revista da ANPOLL (Online) instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:ANPOLL |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
ANPOLL |
institution |
ANPOLL |
reponame_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
collection |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadaanpoll@gmail.com |
_version_ |
1797051180321341440 |