Considerações sobre a conversação no telejornalismo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/129 |
Resumo: | This study seeks to determine whether, and how conversation takes place in the communicative context of television journalism, based on an analysis of the programs: “Bom Dia Brasil” (Globo), “Programa do Jô” (Globo) and “Saia Justa” (GNT). The concept of conversation adopted is that of ethnomethodology, which postulates that conversation consists of any socially-governed verbal exchange, which varies according to the situation in which it takes place (Wolf, 1994). We believe that television journalism is constructed as a discourse situation, which creates a specific environment in which the conversation among the participants of the studio takes place. This environment is characterized by both media constraints (related to the duration of the programs, television language, market interests, etc.) and the premises of journalism (truth and relevance, news value, public interest, etc.). |
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Considerações sobre a conversação no telejornalismoConversaçãoTelejornalismoVida cotidianaThis study seeks to determine whether, and how conversation takes place in the communicative context of television journalism, based on an analysis of the programs: “Bom Dia Brasil” (Globo), “Programa do Jô” (Globo) and “Saia Justa” (GNT). The concept of conversation adopted is that of ethnomethodology, which postulates that conversation consists of any socially-governed verbal exchange, which varies according to the situation in which it takes place (Wolf, 1994). We believe that television journalism is constructed as a discourse situation, which creates a specific environment in which the conversation among the participants of the studio takes place. This environment is characterized by both media constraints (related to the duration of the programs, television language, market interests, etc.) and the premises of journalism (truth and relevance, news value, public interest, etc.).El objetivo del presente artículo es verificar si y cómo ocurre la conversación en el contexto comunicativo del periodismo televisivo a partir de los programas “Bom dia Brasil” (Globo), “Programa do Jô” y “Saia Justa” (GNT). De esta forma, asumiremos el concepto de conversación a partir de la etno-metodología, que postula que lo es todo intercambio verbal, socialmente reglado, que varíe conforme la situación en que este intercambio se produzca (Wolf, 1994). Creemos que el periodismo televisivo se construye como una situación discursiva que crea un ambiente específico para que la conversación entre los participantes del estudio se efectúe. Ese ambiente es marcado tanto por los interdictos mediáticos (relativos a la duración de los programas, el lenguaje televisivo, los intereses mercadotécnicos, etc.) como por las premisas del periodismo (verdad y relevancia, valor-noticia, interés público, etc.).O objetivo do presente artigo é verificar se e como ocorre a conversação no contexto comunicativo do telejornalismo a partir dos programas Bom Dia Brasil (Globo), Programa do Jô (Globo) e Saia Justa (GNT). Sendo assim, assumiremos o conceito de conversação a partir da etnometodologia que postula que é conversação toda troca verbal, socialmente regrada, que varia de acordo com a situação em que a troca se dá (WOLF, 1994). Acreditamos que o telejornalismo constrói-se como uma situação discursiva que cria um ambiente específico para que a conversação entre os participantes do estúdio se dê, ambiente marcado tanto pelos constrangimentos midiáticos (relacionado ao tempo de duração dos programas, à linguagem televisiva, aos interesses mercadológicos, etc) quanto pelas premissas do jornalismo (verdade e relevância, valor-notícia, interesse público, etc).ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/12910.30962/ec.129E-Compós; Vol. 8 (2007)E-Compós; Vol. 8 (2007)E-Compós; v. 8 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/129/129da Silva, Fernanda Mauricioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:37Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/129Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:37E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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