Images detournements
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/769 |
Resumo: | Detourne existing images from its original function and use them in a new context, in a way to amplify the political meaning of the montage and to transform the cinema in a place of exchange of experiences: that was Guy Debord´s project, taken again now, under new basis, by directors who work with archives images. This article analyses the detournment throught Debord films and writings and evaluates how up to date is the situacionist proposal. Keywords Debord. Coutinho. Détournement. |
id |
ANPPC-1_1cf1bbe663c73701c94017b675d21f7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/769 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Images detournementsDesvíos de imagenesDesvios de imagensGuy Debord. Desvio. Montagem.Detourne existing images from its original function and use them in a new context, in a way to amplify the political meaning of the montage and to transform the cinema in a place of exchange of experiences: that was Guy Debord´s project, taken again now, under new basis, by directors who work with archives images. This article analyses the detournment throught Debord films and writings and evaluates how up to date is the situacionist proposal. Keywords Debord. Coutinho. Détournement.Desviar de su funccion originaria imagenes existentes y actualizarlas en un nuevo contexto para resforzar el alcance politico del gesto del montaje, y transformar el cine en un lugar de intercambio de experiencias. Esa era la esencia del proyecto de Guy Debord, retomado, hoy dia, sobre nuevas bases, por cineastas que trabajan con imagenes de archivo. Uilizaremos las peliculas y los textos de Debord para analizar la tecnica de la “distorsion” y evaluar la actualidad de la propuesta situacionista. Palabras claves Debord. Coutinho. Desvío.Desviar as imagens já existentes de sua função original e utilizá-las em novos contextos, de forma a potencializar o alcance político da montagem e a transformar o cinema num lugar de troca de experiências: era esse o projeto de Guy Debord, retomado, hoje, sob novas bases, por cineastas que trabalham com imagens de arquivo. Através dos filmes e textos de Debord, esse artigo analisa a técnica do desvio e avalia a atualidade da proposta do cineasta situacionista, estabelecendo vínculos entre seu método de montagem e o de Eduardo Coutinho, em Um dia na vida. Palavras-chave Debord. Coutinho. Desvio.ABEC2012-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/76910.30962/ec.769E-Compós; Vol. 15 No. 1 (2012)E-Compós; Vol. 15 Núm. 1 (2012)E-Compós; v. 15 n. 1 (2012)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/769/569Leandro, Anitainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-24T13:43:58Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/769Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-10-24T13:43:58E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Images detournements Desvíos de imagenes Desvios de imagens |
title |
Images detournements |
spellingShingle |
Images detournements Leandro, Anita Guy Debord. Desvio. Montagem. |
title_short |
Images detournements |
title_full |
Images detournements |
title_fullStr |
Images detournements |
title_full_unstemmed |
Images detournements |
title_sort |
Images detournements |
author |
Leandro, Anita |
author_facet |
Leandro, Anita |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leandro, Anita |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Guy Debord. Desvio. Montagem. |
topic |
Guy Debord. Desvio. Montagem. |
description |
Detourne existing images from its original function and use them in a new context, in a way to amplify the political meaning of the montage and to transform the cinema in a place of exchange of experiences: that was Guy Debord´s project, taken again now, under new basis, by directors who work with archives images. This article analyses the detournment throught Debord films and writings and evaluates how up to date is the situacionist proposal. Keywords Debord. Coutinho. Détournement. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/769 10.30962/ec.769 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/769 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.769 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/769/569 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 15 No. 1 (2012) E-Compós; Vol. 15 Núm. 1 (2012) E-Compós; v. 15 n. 1 (2012) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045729768341504 |