Paródia e Auto-Reflexividade no Filme Romance, de Guel Arraes.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6231 |
Resumo: | This dissertation aims to analyse the film Romance by Guel Arraes. The study aims to discuss the filmic text from central axis such as meta-fiction and the investment in a parodic proposal which works laughter at a level more critical and ironic when compared to other cinematographic works from the director. The research aims to observe the connection between the ludic and the critical (PUCCI, 2007) in traces of a postmodern affiliation (HUTCHEON, 1991). The process involving the artistic conceptions of Guel Arraes (FIGUEIRÔA; FECHINE, 2008) is one of the aspects that we propose to point out, relating the work with other works from the director, mainly, Lisbela e o prisioneiro and O Auto da Compadecida, as well as data from Jorge Furtado s artistic production, co-writer of Romance, like the feature film Saneamento Básico. Furthermore, the study aims to highlight the elements that substantiate the dialogical processes (STAM, 2000) between the various languages that compose the work, investigating, for example the relationship established with other texts, such as Tristão e Isolda. The dissertation also intend to observe the resources from the northeastern culture used in the adaptation of the medieval history, which also have similarities with other literary works (BÉDIER, 2012); (SUASSUNA, 2012). The dissertation still aims to bring up for discussion the conflict established around the creative process in the context of audiovisual production represented diegetically, with attention to categories such as character and plot. |
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Paródia e Auto-Reflexividade no Filme Romance, de Guel Arraes.Alencar Filho, Miguel Arraes de (Guel Arraes) - crítica e interpretaçãoCinema - Crítica e interpretaçãoMetaficçãoParódiaDialogismoCinemaMetafictionParodyGuel ArraesDialogismLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASThis dissertation aims to analyse the film Romance by Guel Arraes. The study aims to discuss the filmic text from central axis such as meta-fiction and the investment in a parodic proposal which works laughter at a level more critical and ironic when compared to other cinematographic works from the director. The research aims to observe the connection between the ludic and the critical (PUCCI, 2007) in traces of a postmodern affiliation (HUTCHEON, 1991). The process involving the artistic conceptions of Guel Arraes (FIGUEIRÔA; FECHINE, 2008) is one of the aspects that we propose to point out, relating the work with other works from the director, mainly, Lisbela e o prisioneiro and O Auto da Compadecida, as well as data from Jorge Furtado s artistic production, co-writer of Romance, like the feature film Saneamento Básico. Furthermore, the study aims to highlight the elements that substantiate the dialogical processes (STAM, 2000) between the various languages that compose the work, investigating, for example the relationship established with other texts, such as Tristão e Isolda. The dissertation also intend to observe the resources from the northeastern culture used in the adaptation of the medieval history, which also have similarities with other literary works (BÉDIER, 2012); (SUASSUNA, 2012). The dissertation still aims to bring up for discussion the conflict established around the creative process in the context of audiovisual production represented diegetically, with attention to categories such as character and plot.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEsta dissertação tem como objetivo realizar uma análise do filme Romance, de Guel Arraes. O estudo busca discutir o texto fílmico a partir de eixos centrais como a metaficcionalidade e o investimento em uma proposta paródica que trabalha o riso num patamar mais crítico e irônico quando comparado a outras obras cinematográficas do diretor. A pesquisa pretende observar a união entre o lúdico e o crítico (PUCCI, 2007) em traços de uma filiação pós-moderna (HUTCHEON, 1991). O processo que envolve as concepções artísticas de Guel Arraes (FIGUEIRÔA; FECHINE, 2008) é um dos pontos que propomos assinalar, relacionando a obra a outros trabalhos do diretor, sobretudo, Lisbela e o prisioneiro e O Auto da Compadecida, bem como a dados da produção artística de Jorge Furtado, co-roteirista de Romance, a exemplo do longametragem Saneamento básico. O estudo objetiva destacar, além disso, os elementos que consubstanciam os processos dialógicos (STAM, 2000) entre as várias linguagens que compõem a obra, investigando, por exemplo, as relações estabelecidas com outros textos, como Tristão e Isolda. O trabalho se propõe também a observar os recursos da cultura nordestina utilizados na adaptação da história medieval, que também guarda aproximações com outras obras literárias (BÉDIER, 2012); (SUASSUNA, 2012). A dissertação pretende trazer ainda uma discussão a respeito do embate estabelecido em torno do processo criativo no contexto de produção audiovisual representado diegeticamente, com atenção a categorias como personagem e enredo.Universidade Federal da ParaíbaBRLetrasPrograma de Pós-Graduação em LetrasUFPBMagalhães, Luiz Antonio Mousinhohttp://lattes.cnpq.br/0046517404942505Barbosa, Afonso Manoel da Silva2015-05-14T12:39:44Z2018-07-21T00:16:21Z2014-02-132018-07-21T00:16:21Z2013-02-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBARBOSA, Afonso Manoel da Silva. Paródia e Auto-Reflexividade no Filme Romance, de Guel Arraes. 2013. 90 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/6231porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:50:20Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/6231Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:50:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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This dissertation aims to analyse the film Romance by Guel Arraes. The study aims to discuss the filmic text from central axis such as meta-fiction and the investment in a parodic proposal which works laughter at a level more critical and ironic when compared to other cinematographic works from the director. The research aims to observe the connection between the ludic and the critical (PUCCI, 2007) in traces of a postmodern affiliation (HUTCHEON, 1991). The process involving the artistic conceptions of Guel Arraes (FIGUEIRÔA; FECHINE, 2008) is one of the aspects that we propose to point out, relating the work with other works from the director, mainly, Lisbela e o prisioneiro and O Auto da Compadecida, as well as data from Jorge Furtado s artistic production, co-writer of Romance, like the feature film Saneamento Básico. Furthermore, the study aims to highlight the elements that substantiate the dialogical processes (STAM, 2000) between the various languages that compose the work, investigating, for example the relationship established with other texts, such as Tristão e Isolda. The dissertation also intend to observe the resources from the northeastern culture used in the adaptation of the medieval history, which also have similarities with other literary works (BÉDIER, 2012); (SUASSUNA, 2012). The dissertation still aims to bring up for discussion the conflict established around the creative process in the context of audiovisual production represented diegetically, with attention to categories such as character and plot. |
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