The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/295 |
Resumo: | This papers intends to locate part of the Brazilian Northeast musical production as held inside of the mainstream of the regional music market. These musical practises – axé, brega reggae and forró – are highly spread in society, getting a level of consumption with exceeds the limits of the classification “independent”. So, these musical universes articulate some sets of values and symbols adressed explicity to the young public and associated to the ideas of party-love-sex, with great commercial success. |
id |
ANPPC-1_0d2c123ddc215c009c5d59e9f7b94365 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/295 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian NortheastEl nuevo mainstream de la musica regional: axé, brega, reggae and forró electronico en Nordeste de BrasilO novo mainstream da música regional: axé, brega, reggae e forró eletrônico no Nordestemercado de músicamúsica popularforróindependentesThis papers intends to locate part of the Brazilian Northeast musical production as held inside of the mainstream of the regional music market. These musical practises – axé, brega reggae and forró – are highly spread in society, getting a level of consumption with exceeds the limits of the classification “independent”. So, these musical universes articulate some sets of values and symbols adressed explicity to the young public and associated to the ideas of party-love-sex, with great commercial success.Comenzando con una reflexión sobre el concepto de música independiente, este artículo tiene por objeto caracterizar la producción musical del Nordeste brasileño como un nuevo mainstream regional. Con el expresiva circulación en la región, la música de algunos géneros tales como axé, brega, reggae y el forró electrónico llega a una consagración comercial que excede los límites de la clasificación indepiendente. Por lo tanto, en estos prácticas musicales puedem ser observadas una serie de valores y símbolos asociados con el público joven que, girando en torno a las ideas del fiesta-sexo-amor, atingen a la gran proyección en el mercado musical.Partindo de uma reflexão acerca da conceituação de música independente, este artigo busca caracterizar parte da produção musical do Nordeste brasileiro como um novo mainstream regional. Com circulação expressiva na região, a música de alguns gêneros como axé, brega, reggae e sobretudo o chamado forró eletrônico alcança índices de consagração comercial que ultrapassam estética e quantitativamente os limites da classificação independente. Assim, vê-se nestas práticas musicais um conjunto de valores e símbolos associados ao público jovem que, girando em torno das idéias de festa-amor-sexo consegue grande projeção no mercado musical.ABEC2009-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/29510.30962/ec.295E-Compós; Vol. 11 No. 2 (2008)E-Compós; Vol. 11 Núm. 2 (2008)E-Compós; v. 11 n. 2 (2008)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/295/278Trotta, Felipe CostaMonteiro, Márcioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:29:35Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/295Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:29:35E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast El nuevo mainstream de la musica regional: axé, brega, reggae and forró electronico en Nordeste de Brasil O novo mainstream da música regional: axé, brega, reggae e forró eletrônico no Nordeste |
title |
The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast |
spellingShingle |
The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast Trotta, Felipe Costa mercado de música música popular forró independentes |
title_short |
The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast |
title_full |
The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast |
title_fullStr |
The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast |
title_full_unstemmed |
The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast |
title_sort |
The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast |
author |
Trotta, Felipe Costa |
author_facet |
Trotta, Felipe Costa Monteiro, Márcio |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Márcio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trotta, Felipe Costa Monteiro, Márcio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mercado de música música popular forró independentes |
topic |
mercado de música música popular forró independentes |
description |
This papers intends to locate part of the Brazilian Northeast musical production as held inside of the mainstream of the regional music market. These musical practises – axé, brega reggae and forró – are highly spread in society, getting a level of consumption with exceeds the limits of the classification “independent”. So, these musical universes articulate some sets of values and symbols adressed explicity to the young public and associated to the ideas of party-love-sex, with great commercial success. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/295 10.30962/ec.295 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/295 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.295 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/295/278 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 11 No. 2 (2008) E-Compós; Vol. 11 Núm. 2 (2008) E-Compós; v. 11 n. 2 (2008) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045732571185152 |