Global cinema, world cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/467 |
Resumo: | Starting with an analysis of the usefulness of the concept of global cinema in the context of contemporary cinema, and utilizing a cosmopolitan perspective, this paper reflects over what it means to conceive of the world, how it can be shown, who can speak about it and how it is configured as an aesthetic challenge. Thus, the experience of globalization becomes everyday; memory, affect are translated, interpreted, not only as a theme but as a structural element, within a multidirectional network, as in the discussions raised by Negri and Hardt, under the aegis of Empire, deconstructing categories such as First/Third world and, by extension, the theory of Third Cinema. In developing these issues, the paper analyzes Wim Wenders’ Until the End of the World (1991) and The World (Jia Zhang-ke, 2004), relating them to other films and emphasizing the construction of space and characters. |
id |
ANPPC-1_1c8f9f6a26de0724c9a83615c8231d63 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/467 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Global cinema, world cinemaCinema mundial, cinema globalCinema mundial, cinema globalCinema globalCosmopolitismoCinema mundialStarting with an analysis of the usefulness of the concept of global cinema in the context of contemporary cinema, and utilizing a cosmopolitan perspective, this paper reflects over what it means to conceive of the world, how it can be shown, who can speak about it and how it is configured as an aesthetic challenge. Thus, the experience of globalization becomes everyday; memory, affect are translated, interpreted, not only as a theme but as a structural element, within a multidirectional network, as in the discussions raised by Negri and Hardt, under the aegis of Empire, deconstructing categories such as First/Third world and, by extension, the theory of Third Cinema. In developing these issues, the paper analyzes Wim Wenders’ Until the End of the World (1991) and The World (Jia Zhang-ke, 2004), relating them to other films and emphasizing the construction of space and characters.Partiendo de una defensa de la rentabilidad del concepto de cine global en el contexto del cine contemporáneo y de una perspectiva cosmopolita, nos preguntamos sobre qué es pensar el mundo, cómo él puede ser representado, quién puede hablar sobre el mundo y cómo él se configura como un desafío estético. Luego, la experiencia de la globalización hecha cotidiano, memoria, afecto es traducida, interpretada, no sólo como tema, sino como algo estructural, dentro de una red multidireccional, próxima de las discusiones de Negri y Hardt, bajo la égida del Imperio, que deconstruye categorías como 1er/3er mundo, y por extensión, la teoría de los tres cines. Para intentar desarrollar esta cuestión, analizaremos “Hasta el fin del mundo”, de Wim Wenders (1991), y “El mundo”, de Jia Zhang-ke (2004), en diálogo con otras películas y privilegiando la construcción del espacio y de los personajes.A partir de uma defesa da rentabilidade do conceito de cinema global no contexto do cinema contemporâneo e de uma perspectiva cosmopolita, nos perguntamos sobre o que é pensar o mundo, como ele pode ser encenado, quem pode falar sobre o mundo e como ele se configura como um desafio estético. Portanto, a experiência da globalização tornada cotidiano, memória, afeto é traduzida, interpretada, não só como tema, mas como algo estrutural, dentro de uma rede multidirecional, próxima das discussões trazidas por Negri e Hardt, sob a égide do Império, que desconstrói categorias como 1º/3º mundo, e por extensão, a teoria dos três cinemas. Para tentar desenvolver essa questão analisaremos “Até o Fim do Mundo de Wim Wenders” (1991) e “O Mundo” de Jia Zhang-ke (2004), em diálogo com outros filmes e privilegiando a construção do espaço e dos personagens.ABEC2011-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/46710.30962/ec.467E-Compós; Vol. 13 No. 2 (2010)E-Compós; Vol. 13 Núm. 2 (2010)E-Compós; v. 13 n. 2 (2010)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/467/442https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/467/443Lopes, Denilsoninfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-10T13:48:58Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/467Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-10T13:48:58E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Global cinema, world cinema Cinema mundial, cinema global Cinema mundial, cinema global |
title |
Global cinema, world cinema |
spellingShingle |
Global cinema, world cinema Lopes, Denilson Cinema global Cosmopolitismo Cinema mundial |
title_short |
Global cinema, world cinema |
title_full |
Global cinema, world cinema |
title_fullStr |
Global cinema, world cinema |
title_full_unstemmed |
Global cinema, world cinema |
title_sort |
Global cinema, world cinema |
author |
Lopes, Denilson |
author_facet |
Lopes, Denilson |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Denilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema global Cosmopolitismo Cinema mundial |
topic |
Cinema global Cosmopolitismo Cinema mundial |
description |
Starting with an analysis of the usefulness of the concept of global cinema in the context of contemporary cinema, and utilizing a cosmopolitan perspective, this paper reflects over what it means to conceive of the world, how it can be shown, who can speak about it and how it is configured as an aesthetic challenge. Thus, the experience of globalization becomes everyday; memory, affect are translated, interpreted, not only as a theme but as a structural element, within a multidirectional network, as in the discussions raised by Negri and Hardt, under the aegis of Empire, deconstructing categories such as First/Third world and, by extension, the theory of Third Cinema. In developing these issues, the paper analyzes Wim Wenders’ Until the End of the World (1991) and The World (Jia Zhang-ke, 2004), relating them to other films and emphasizing the construction of space and characters. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/467 10.30962/ec.467 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/467 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.467 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/467/442 https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/467/443 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 13 No. 2 (2010) E-Compós; Vol. 13 Núm. 2 (2010) E-Compós; v. 13 n. 2 (2010) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045733418434561 |