Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Jr., Luiz Carlos
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1285
Resumo: The article focuses on what one might call a “fiction of analysis”: a narrative that concentrates on the investigation of an image or a set of images, which are examined through a curious, hyperbolic gaze, willing for optical intrigue and surprising discoveries. We will see how this form of gaze, typical of Western visual modernity, manifests itself in Tren de Sombras (Jose Luis Guerin, 2007), whose cinematographic precursors can be traced back to Blow Up (Michelangelo Antonioni, 1966) and The Hypothesis of the Stolen Painting (Raul Ruiz, 1978). The aim is to show how these films elaborate an experimental model for visual investigation and meta-filmic analysis.
id ANPPC-1_6e3855663aefda9d80211ad21242c41a
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1285
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)Ficciones de análisis: detalle, intriga visual y “arqueología hermenéutica” en Tren de sombras (1997)Ficções de análise: detalhe, intriga visual e “arqueologia hermenêutica” em Tren de sombras (1997)Suporte fílmico. Investigação óptica. Hermenêutica estética.The article focuses on what one might call a “fiction of analysis”: a narrative that concentrates on the investigation of an image or a set of images, which are examined through a curious, hyperbolic gaze, willing for optical intrigue and surprising discoveries. We will see how this form of gaze, typical of Western visual modernity, manifests itself in Tren de Sombras (Jose Luis Guerin, 2007), whose cinematographic precursors can be traced back to Blow Up (Michelangelo Antonioni, 1966) and The Hypothesis of the Stolen Painting (Raul Ruiz, 1978). The aim is to show how these films elaborate an experimental model for visual investigation and meta-filmic analysis.El artículo trata de lo que podemos llamar de una “ficción de análisis”: una narrativa concentrada en la investigación de una imagen o de un conjunto de imágenes, las cuales son examinadas por una mirada exacerbada y curiosa, hambrienta por intrigas ópticas y descubrimientos sorprendentes. Veremos como tal mirada, típica de la modernidad visual en el Occidente, se manifiesta en Tren de sombras (Jose Luis Guerin, 2007), cuyos principales precursores cinematográficos son Blow up (Michelangelo Antonioni, 1966) y Hipótesis del cuadro robado (Raul Ruiz, 1978). El objetivo es demostrar cómo esas películas proveen un modelo experimental de investigación visual y análisis metafílmica.O artigo aborda o que podemos chamar de uma “ficção de análise”: uma narrativa concentrada na investigação de uma imagem ou de um conjunto de imagens, as quais são examinadas por um olhar exacerbado e curioso, faminto por intrigas ópticas e descobertas surpreendentes. Veremos como esse olhar típico da modernidade visual no Ocidente se manifesta em Tren de sombras (Jose Luis Guerin, 1997), cujos principais precursores cinematográficos são Blow up (Michelangelo Antonioni, 1966) e A hipótese do quadro roubado (Raul Ruiz, 1978). O objetivo é mostrar como esses filmes fornecem um modelo experimental de investigação visual e análise metafílmica.ABEC2017-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/128510.30962/ec.1285E-Compós; Vol. 20 No. 1 (2017)E-Compós; Vol. 20 Núm. 1 (2017)E-Compós; v. 20 n. 1 (2017)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1285/921Oliveira Jr., Luiz Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T20:04:46Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1285Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T20:04:46E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)
Ficciones de análisis: detalle, intriga visual y “arqueología hermenéutica” en Tren de sombras (1997)
Ficções de análise: detalhe, intriga visual e “arqueologia hermenêutica” em Tren de sombras (1997)
title Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)
spellingShingle Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)
Oliveira Jr., Luiz Carlos
Suporte fílmico. Investigação óptica. Hermenêutica estética.
title_short Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)
title_full Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)
title_fullStr Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)
title_full_unstemmed Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)
title_sort Fictions of analysis: detail, visual intrigue, and “hermeneutic archeology” in Tren de sombras (1997)
author Oliveira Jr., Luiz Carlos
author_facet Oliveira Jr., Luiz Carlos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira Jr., Luiz Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Suporte fílmico. Investigação óptica. Hermenêutica estética.
topic Suporte fílmico. Investigação óptica. Hermenêutica estética.
description The article focuses on what one might call a “fiction of analysis”: a narrative that concentrates on the investigation of an image or a set of images, which are examined through a curious, hyperbolic gaze, willing for optical intrigue and surprising discoveries. We will see how this form of gaze, typical of Western visual modernity, manifests itself in Tren de Sombras (Jose Luis Guerin, 2007), whose cinematographic precursors can be traced back to Blow Up (Michelangelo Antonioni, 1966) and The Hypothesis of the Stolen Painting (Raul Ruiz, 1978). The aim is to show how these films elaborate an experimental model for visual investigation and meta-filmic analysis.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1285
10.30962/ec.1285
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1285
identifier_str_mv 10.30962/ec.1285
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1285/921
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 20 No. 1 (2017)
E-Compós; Vol. 20 Núm. 1 (2017)
E-Compós; v. 20 n. 1 (2017)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045729867956224