A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de Gênero
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/34 |
Resumo: | This work investigates the nature of "commercial break calls". As the soap-opera is a TV product that presents diversity of calls and the Net Globe is a very important worldwide center of soapopera productions, our corpus has its base on the calls of three soapoperas of this TV Channel. We classify them in 13 distinct subcategories, according to the intent of their communication. A basic characteristic of the soap-opera genre is the polyphony, materialized in the speaker's voice off over parts of audio and video of the TV drama. There are still commercial breaks' calls that present great and strong load of intertext between genres. They simulate to be another sort of genre, with the purpose to startle the public. An important characteristic of any type of these commercial breaks' calls is to establish a necessary relation with one "genre-source". Therefore, it only exists to promote another TV program. With that purpose it uses the strategy of contraction time/space, summarizing in 45 seconds or so, the most important aspects of each program. |
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A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de GêneroChamada de ProgramaçãoTelevisãoNovelaGêneros TextuaisThis work investigates the nature of "commercial break calls". As the soap-opera is a TV product that presents diversity of calls and the Net Globe is a very important worldwide center of soapopera productions, our corpus has its base on the calls of three soapoperas of this TV Channel. We classify them in 13 distinct subcategories, according to the intent of their communication. A basic characteristic of the soap-opera genre is the polyphony, materialized in the speaker's voice off over parts of audio and video of the TV drama. There are still commercial breaks' calls that present great and strong load of intertext between genres. They simulate to be another sort of genre, with the purpose to startle the public. An important characteristic of any type of these commercial breaks' calls is to establish a necessary relation with one "genre-source". Therefore, it only exists to promote another TV program. With that purpose it uses the strategy of contraction time/space, summarizing in 45 seconds or so, the most important aspects of each program.Este artículo examina el género “teaser de programación televisiva”. Cómo la telenovela es un producto televisivo que apresenta una gran variedad de teasers y la Rede Globo es un importante centro mundial de producción de telenovelas, nuestro corpus se apoya en teasers de tres telenovelas de la dicha emisora. Clasificamos eses teasers em 13 subgrupos distintos, de acuerdo con su intención comunicativa. Una característica fundamental del género “teaser de telenovela” es la polifonía, hecha concreta por la voz en off del locutor y por los fragmentos de audio y video retirados de la telenovela. Hay también teasers de telenovela con fuerte carga de “intertextualidad intergéneros”, es decir, que simulan ser otro género textual con la finalidad de sorprender el público. Una importante característica de cualquier tipo de teaser es el hecho de establecer una relación necesaria con un “género-fuente”, pues él solamente existe para impulsar algun otro programa. Para eso, se aprovecha de la estrategia contracción tiempo/espacio, sintetizando en hasta 45 segundos los elementos más importantes de cada programa.Este trabalho investiga o gênero ‘chamada de programação de televisão’. Como a novela é um produto televisivo que apresenta diversidade de chamadas e a Rede Globo um importante centro mundial de produção de novelas, nosso corpus tem por base as chamadas de três novelas da referida emissora. Classificamos estas chamadas em 13 subcategorias distintas, em função de seu propósito comunicativo. Uma característica básica do gênero ‘chamada de novela’ é a polifonia, materializada na voz off do locutor e nos trechos de áudio e vídeo retirados da novela. Há ainda chamadas de novelas que apresentam forte carga de ‘intertextualidade inter-gêneros’, ou seja, simulam ser outro gênero textual com a finalidade de surpreender o público. Uma importante característica de qualquer tipo de chamada é o fato de estabelecer uma relação necessária com um ‘gênero-fonte’, pois, ela só existe para promover algum outro programa. Para tanto, vale-se da estratégia contração tempo/espaço, sintetizando em até 45s os aspectos mais importantes de cada programa.ABEC2005-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/3410.30962/ec.34E-Compós; Vol. 2 (2005)E-Compós; Vol. 2 (2005)E-Compós; v. 2 (2005)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/34/34de Melo, Cristina Teixeira Vieirade Almeida, Gustavo Henrique Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:32Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/34Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:32E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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