Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: García, Marta Rizo
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/143
Resumo: The binomial communication-education constitutes a scope of reflection that concerns to several professionals and social scientists, especially to the communication researchers and signalers, on the one hand, and to the pedagogues and educational teachers, by the other. Most of scientific production about this comes from the scope of the pedagogical and educative investigation; nevertheless, they are more the contributions that are made from communication sciences. This article has as intention to reflect briefly around the theoretical and conceptual bases, to a lesser extent, methodological, that can contribute to the development of knowledge around the field of the educative communication, especially from the boarding of the interaction processes that take place in educative surroundings.
id ANPPC-1_7e276c9b3013351fcb2a08c0904fb3f1
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/143
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicasComunicaçãoEducaçãoInteraçãoComunicação educativaThe binomial communication-education constitutes a scope of reflection that concerns to several professionals and social scientists, especially to the communication researchers and signalers, on the one hand, and to the pedagogues and educational teachers, by the other. Most of scientific production about this comes from the scope of the pedagogical and educative investigation; nevertheless, they are more the contributions that are made from communication sciences. This article has as intention to reflect briefly around the theoretical and conceptual bases, to a lesser extent, methodological, that can contribute to the development of knowledge around the field of the educative communication, especially from the boarding of the interaction processes that take place in educative surroundings.El binomio comunicación-educación constituye un ámbito de reflexión que atañe a varios profesionales y científicos sociales, especialmente a los comunicólogos y comunicadores, por un lado, y a los pedagogos, maestros y docentes, por el otro. La mayoría de producción científica en torno a este tema procede del ámbito de la investigación pedagógica y educativa; sin embargo, son cada vez más las aportaciones que se realizan desde las ciencias de la comunicación. Este artículo tiene como propósito reflexionar brevemente en torno a las bases teóricas, conceptuales y, en menor medida, metodológicas, que pueden contribuir al desarrollo de conocimiento en torno al campo de la comunicación educativa, especialmente a partir del abordaje de los procesos de interacción que tienen lugar en entornos educativos.A comunicação-instrução binomial constitui um espaço da reflexão que concerne a diversos profissionais e cientistas sociais, especialmente aos comunicólogos e aos comunicadores, na uma mão, e aos pedagogos, professores educacionais e, pelo outro. A maioria da produção científica sobre esta vem do espaço da investigação pedagógica e educativa; não obstante, são mais e mais as contribuições que são feitas das ciências da comunicação. Este artigo tem como a intenção refletir momentaneamente em torno das bases teóricas e conceituais e, a pouca extensão, metodológicas, que podem contribuir ao desenvolvimento do conhecimento em torno do campo da comunicação educativa, especialmente da abordagem dos processos da interação que ocorrem em arredores educativos.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/14310.30962/ec.143E-Compós; Vol. 8 (2007)E-Compós; Vol. 8 (2007)E-Compós; v. 8 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/143/144García, Marta Rizoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:29Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/143Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:29E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas
title Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas
spellingShingle Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas
García, Marta Rizo
Comunicação
Educação
Interação
Comunicação educativa
title_short Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas
title_full Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas
title_fullStr Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas
title_full_unstemmed Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas
title_sort Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas
author García, Marta Rizo
author_facet García, Marta Rizo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv García, Marta Rizo
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação
Educação
Interação
Comunicação educativa
topic Comunicação
Educação
Interação
Comunicação educativa
description The binomial communication-education constitutes a scope of reflection that concerns to several professionals and social scientists, especially to the communication researchers and signalers, on the one hand, and to the pedagogues and educational teachers, by the other. Most of scientific production about this comes from the scope of the pedagogical and educative investigation; nevertheless, they are more the contributions that are made from communication sciences. This article has as intention to reflect briefly around the theoretical and conceptual bases, to a lesser extent, methodological, that can contribute to the development of knowledge around the field of the educative communication, especially from the boarding of the interaction processes that take place in educative surroundings.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/143
10.30962/ec.143
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/143
identifier_str_mv 10.30962/ec.143
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/143/144
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 8 (2007)
E-Compós; Vol. 8 (2007)
E-Compós; v. 8 (2007)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045731859202048