Cinematographic images and imagination: image-action/the larg form via American Beauty film
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1923 |
Resumo: | The taxonomy of cinematographic images proposed by Deleuze in Cinema I The movement-image and Cinema II The time-image and these images’ relation to imagination, as experienced through images, is this paper’s theme. In order to suggest of filmic analysis can focus on cinematographic images, the aim is to make explicit those peircean theories which contribute to understanding the movement-image’s divisions; to explain the divisions of movement-images’ and action-images’ and to emphase on the large form – diagram - by analysis of scenes from the film American Beauty. This paper’s relevance is established by the reflection it encourages on the dialogue established by Deleuze with Peirce’s theories; besides evaluating the potential of cinematographic images’ classification for understanding the relation between these images and thought or on signs in action in the spectator’s thought. |
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Cinematographic images and imagination: image-action/the larg form via American Beauty filmImágenes cinematográficas e imaginación : imagen-acción/gran forma en la película Belleza Americana Imagens cinematográficas e imaginação: imagem-ação/grande forma no filme Beleza Americana Deleuze/Peirce. Imagem cinematográfica. Imagem-ação: grande forma. Diagrama.Deleuze/Peirce. Imagen cinematográfica. Imagen-acción: gran forma. Diagrama.Deleuze/Peirce. Cinematographic image. Image-action: the larg form. Diagram.The taxonomy of cinematographic images proposed by Deleuze in Cinema I The movement-image and Cinema II The time-image and these images’ relation to imagination, as experienced through images, is this paper’s theme. In order to suggest of filmic analysis can focus on cinematographic images, the aim is to make explicit those peircean theories which contribute to understanding the movement-image’s divisions; to explain the divisions of movement-images’ and action-images’ and to emphase on the large form – diagram - by analysis of scenes from the film American Beauty. This paper’s relevance is established by the reflection it encourages on the dialogue established by Deleuze with Peirce’s theories; besides evaluating the potential of cinematographic images’ classification for understanding the relation between these images and thought or on signs in action in the spectator’s thought.La taxonomía de imágenes cinematográficas que propuso Deleuze en La imagen-movimiento Cine I y La imagen-tiempo Cine II y la relación de esas imágenes con la imaginación, como pensamiento con imágenes, es el tema de este artículo. Con el propósito de sugerir que el análisis fílmico pueda tener como foco las imágenes, se busca explicar las teorías peirceanas que han contribuido para la comprensión de las divisiones de la imagen-movimiento; explicar las divisiones de la imagen-acción, con destaque a la gran forma-diagrama, vía análisis, de escenas de la película Belleza Americana. La relevancia de este artículo está en reflexionar sobre el diálogo que Deleuze establece con las teorías de Peirce y evaluar el potencial de la clasificación deleuzeana para la comprensión de la relación entre imagen cinematográfica y pensamiento, o signos en acción en la mente del espectador.A taxonomia de imagens cinematográficas proposta por Deleuze em Cinema 1: A imagem-movimento e Cinema 2: A imagem-tempo e a relação dessas imagens com a imaginação, enquanto pensamento com imagens, é o tema deste artigo. Com o propósito de sugerir que a análise fílmica pode ter como foco as imagens cinematográficas, busca-se explicitar as teorias peirceanas que contribuíram para a compreensão das divisões da imagem-movimento e da imagem-ação, com destaque para a grande forma. Para tanto, analisamos recortes do filme Beleza Americana, com base em conceitos da semiótica de Peirce e na taxonomia deleuzeana para as imagens cinematográficas. Entre os resultados, destaca-se que as atualizações da cor vermelha fazem com que o filme prepondere como uma modalidade de imagem-ação, a grande forma, o que contribui para a compreensão do pensamento como diagramático.ABEC2020-11-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/192310.30962/ec.1923E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; v. 23 (2020)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1923/1992Copyright (c) 2020 Maria Ogécia Drigoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDrigo, Maria Ogécia2020-11-03T17:05:46Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1923Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2020-11-03T17:05:46E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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