Teaching and learning Portuguese in Italy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castagna, Vanessa Ribeiro
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da ANPOLL (Online)
Texto Completo: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1590
Resumo: This article aims to problematize the situation of teaching Portuguese as a foreign language from the specific context of teaching in Italy, in order to highlight salient characteristics and challenges. In the Italian context, the teaching of Portuguese is affirmed almost exclusively at the university level, and it encounters some difficulties to consolidate and expand. In this regard, some pressing issues are presented that involve the opportunity for convergence or coordination between the policies promoted by Portugal and Brazil, with a view to updating their practices according to the official discourse on international projection and global value of Portuguese.
id ANPOLL-2_baca0f5afbbc858dae228dc063c2585e
oai_identifier_str oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1590
network_acronym_str ANPOLL-2
network_name_str Revista da ANPOLL (Online)
repository_id_str
spelling Teaching and learning Portuguese in ItalyEnsinar e aprender português na ItáliaPortuguese as a Foreign LanguageLinguistic PoliciesTeaching PortuguesePLE (português língua estrangeira)Políticas linguísticasEnsino de portuguêsThis article aims to problematize the situation of teaching Portuguese as a foreign language from the specific context of teaching in Italy, in order to highlight salient characteristics and challenges. In the Italian context, the teaching of Portuguese is affirmed almost exclusively at the university level, and it encounters some difficulties to consolidate and expand. In this regard, some pressing issues are presented that involve the opportunity for convergence or coordination between the policies promoted by Portugal and Brazil, with a view to updating their practices according to the official discourse on international projection and global value of Portuguese.O presente artigo pretende problematizar a situação do ensino do português como língua estrangeira a partir do contexto concreto do ensino na Itália, com o intuito de evidenciar características salientes e desafios. No contexto italiano, o ensino do português afirma-se quase exclusivamente no âmbito universitário, encontrando algumas dificuldades para se consolidar e alargar. Apresentam-se a este respeito algumas questões prementes que envolvem a oportunidade de uma convergência ou de uma coordenação entre as políticas promovidas por Portugal e pelo Brasil, na ótica de atualizar as suas práticas em função do discurso oficial sobre a projeção internacional e o valor global do português.ANPOLL2021-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/159010.18309/ranpoll.v52iesp.1590Revista da Anpoll; Vol. 52 No. esp (2021): GT de Sociolinguística da ANPOLL, 35 anos depois: reflexões e cenários; 157-172Revista da Anpoll; v. 52 n. esp (2021): GT de Sociolinguística da ANPOLL, 35 anos depois: reflexões e cenários; 157-1721982-78301414-756410.18309/ranpoll.v52iespreponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1590/1174Copyright (c) 2021 Revista da Anpollhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastagna, Vanessa Ribeiro2022-01-31T23:25:41Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1590Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:57.706039Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching and learning Portuguese in Italy
Ensinar e aprender português na Itália
title Teaching and learning Portuguese in Italy
spellingShingle Teaching and learning Portuguese in Italy
Castagna, Vanessa Ribeiro
Portuguese as a Foreign Language
Linguistic Policies
Teaching Portuguese
PLE (português língua estrangeira)
Políticas linguísticas
Ensino de português
title_short Teaching and learning Portuguese in Italy
title_full Teaching and learning Portuguese in Italy
title_fullStr Teaching and learning Portuguese in Italy
title_full_unstemmed Teaching and learning Portuguese in Italy
title_sort Teaching and learning Portuguese in Italy
author Castagna, Vanessa Ribeiro
author_facet Castagna, Vanessa Ribeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castagna, Vanessa Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Portuguese as a Foreign Language
Linguistic Policies
Teaching Portuguese
PLE (português língua estrangeira)
Políticas linguísticas
Ensino de português
topic Portuguese as a Foreign Language
Linguistic Policies
Teaching Portuguese
PLE (português língua estrangeira)
Políticas linguísticas
Ensino de português
description This article aims to problematize the situation of teaching Portuguese as a foreign language from the specific context of teaching in Italy, in order to highlight salient characteristics and challenges. In the Italian context, the teaching of Portuguese is affirmed almost exclusively at the university level, and it encounters some difficulties to consolidate and expand. In this regard, some pressing issues are presented that involve the opportunity for convergence or coordination between the policies promoted by Portugal and Brazil, with a view to updating their practices according to the official discourse on international projection and global value of Portuguese.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1590
10.18309/ranpoll.v52iesp.1590
url https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1590
identifier_str_mv 10.18309/ranpoll.v52iesp.1590
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1590/1174
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista da Anpoll
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPOLL
publisher.none.fl_str_mv ANPOLL
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Anpoll; Vol. 52 No. esp (2021): GT de Sociolinguística da ANPOLL, 35 anos depois: reflexões e cenários; 157-172
Revista da Anpoll; v. 52 n. esp (2021): GT de Sociolinguística da ANPOLL, 35 anos depois: reflexões e cenários; 157-172
1982-7830
1414-7564
10.18309/ranpoll.v52iesp
reponame:Revista da ANPOLL (Online)
instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron:ANPOLL
instname_str Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron_str ANPOLL
institution ANPOLL
reponame_str Revista da ANPOLL (Online)
collection Revista da ANPOLL (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
repository.mail.fl_str_mv revistadaanpoll@gmail.com
_version_ 1797051180762791936