Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lapera, Pedro Vinicius Asterito
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1022
Resumo: Through the analysis of the productive chain of A Dupla do Barulho (Carlos Manga, 1953) and its inclusion in the debate on race relations, this article intends to analyze two questions: to what extent racial rhetoric staged in the film is related to the moment of projection and to the expectations of its audience? And, as a result of the first question, in which ways the film features racial identities in the construction of hierarchies and tastes disseminated by mass culture? Our hypothesis is that the film presents a narrative which links between comedy and melodrama reinforce whiteness, whose is present diffusely in various products of mass culture.
id ANPPC-1_27d9cf13fadcd166b60bdeff1c3a28f0
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1022
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)La escalera negra para el protagonismo blanco: comedia, melodrama y retórica racial en A Dupla do Barulho (1953)A escada negra para o protagonismo branco: comédia, melodrama e retórica racial em A Dupla do barulho (1953)cinema brasileiroraçaetnicidadeA Dupla do BarulhoThrough the analysis of the productive chain of A Dupla do Barulho (Carlos Manga, 1953) and its inclusion in the debate on race relations, this article intends to analyze two questions: to what extent racial rhetoric staged in the film is related to the moment of projection and to the expectations of its audience? And, as a result of the first question, in which ways the film features racial identities in the construction of hierarchies and tastes disseminated by mass culture? Our hypothesis is that the film presents a narrative which links between comedy and melodrama reinforce whiteness, whose is present diffusely in various products of mass culture.A través del análisis de la cadena productiva de A Dupla do Barulho (Carlos Manga, 1953) y su inclusión en el debate sobre las relaciones raciales, este artículo se propone analizar dos preguntas: ¿en qué medida la retórica racial puesta en escena en la película tiene que ver con el momento de proyección y de las expectativas de su audiencia? Y, como resultado de la primera pregunta, de qué manera la película cuenta con las identidades raciales en la construcción de jerarquías y gustos difundidos por la cultura de masas? Nuestra hipótesis es que la película presenta una narrativa que vincula entre la comedia y el melodrama reforzar el 'ideal de branqueamento', que está presente de forma difusa en varios productos de la cultura de masas.Através da análise da cadeia produtiva de A Dupla do Barulho (Carlos Manga, 1953) e de sua inserção no debate sobre relações raciais, o presente artigo tem como escopo as seguintes questões: em que medida a retórica racial encenada em A Dupla do Barulho dialoga com o momento de sua projeção e com as expectativas de seu público? E, como consequência da primeira pergunta, como o filme apresenta identidades racializadas na construção de hierarquias e gostos difundidos pela cultura massiva? Procuramos confirmar nossa hipótese de que o filme apresenta ao espectador uma narrativa cujas ligações entre comédia e melodrama reforçam o ideal de braqueamento que se faz presente de modo difuso em diversos produtos da cultura de massa.ABEC2015-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/102210.30962/ec.1022E-Compós; Vol. 17 No. 3 (2014)E-Compós; Vol. 17 Núm. 3 (2014)E-Compós; v. 17 n. 3 (2014)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1022/792Lapera, Pedro Vinicius Asteritoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T20:46:37Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1022Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T20:46:37E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)
La escalera negra para el protagonismo blanco: comedia, melodrama y retórica racial en A Dupla do Barulho (1953)
A escada negra para o protagonismo branco: comédia, melodrama e retórica racial em A Dupla do barulho (1953)
title Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)
spellingShingle Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)
Lapera, Pedro Vinicius Asterito
cinema brasileiro
raça
etnicidade
A Dupla do Barulho
title_short Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)
title_full Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)
title_fullStr Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)
title_full_unstemmed Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)
title_sort Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)
author Lapera, Pedro Vinicius Asterito
author_facet Lapera, Pedro Vinicius Asterito
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lapera, Pedro Vinicius Asterito
dc.subject.por.fl_str_mv cinema brasileiro
raça
etnicidade
A Dupla do Barulho
topic cinema brasileiro
raça
etnicidade
A Dupla do Barulho
description Through the analysis of the productive chain of A Dupla do Barulho (Carlos Manga, 1953) and its inclusion in the debate on race relations, this article intends to analyze two questions: to what extent racial rhetoric staged in the film is related to the moment of projection and to the expectations of its audience? And, as a result of the first question, in which ways the film features racial identities in the construction of hierarchies and tastes disseminated by mass culture? Our hypothesis is that the film presents a narrative which links between comedy and melodrama reinforce whiteness, whose is present diffusely in various products of mass culture.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1022
10.30962/ec.1022
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1022
identifier_str_mv 10.30962/ec.1022
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1022/792
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 17 No. 3 (2014)
E-Compós; Vol. 17 Núm. 3 (2014)
E-Compós; v. 17 n. 3 (2014)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045729807138816