Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1285 |
Resumo: | The article focuses on what one might call a “fiction of analysis”: a narrative that concentrates on the investigation of an image or a set of images, which are examined through a curious, hyperbolic gaze, willing for optical intrigue and surprising discoveries. We will see how this form of gaze, typical of Western visual modernity, manifests itself in Tren de Sombras (Jose Luis Guerin, 2007), whose cinematographic precursors can be traced back to Blow Up (Michelangelo Antonioni, 1966) and The Hypothesis of the Stolen Painting (Raul Ruiz, 1978). The aim is to show how these films elaborate an experimental model for visual investigation and meta-filmic analysis. |
id |
ANPPC-1_6e3855663aefda9d80211ad21242c41a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1285 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)Ficciones de análisis: detalle, intriga visual y “arqueología hermenéutica” en Tren de sombras (1997)Ficções de análise: detalhe, intriga visual e “arqueologia hermenêutica” em Tren de sombras (1997)Suporte fílmico. Investigação óptica. Hermenêutica estética.The article focuses on what one might call a “fiction of analysis”: a narrative that concentrates on the investigation of an image or a set of images, which are examined through a curious, hyperbolic gaze, willing for optical intrigue and surprising discoveries. We will see how this form of gaze, typical of Western visual modernity, manifests itself in Tren de Sombras (Jose Luis Guerin, 2007), whose cinematographic precursors can be traced back to Blow Up (Michelangelo Antonioni, 1966) and The Hypothesis of the Stolen Painting (Raul Ruiz, 1978). The aim is to show how these films elaborate an experimental model for visual investigation and meta-filmic analysis.El artículo trata de lo que podemos llamar de una “ficción de análisis”: una narrativa concentrada en la investigación de una imagen o de un conjunto de imágenes, las cuales son examinadas por una mirada exacerbada y curiosa, hambrienta por intrigas ópticas y descubrimientos sorprendentes. Veremos como tal mirada, típica de la modernidad visual en el Occidente, se manifiesta en Tren de sombras (Jose Luis Guerin, 2007), cuyos principales precursores cinematográficos son Blow up (Michelangelo Antonioni, 1966) y Hipótesis del cuadro robado (Raul Ruiz, 1978). El objetivo es demostrar cómo esas películas proveen un modelo experimental de investigación visual y análisis metafílmica.O artigo aborda o que podemos chamar de uma “ficção de análise”: uma narrativa concentrada na investigação de uma imagem ou de um conjunto de imagens, as quais são examinadas por um olhar exacerbado e curioso, faminto por intrigas ópticas e descobertas surpreendentes. Veremos como esse olhar típico da modernidade visual no Ocidente se manifesta em Tren de sombras (Jose Luis Guerin, 1997), cujos principais precursores cinematográficos são Blow up (Michelangelo Antonioni, 1966) e A hipótese do quadro roubado (Raul Ruiz, 1978). O objetivo é mostrar como esses filmes fornecem um modelo experimental de investigação visual e análise metafílmica.ABEC2017-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/128510.30962/ec.1285E-Compós; Vol. 20 No. 1 (2017)E-Compós; Vol. 20 Núm. 1 (2017)E-Compós; v. 20 n. 1 (2017)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1285/921Oliveira Jr., Luiz Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T20:04:46Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1285Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T20:04:46E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997) Ficciones de análisis: detalle, intriga visual y “arqueología hermenéutica” en Tren de sombras (1997) Ficções de análise: detalhe, intriga visual e “arqueologia hermenêutica” em Tren de sombras (1997) |
title |
Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997) |
spellingShingle |
Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997) Oliveira Jr., Luiz Carlos Suporte fílmico. Investigação óptica. Hermenêutica estética. |
title_short |
Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997) |
title_full |
Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997) |
title_fullStr |
Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997) |
title_full_unstemmed |
Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997) |
title_sort |
Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997) |
author |
Oliveira Jr., Luiz Carlos |
author_facet |
Oliveira Jr., Luiz Carlos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Jr., Luiz Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Suporte fílmico. Investigação óptica. Hermenêutica estética. |
topic |
Suporte fílmico. Investigação óptica. Hermenêutica estética. |
description |
The article focuses on what one might call a “fiction of analysis”: a narrative that concentrates on the investigation of an image or a set of images, which are examined through a curious, hyperbolic gaze, willing for optical intrigue and surprising discoveries. We will see how this form of gaze, typical of Western visual modernity, manifests itself in Tren de Sombras (Jose Luis Guerin, 2007), whose cinematographic precursors can be traced back to Blow Up (Michelangelo Antonioni, 1966) and The Hypothesis of the Stolen Painting (Raul Ruiz, 1978). The aim is to show how these films elaborate an experimental model for visual investigation and meta-filmic analysis. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1285 10.30962/ec.1285 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1285 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.1285 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1285/921 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 20 No. 1 (2017) E-Compós; Vol. 20 Núm. 1 (2017) E-Compós; v. 20 n. 1 (2017) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045729867956224 |