O Núcleo Guel Arraes e sua “pedagogia dos meios”
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/135 |
Resumo: | Uniting metanlinguistics and the reworking of genres with innovative montage strategies, incorporating the production process to the product or, in the extreme, presenting the process itself as product, the ethical-aesthetic project of quality TV of the Guel Arraes Division (TV Globo, Brazil) involves first and foremost a certain “pedagogy of the medium”. The Division’s shows have a clear intention to break away from the “naturalistic” approach to audiovisual representation: scene staging is evident, TV acts as its own theme; reality is presented as a construct of the language. By incorporating the aesthetic strategies and recurrent ethical concerns in all the production of the Guel Arraes Division, the series Cena Aberta (2003) can be considered as a synthesis of its proposal to educate/instruct the audience on the very workings and praxis of making as well as watching TV. |
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O Núcleo Guel Arraes e sua “pedagogia dos meios”Televisão de qualidadeEstéticaGuel ArraesCena AbertaUniting metanlinguistics and the reworking of genres with innovative montage strategies, incorporating the production process to the product or, in the extreme, presenting the process itself as product, the ethical-aesthetic project of quality TV of the Guel Arraes Division (TV Globo, Brazil) involves first and foremost a certain “pedagogy of the medium”. The Division’s shows have a clear intention to break away from the “naturalistic” approach to audiovisual representation: scene staging is evident, TV acts as its own theme; reality is presented as a construct of the language. By incorporating the aesthetic strategies and recurrent ethical concerns in all the production of the Guel Arraes Division, the series Cena Aberta (2003) can be considered as a synthesis of its proposal to educate/instruct the audience on the very workings and praxis of making as well as watching TV.Aliando a metalinguagem e a reoperação de gêneros com estratégias inovadoras de montagem, incorporando o processo de produção ao produto ou, no extremo, a apresentando o próprio processo como produto, o projeto ético-estético de qualidade na TV do Núcleo Guel Arraes envolve, antes de mais nada, uma “pedagogia dos meios”. Nos programas do Núcleo há, assumidamente, a pretensão de romper com o “naturalismo” na representação audiovisual: toda encenação se revela, de alguma maneira, como encenação; a TV tematiza a própria TV; a realidade é apresentada, enfim, como uma construção da linguagem. Por reunir estratégias estéticas e preocupações éticas recorrentes em toda a produção do Núcleo Guel Arraes, a série de Cena Aberta (2003) pode ser considerada uma síntese da sua proposta de instruir o público sobre a própria prática de fazer e “ver TV”.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/13510.30962/ec.135E-Compós; Vol. 8 (2007)E-Compós; Vol. 8 (2007)E-Compós; v. 8 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/135/136Fechine, Yvanainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:33Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/135Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:33E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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