Teaching and learning Portuguese in Italy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da ANPOLL (Online) |
Texto Completo: | https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1590 |
Resumo: | This article aims to problematize the situation of teaching Portuguese as a foreign language from the specific context of teaching in Italy, in order to highlight salient characteristics and challenges. In the Italian context, the teaching of Portuguese is affirmed almost exclusively at the university level, and it encounters some difficulties to consolidate and expand. In this regard, some pressing issues are presented that involve the opportunity for convergence or coordination between the policies promoted by Portugal and Brazil, with a view to updating their practices according to the official discourse on international projection and global value of Portuguese. |
id |
ANPOLL-2_baca0f5afbbc858dae228dc063c2585e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1590 |
network_acronym_str |
ANPOLL-2 |
network_name_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching and learning Portuguese in ItalyEnsinar e aprender português na ItáliaPortuguese as a Foreign LanguageLinguistic PoliciesTeaching PortuguesePLE (português língua estrangeira)Políticas linguísticasEnsino de portuguêsThis article aims to problematize the situation of teaching Portuguese as a foreign language from the specific context of teaching in Italy, in order to highlight salient characteristics and challenges. In the Italian context, the teaching of Portuguese is affirmed almost exclusively at the university level, and it encounters some difficulties to consolidate and expand. In this regard, some pressing issues are presented that involve the opportunity for convergence or coordination between the policies promoted by Portugal and Brazil, with a view to updating their practices according to the official discourse on international projection and global value of Portuguese.O presente artigo pretende problematizar a situação do ensino do português como língua estrangeira a partir do contexto concreto do ensino na Itália, com o intuito de evidenciar características salientes e desafios. No contexto italiano, o ensino do português afirma-se quase exclusivamente no âmbito universitário, encontrando algumas dificuldades para se consolidar e alargar. Apresentam-se a este respeito algumas questões prementes que envolvem a oportunidade de uma convergência ou de uma coordenação entre as políticas promovidas por Portugal e pelo Brasil, na ótica de atualizar as suas práticas em função do discurso oficial sobre a projeção internacional e o valor global do português.ANPOLL2021-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/159010.18309/ranpoll.v52iesp.1590Revista da Anpoll; Vol. 52 No. esp (2021): GT de Sociolinguística da ANPOLL, 35 anos depois: reflexões e cenários; 157-172Revista da Anpoll; v. 52 n. esp (2021): GT de Sociolinguística da ANPOLL, 35 anos depois: reflexões e cenários; 157-1721982-78301414-756410.18309/ranpoll.v52iespreponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1590/1174Copyright (c) 2021 Revista da Anpollhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastagna, Vanessa Ribeiro2022-01-31T23:25:41Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1590Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:57.706039Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching and learning Portuguese in Italy Ensinar e aprender português na Itália |
title |
Teaching and learning Portuguese in Italy |
spellingShingle |
Teaching and learning Portuguese in Italy Castagna, Vanessa Ribeiro Portuguese as a Foreign Language Linguistic Policies Teaching Portuguese PLE (português língua estrangeira) Políticas linguísticas Ensino de português |
title_short |
Teaching and learning Portuguese in Italy |
title_full |
Teaching and learning Portuguese in Italy |
title_fullStr |
Teaching and learning Portuguese in Italy |
title_full_unstemmed |
Teaching and learning Portuguese in Italy |
title_sort |
Teaching and learning Portuguese in Italy |
author |
Castagna, Vanessa Ribeiro |
author_facet |
Castagna, Vanessa Ribeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castagna, Vanessa Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese as a Foreign Language Linguistic Policies Teaching Portuguese PLE (português língua estrangeira) Políticas linguísticas Ensino de português |
topic |
Portuguese as a Foreign Language Linguistic Policies Teaching Portuguese PLE (português língua estrangeira) Políticas linguísticas Ensino de português |
description |
This article aims to problematize the situation of teaching Portuguese as a foreign language from the specific context of teaching in Italy, in order to highlight salient characteristics and challenges. In the Italian context, the teaching of Portuguese is affirmed almost exclusively at the university level, and it encounters some difficulties to consolidate and expand. In this regard, some pressing issues are presented that involve the opportunity for convergence or coordination between the policies promoted by Portugal and Brazil, with a view to updating their practices according to the official discourse on international projection and global value of Portuguese. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1590 10.18309/ranpoll.v52iesp.1590 |
url |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1590 |
identifier_str_mv |
10.18309/ranpoll.v52iesp.1590 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1590/1174 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Anpoll; Vol. 52 No. esp (2021): GT de Sociolinguística da ANPOLL, 35 anos depois: reflexões e cenários; 157-172 Revista da Anpoll; v. 52 n. esp (2021): GT de Sociolinguística da ANPOLL, 35 anos depois: reflexões e cenários; 157-172 1982-7830 1414-7564 10.18309/ranpoll.v52iesp reponame:Revista da ANPOLL (Online) instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:ANPOLL |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
ANPOLL |
institution |
ANPOLL |
reponame_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
collection |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadaanpoll@gmail.com |
_version_ |
1797051180762791936 |