Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/143 |
Resumo: | The binomial communication-education constitutes a scope of reflection that concerns to several professionals and social scientists, especially to the communication researchers and signalers, on the one hand, and to the pedagogues and educational teachers, by the other. Most of scientific production about this comes from the scope of the pedagogical and educative investigation; nevertheless, they are more the contributions that are made from communication sciences. This article has as intention to reflect briefly around the theoretical and conceptual bases, to a lesser extent, methodological, that can contribute to the development of knowledge around the field of the educative communication, especially from the boarding of the interaction processes that take place in educative surroundings. |
id |
ANPPC-1_7e276c9b3013351fcb2a08c0904fb3f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/143 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicasComunicaçãoEducaçãoInteraçãoComunicação educativaThe binomial communication-education constitutes a scope of reflection that concerns to several professionals and social scientists, especially to the communication researchers and signalers, on the one hand, and to the pedagogues and educational teachers, by the other. Most of scientific production about this comes from the scope of the pedagogical and educative investigation; nevertheless, they are more the contributions that are made from communication sciences. This article has as intention to reflect briefly around the theoretical and conceptual bases, to a lesser extent, methodological, that can contribute to the development of knowledge around the field of the educative communication, especially from the boarding of the interaction processes that take place in educative surroundings.El binomio comunicación-educación constituye un ámbito de reflexión que atañe a varios profesionales y científicos sociales, especialmente a los comunicólogos y comunicadores, por un lado, y a los pedagogos, maestros y docentes, por el otro. La mayoría de producción científica en torno a este tema procede del ámbito de la investigación pedagógica y educativa; sin embargo, son cada vez más las aportaciones que se realizan desde las ciencias de la comunicación. Este artículo tiene como propósito reflexionar brevemente en torno a las bases teóricas, conceptuales y, en menor medida, metodológicas, que pueden contribuir al desarrollo de conocimiento en torno al campo de la comunicación educativa, especialmente a partir del abordaje de los procesos de interacción que tienen lugar en entornos educativos.A comunicação-instrução binomial constitui um espaço da reflexão que concerne a diversos profissionais e cientistas sociais, especialmente aos comunicólogos e aos comunicadores, na uma mão, e aos pedagogos, professores educacionais e, pelo outro. A maioria da produção científica sobre esta vem do espaço da investigação pedagógica e educativa; não obstante, são mais e mais as contribuições que são feitas das ciências da comunicação. Este artigo tem como a intenção refletir momentaneamente em torno das bases teóricas e conceituais e, a pouca extensão, metodológicas, que podem contribuir ao desenvolvimento do conhecimento em torno do campo da comunicação educativa, especialmente da abordagem dos processos da interação que ocorrem em arredores educativos.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/14310.30962/ec.143E-Compós; Vol. 8 (2007)E-Compós; Vol. 8 (2007)E-Compós; v. 8 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/143/144García, Marta Rizoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:29Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/143Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:29E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas |
title |
Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas |
spellingShingle |
Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas García, Marta Rizo Comunicação Educação Interação Comunicação educativa |
title_short |
Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas |
title_full |
Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas |
title_fullStr |
Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas |
title_full_unstemmed |
Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas |
title_sort |
Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas |
author |
García, Marta Rizo |
author_facet |
García, Marta Rizo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
García, Marta Rizo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação Educação Interação Comunicação educativa |
topic |
Comunicação Educação Interação Comunicação educativa |
description |
The binomial communication-education constitutes a scope of reflection that concerns to several professionals and social scientists, especially to the communication researchers and signalers, on the one hand, and to the pedagogues and educational teachers, by the other. Most of scientific production about this comes from the scope of the pedagogical and educative investigation; nevertheless, they are more the contributions that are made from communication sciences. This article has as intention to reflect briefly around the theoretical and conceptual bases, to a lesser extent, methodological, that can contribute to the development of knowledge around the field of the educative communication, especially from the boarding of the interaction processes that take place in educative surroundings. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/143 10.30962/ec.143 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/143 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.143 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/143/144 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 8 (2007) E-Compós; Vol. 8 (2007) E-Compós; v. 8 (2007) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045731859202048 |