The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Antônia Dilamar
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Moura Lopes, Paulo Henrique, Albuquerque Sousa, Maria Áurea
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da ANPOLL (Online)
Texto Completo: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1385
Resumo: The objective of this paper is to analyze how multimodality occurs in a web class based on two models: one from the perspective of Social Semiotics, GeM (BATEMAN, 2013) and the other from the field of Educational Psychology (MÜLLER et al., 2013) about the classification of multimodality degrees in learning objects. The object of analysis was a web class produced for Teachers Education Graduation course in the Spanish Language in online modality. The descriptive and qualitative analysis reveals that there is the predominance of the verbal mode over the other semiotic modes, even with the affordances of the media in which it is available, not integrating the potential of semiotic resources into the material that can promote a more meaningful learning in a distance education situation or even in person.
id ANPOLL-2_b4ae4131c9920bae909a385a4fa4035c
oai_identifier_str oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1385
network_acronym_str ANPOLL-2
network_name_str Revista da ANPOLL (Online)
repository_id_str
spelling The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teachingA webaula sob a perspectiva da multimodalidade: uma análise de uma aula digital de espanhol para ensino a distanciaMultimodalityWeb classTeacher TrainingMultimodalidadeWebaulaFormação de ProfessoresThe objective of this paper is to analyze how multimodality occurs in a web class based on two models: one from the perspective of Social Semiotics, GeM (BATEMAN, 2013) and the other from the field of Educational Psychology (MÜLLER et al., 2013) about the classification of multimodality degrees in learning objects. The object of analysis was a web class produced for Teachers Education Graduation course in the Spanish Language in online modality. The descriptive and qualitative analysis reveals that there is the predominance of the verbal mode over the other semiotic modes, even with the affordances of the media in which it is available, not integrating the potential of semiotic resources into the material that can promote a more meaningful learning in a distance education situation or even in person.O objetivo deste trabalho é analisar de que forma se dá a multimodalidade em uma webaula a partir de dois modelos: um pelo viés da Semiótica Social, o GeM (BATEMAN, 2013) e outro pelo campo da Psicologia Educacional (MÜLLER et al., 2013) sobre classificação de graus de multimodalidade em objetos de aprendizagem. O objeto de análise foi uma webaula produzida para um curso de Licenciatura em Língua Espanhola na modalidade à distância. A análise descritiva e qualitativa revela que há a predominância do modo verbal sobre os demais modos semióticos mesmo com os affordances do suporte em que está disponibilizado, não integrando ao material as potencialidades dos recursos semióticos que podem promover uma aprendizagem mais significativa em situação de educação a distância ou mesmo presencial.ANPOLL2020-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/138510.18309/anp.v51i2.1385Revista da Anpoll; Vol. 51 No. 2 (2020): Gêneros textuais/discursivos, práticas de linguagem e vozes do sul em diálogo; 175-186Revista da Anpoll; v. 51 n. 2 (2020): Gêneros textuais/discursivos, práticas de linguagem e vozes do sul em diálogo; 175-1861982-78301414-7564reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1385/1106Copyright (c) 2020 Antônia Dilamar Araújo, Paulo Henrique Moura Lopes, Maria Áurea Albuquerque Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Antônia DilamarMoura Lopes, Paulo HenriqueAlbuquerque Sousa, Maria Áurea2022-01-31T23:26:56Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1385Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:51.391281Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
dc.title.none.fl_str_mv The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching
A webaula sob a perspectiva da multimodalidade: uma análise de uma aula digital de espanhol para ensino a distancia
title The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching
spellingShingle The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching
Araújo, Antônia Dilamar
Multimodality
Web class
Teacher Training
Multimodalidade
Webaula
Formação de Professores
title_short The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching
title_full The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching
title_fullStr The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching
title_full_unstemmed The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching
title_sort The web class from the perspective of multimodality: an analysis of a digital Spanish class for distance teaching
author Araújo, Antônia Dilamar
author_facet Araújo, Antônia Dilamar
Moura Lopes, Paulo Henrique
Albuquerque Sousa, Maria Áurea
author_role author
author2 Moura Lopes, Paulo Henrique
Albuquerque Sousa, Maria Áurea
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Antônia Dilamar
Moura Lopes, Paulo Henrique
Albuquerque Sousa, Maria Áurea
dc.subject.por.fl_str_mv Multimodality
Web class
Teacher Training
Multimodalidade
Webaula
Formação de Professores
topic Multimodality
Web class
Teacher Training
Multimodalidade
Webaula
Formação de Professores
description The objective of this paper is to analyze how multimodality occurs in a web class based on two models: one from the perspective of Social Semiotics, GeM (BATEMAN, 2013) and the other from the field of Educational Psychology (MÜLLER et al., 2013) about the classification of multimodality degrees in learning objects. The object of analysis was a web class produced for Teachers Education Graduation course in the Spanish Language in online modality. The descriptive and qualitative analysis reveals that there is the predominance of the verbal mode over the other semiotic modes, even with the affordances of the media in which it is available, not integrating the potential of semiotic resources into the material that can promote a more meaningful learning in a distance education situation or even in person.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1385
10.18309/anp.v51i2.1385
url https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1385
identifier_str_mv 10.18309/anp.v51i2.1385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1385/1106
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPOLL
publisher.none.fl_str_mv ANPOLL
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Anpoll; Vol. 51 No. 2 (2020): Gêneros textuais/discursivos, práticas de linguagem e vozes do sul em diálogo; 175-186
Revista da Anpoll; v. 51 n. 2 (2020): Gêneros textuais/discursivos, práticas de linguagem e vozes do sul em diálogo; 175-186
1982-7830
1414-7564
reponame:Revista da ANPOLL (Online)
instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron:ANPOLL
instname_str Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron_str ANPOLL
institution ANPOLL
reponame_str Revista da ANPOLL (Online)
collection Revista da ANPOLL (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
repository.mail.fl_str_mv revistadaanpoll@gmail.com
_version_ 1797051180321341440