The imaginary of evil in brazilian cinema: Abject figures of society and their mode of circulation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dravet, Florence Marie
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: de Castro, Gustavo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1024
Resumo: The article aims to observe the paths of movement of some abject figures considered by the Brazilian cultural imaginary: Exu and Pomba-gira, and their relationships with what we call here “social garbage”. We follow these characters through the figures of three Brazilian movies: Madame Satã, Cidade de Deus and Cafundó. Starting from the idea of Circulation, from which the understanding of the way things are done are complex and difficult to grasp, we use a social-historical perspective, but also symbolic-cultural. We conclude that the hidden is a enhancer force that allows the resistance, recurrence and resurgence of abject figures that nourish the imagination of Brazilian evil. Finally, we open the perspective of joy as a driving force that empowered the hidden.
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spelling The imaginary of evil in brazilian cinema: Abject figures of society and their mode of circulationEl imaginario del mal en el cine brasileño: las figuras abyectas de la sociedad y su forma de circulaciónO imaginário do mal no cinema brasileiro: as figuras abjetas da sociedade e seu modo de circulaçãoImaginário do Mal. Abjeção. Pomba-gira. Cinema. Circulação.The article aims to observe the paths of movement of some abject figures considered by the Brazilian cultural imaginary: Exu and Pomba-gira, and their relationships with what we call here “social garbage”. We follow these characters through the figures of three Brazilian movies: Madame Satã, Cidade de Deus and Cafundó. Starting from the idea of Circulation, from which the understanding of the way things are done are complex and difficult to grasp, we use a social-historical perspective, but also symbolic-cultural. We conclude that the hidden is a enhancer force that allows the resistance, recurrence and resurgence of abject figures that nourish the imagination of Brazilian evil. Finally, we open the perspective of joy as a driving force that empowered the hidden.El artículo tiene como objetivo observar las trayectorias de movimiento de algunas figuras abyectas consideradas por el imaginario cultural brasileño: Exu y Pomba-gira, y su relación con lo que aquí llamamos "basura social." Seguimos estos personajes a través de las figuras de tres filmes brasileños: Madame Satã, Ciudad de Dios y Cafundó. Partiendo de la idea de circulación, por lo que la comprensión del camino hecho por las cosas es compleja y difícil de entender, utilizamos una perspectiva histórico-social, sino también simbólico-cultural. Llegamos a la conclusión de que el potenciador es una fuerza oculta que permite la resistencia, la recurrencia y la reaparición de figuras abyectas que nutren la imaginación del mal brasileña. Finalmente, abrimos la perspectiva de la alegría como una fuerza impulsora que dio poder a lo oculto.O artigo visa observar os trajetos de circulação de algumas figuras consideradas abjetas pelo imaginário cultural brasileiro: Exu e Pomba-gira, e suas relações com o que chamamos aqui de “lixo social”. Acompanhamos tais figuras através das personagens de três filmes brasileiros: Madame Satã, Cidade de Deus e Cafundó. Partindo da ideia de Circulação, segundo a qual a compreensão do trajeto efetuado pelas coisas é complexo e de difícil apreensão, recorremos a uma perspectiva histórico-social, mas também simbólico-cultural. Concluímos que o oculto é potencializador de uma força que permite a resistência, recorrência e ressurgência das figuras abjetas que nutrem o imaginário do mal brasileiro. Por fim, abrimos a perspectiva da alegria como um dos motores dessa força potencializada pelo oculto.ABEC2014-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/102410.30962/ec.1024E-Compós; Vol. 17 No. 1 (2014)E-Compós; Vol. 17 Núm. 1 (2014)E-Compós; v. 17 n. 1 (2014)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1024/752Dravet, Florence Mariede Castro, Gustavoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T20:46:13Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1024Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T20:46:13E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
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