Consumption, Uses and Gratifications of the soap operas´ audience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Raquel M C
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1004
Resumo: This article focuses on the partial results of the doctoral thesis defended by the author regarding the audience of soap operas, especially with regard to the reasons for which viewers seek to expose themselves to such content. The Grounded Theory approach was employed to derive a “SOAP OPERAS SPECTATORSHIP MODEL” firmly rooted in the perspectives of 49 soap operas viewers. The resulting model reveals three groups of motives for viewing soap operas: a) Company b) mood management c) Social integration / Counseling. Within the model, each motivation group is associated with a particular strategy and level of exposure to soap operas, among others, but here, I highlight the description of each motivational category placed in dialogue with the literature that best interpreted the data arising from applied inductive research.
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spelling Consumption, Uses and Gratifications of the soap operas´ audienceConsumo, Usos y Gratificaciones de la audiencia de las telenovelasConsumo, Usos e Gratificações da Audiência das TelenovelasTelenovelasUsos e GratificaçõesAudiênciaTeoria fundamentada em Dados.This article focuses on the partial results of the doctoral thesis defended by the author regarding the audience of soap operas, especially with regard to the reasons for which viewers seek to expose themselves to such content. The Grounded Theory approach was employed to derive a “SOAP OPERAS SPECTATORSHIP MODEL” firmly rooted in the perspectives of 49 soap operas viewers. The resulting model reveals three groups of motives for viewing soap operas: a) Company b) mood management c) Social integration / Counseling. Within the model, each motivation group is associated with a particular strategy and level of exposure to soap operas, among others, but here, I highlight the description of each motivational category placed in dialogue with the literature that best interpreted the data arising from applied inductive research.Este artículo se centra en los resultados parciales de la tesis doctoral defendida por la autora acerca de los usos de las telenovelas, especialmente con respecto a las razones que los espectadores tienen para seleccionar dichos contenidos. El enfoque de la "Teoria fundamentada en datos" fué utilizada para proporcionar un "MODELO DE LA AUDIENCIA DE LAS TELENOVELAS" firmemente arraigado en la perspectiva de cuarenta y nueve receptores encuestados. El modelo resultante revela tres categorías de razones para la asistencia: a) Pasatiempo, b) gestión del estado de humor c) integración social / Consejería. Cada grupo de razones en el modelo se asocia con una estrategia particular, una intensidad de exposición a las telenovelas, patrones de interacción entre otros, pero aquí, voy a destacar la descripción de cada categoría de motivación puesto en causa com la literatura que mejor interpreta los datos derivados de la investigación inductiva aplicadaO presente artigo concentra-se nos resultados parciais da tese de doutorado defendida pela autora sobre o consumo das telenovelas, sobretudo, ao que diz respeito às razões pelos quais os telespectadores procuram se expor a tais conteúdos. A abordagem da “teoria fundamentada em dados” foi empregada na investigação para prover um “MODELO DA AUDIÊNCIA DAS TELENOVELAS” firmemente enraizado na perspectiva de quarenta e nove receptores entrevistados. O modelo resultante revela três categorias de motivos para a audiência: a) Companhia/Passatempo, b) Gerenciamento do humor e c) Integração social/Aconselhamento. Cada grupo de motivos no modelo se associa a particular estratégia e intensidade de exposição às telenovelas, padrões de interação entre outros, entretanto aqui, destacarei a descrição de cada categoria motivacional posta em discussão com a literatura que melhor interpretou os dados surgidos da pesquisa indutiva aplicada.ABEC2014-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/100410.30962/ec.1004E-Compós; Vol. 17 No. 1 (2014)E-Compós; Vol. 17 Núm. 1 (2014)E-Compós; v. 17 n. 1 (2014)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1004/755Ferreira, Raquel M Cinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T12:51:25Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1004Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-11T12:51:25E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
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