The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trotta, Felipe Costa
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Monteiro, Márcio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/295
Resumo: This papers intends to locate part of the Brazilian Northeast musical production as held inside of the mainstream of the regional music market. These musical practises – axé, brega reggae and forró – are highly spread in society, getting a level of consumption with exceeds the limits of the classification “independent”. So, these musical universes articulate some sets of values and symbols adressed explicity to the young public and associated to the ideas of party-love-sex, with great commercial success.
id ANPPC-1_0d2c123ddc215c009c5d59e9f7b94365
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/295
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian NortheastEl nuevo mainstream de la musica regional: axé, brega, reggae and forró electronico en Nordeste de BrasilO novo mainstream da música regional: axé, brega, reggae e forró eletrônico no Nordestemercado de músicamúsica popularforróindependentesThis papers intends to locate part of the Brazilian Northeast musical production as held inside of the mainstream of the regional music market. These musical practises – axé, brega reggae and forró – are highly spread in society, getting a level of consumption with exceeds the limits of the classification “independent”. So, these musical universes articulate some sets of values and symbols adressed explicity to the young public and associated to the ideas of party-love-sex, with great commercial success.Comenzando con una reflexión sobre el concepto de música independiente, este artículo tiene por objeto caracterizar la producción musical del Nordeste brasileño como un nuevo mainstream regional. Con el expresiva circulación en la región, la música de algunos géneros tales como axé, brega, reggae y el forró electrónico llega a una consagración comercial que excede los límites de la clasificación indepiendente. Por lo tanto, en estos prácticas musicales puedem ser observadas una serie de valores y símbolos asociados con el público joven que, girando en torno a las ideas del fiesta-sexo-amor, atingen a la gran proyección en el mercado musical.Partindo de uma reflexão acerca da conceituação de música independente, este artigo busca caracterizar parte da produção musical do Nordeste brasileiro como um novo mainstream regional. Com circulação expressiva na região, a música de alguns gêneros como axé, brega, reggae e sobretudo o chamado forró eletrônico alcança índices de consagração comercial que ultrapassam estética e quantitativamente os limites da classificação independente. Assim, vê-se nestas práticas musicais um conjunto de valores e símbolos associados ao público jovem que, girando em torno das idéias de festa-amor-sexo consegue grande projeção no mercado musical.ABEC2009-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/29510.30962/ec.295E-Compós; Vol. 11 No. 2 (2008)E-Compós; Vol. 11 Núm. 2 (2008)E-Compós; v. 11 n. 2 (2008)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/295/278Trotta, Felipe CostaMonteiro, Márcioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:29:35Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/295Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:29:35E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast
El nuevo mainstream de la musica regional: axé, brega, reggae and forró electronico en Nordeste de Brasil
O novo mainstream da música regional: axé, brega, reggae e forró eletrônico no Nordeste
title The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast
spellingShingle The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast
Trotta, Felipe Costa
mercado de música
música popular
forró
independentes
title_short The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast
title_full The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast
title_fullStr The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast
title_full_unstemmed The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast
title_sort The new mainstream of regional music: axe, reggae and eletronic forró in Brazilian Northeast
author Trotta, Felipe Costa
author_facet Trotta, Felipe Costa
Monteiro, Márcio
author_role author
author2 Monteiro, Márcio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trotta, Felipe Costa
Monteiro, Márcio
dc.subject.por.fl_str_mv mercado de música
música popular
forró
independentes
topic mercado de música
música popular
forró
independentes
description This papers intends to locate part of the Brazilian Northeast musical production as held inside of the mainstream of the regional music market. These musical practises – axé, brega reggae and forró – are highly spread in society, getting a level of consumption with exceeds the limits of the classification “independent”. So, these musical universes articulate some sets of values and symbols adressed explicity to the young public and associated to the ideas of party-love-sex, with great commercial success.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/295
10.30962/ec.295
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/295
identifier_str_mv 10.30962/ec.295
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/295/278
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 11 No. 2 (2008)
E-Compós; Vol. 11 Núm. 2 (2008)
E-Compós; v. 11 n. 2 (2008)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045732571185152