Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1022 |
Resumo: | Through the analysis of the productive chain of A Dupla do Barulho (Carlos Manga, 1953) and its inclusion in the debate on race relations, this article intends to analyze two questions: to what extent racial rhetoric staged in the film is related to the moment of projection and to the expectations of its audience? And, as a result of the first question, in which ways the film features racial identities in the construction of hierarchies and tastes disseminated by mass culture? Our hypothesis is that the film presents a narrative which links between comedy and melodrama reinforce whiteness, whose is present diffusely in various products of mass culture. |
id |
ANPPC-1_27d9cf13fadcd166b60bdeff1c3a28f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1022 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953)La escalera negra para el protagonismo blanco: comedia, melodrama y retórica racial en A Dupla do Barulho (1953)A escada negra para o protagonismo branco: comédia, melodrama e retórica racial em A Dupla do barulho (1953)cinema brasileiroraçaetnicidadeA Dupla do BarulhoThrough the analysis of the productive chain of A Dupla do Barulho (Carlos Manga, 1953) and its inclusion in the debate on race relations, this article intends to analyze two questions: to what extent racial rhetoric staged in the film is related to the moment of projection and to the expectations of its audience? And, as a result of the first question, in which ways the film features racial identities in the construction of hierarchies and tastes disseminated by mass culture? Our hypothesis is that the film presents a narrative which links between comedy and melodrama reinforce whiteness, whose is present diffusely in various products of mass culture.A través del análisis de la cadena productiva de A Dupla do Barulho (Carlos Manga, 1953) y su inclusión en el debate sobre las relaciones raciales, este artículo se propone analizar dos preguntas: ¿en qué medida la retórica racial puesta en escena en la película tiene que ver con el momento de proyección y de las expectativas de su audiencia? Y, como resultado de la primera pregunta, de qué manera la película cuenta con las identidades raciales en la construcción de jerarquías y gustos difundidos por la cultura de masas? Nuestra hipótesis es que la película presenta una narrativa que vincula entre la comedia y el melodrama reforzar el 'ideal de branqueamento', que está presente de forma difusa en varios productos de la cultura de masas.Através da análise da cadeia produtiva de A Dupla do Barulho (Carlos Manga, 1953) e de sua inserção no debate sobre relações raciais, o presente artigo tem como escopo as seguintes questões: em que medida a retórica racial encenada em A Dupla do Barulho dialoga com o momento de sua projeção e com as expectativas de seu público? E, como consequência da primeira pergunta, como o filme apresenta identidades racializadas na construção de hierarquias e gostos difundidos pela cultura massiva? Procuramos confirmar nossa hipótese de que o filme apresenta ao espectador uma narrativa cujas ligações entre comédia e melodrama reforçam o ideal de braqueamento que se faz presente de modo difuso em diversos produtos da cultura de massa.ABEC2015-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/102210.30962/ec.1022E-Compós; Vol. 17 No. 3 (2014)E-Compós; Vol. 17 Núm. 3 (2014)E-Compós; v. 17 n. 3 (2014)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1022/792Lapera, Pedro Vinicius Asteritoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T20:46:37Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1022Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T20:46:37E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953) La escalera negra para el protagonismo blanco: comedia, melodrama y retórica racial en A Dupla do Barulho (1953) A escada negra para o protagonismo branco: comédia, melodrama e retórica racial em A Dupla do barulho (1953) |
title |
Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953) |
spellingShingle |
Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953) Lapera, Pedro Vinicius Asterito cinema brasileiro raça etnicidade A Dupla do Barulho |
title_short |
Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953) |
title_full |
Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953) |
title_fullStr |
Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953) |
title_full_unstemmed |
Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953) |
title_sort |
Black stairs for white role: comedy, melodrama and racial rhetoric in A Dupla do Barulho (1953) |
author |
Lapera, Pedro Vinicius Asterito |
author_facet |
Lapera, Pedro Vinicius Asterito |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lapera, Pedro Vinicius Asterito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema brasileiro raça etnicidade A Dupla do Barulho |
topic |
cinema brasileiro raça etnicidade A Dupla do Barulho |
description |
Through the analysis of the productive chain of A Dupla do Barulho (Carlos Manga, 1953) and its inclusion in the debate on race relations, this article intends to analyze two questions: to what extent racial rhetoric staged in the film is related to the moment of projection and to the expectations of its audience? And, as a result of the first question, in which ways the film features racial identities in the construction of hierarchies and tastes disseminated by mass culture? Our hypothesis is that the film presents a narrative which links between comedy and melodrama reinforce whiteness, whose is present diffusely in various products of mass culture. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1022 10.30962/ec.1022 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1022 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.1022 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1022/792 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 17 No. 3 (2014) E-Compós; Vol. 17 Núm. 3 (2014) E-Compós; v. 17 n. 3 (2014) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045729807138816 |