A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de Gênero

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Melo, Cristina Teixeira Vieira
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: de Almeida, Gustavo Henrique Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/34
Resumo: This work investigates the nature of "commercial break calls". As the soap-opera is a TV product that presents diversity of calls and the Net Globe is a very important worldwide center of soapopera productions, our corpus has its base on the calls of three soapoperas of this TV Channel. We classify them in 13 distinct subcategories, according to the intent of their communication. A basic characteristic of the soap-opera genre is the polyphony, materialized in the speaker's voice off over parts of audio and video of the TV drama. There are still commercial breaks' calls that present great and strong load of intertext between genres. They simulate to be another sort of genre, with the purpose to startle the public. An important characteristic of any type of these commercial breaks' calls is to establish a necessary relation with one "genre-source". Therefore, it only exists to promote another TV program. With that purpose it uses the strategy of contraction time/space, summarizing in 45 seconds or so, the most important aspects of each program.
id ANPPC-1_95bd77a1d59ce19d102570b691ecf79e
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/34
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de GêneroChamada de ProgramaçãoTelevisãoNovelaGêneros TextuaisThis work investigates the nature of "commercial break calls". As the soap-opera is a TV product that presents diversity of calls and the Net Globe is a very important worldwide center of soapopera productions, our corpus has its base on the calls of three soapoperas of this TV Channel. We classify them in 13 distinct subcategories, according to the intent of their communication. A basic characteristic of the soap-opera genre is the polyphony, materialized in the speaker's voice off over parts of audio and video of the TV drama. There are still commercial breaks' calls that present great and strong load of intertext between genres. They simulate to be another sort of genre, with the purpose to startle the public. An important characteristic of any type of these commercial breaks' calls is to establish a necessary relation with one "genre-source". Therefore, it only exists to promote another TV program. With that purpose it uses the strategy of contraction time/space, summarizing in 45 seconds or so, the most important aspects of each program.Este artículo examina el género “teaser de programación televisiva”. Cómo la telenovela es un producto televisivo que apresenta una gran variedad de teasers y la Rede Globo es un importante centro mundial de producción de telenovelas, nuestro corpus se apoya en teasers de tres telenovelas de la dicha emisora. Clasificamos eses teasers em 13 subgrupos distintos, de acuerdo con su intención comunicativa. Una característica fundamental del género “teaser de telenovela” es la polifonía, hecha concreta por la voz en off del locutor y por los fragmentos de audio y video retirados de la telenovela. Hay también teasers de telenovela con fuerte carga de “intertextualidad intergéneros”, es decir, que simulan ser otro género textual con la finalidad de sorprender el público. Una importante característica de cualquier tipo de teaser es el hecho de establecer una relación necesaria con un “género-fuente”, pues él solamente existe para impulsar algun otro programa. Para eso, se aprovecha de la estrategia contracción tiempo/espacio, sintetizando en hasta 45 segundos los elementos más importantes de cada programa.Este trabalho investiga o gênero ‘chamada de programação de televisão’. Como a novela é um produto televisivo que apresenta diversidade de chamadas e a Rede Globo um importante centro mundial de produção de novelas, nosso corpus tem por base as chamadas de três novelas da referida emissora. Classificamos estas chamadas em 13 subcategorias distintas, em função de seu propósito comunicativo. Uma característica básica do gênero ‘chamada de novela’ é a polifonia, materializada na voz off do locutor e nos trechos de áudio e vídeo retirados da novela. Há ainda chamadas de novelas que apresentam forte carga de ‘intertextualidade inter-gêneros’, ou seja, simulam ser outro gênero textual com a finalidade de surpreender o público. Uma importante característica de qualquer tipo de chamada é o fato de estabelecer uma relação necessária com um ‘gênero-fonte’, pois, ela só existe para promover algum outro programa. Para tanto, vale-se da estratégia contração tempo/espaço, sintetizando em até 45s os aspectos mais importantes de cada programa.ABEC2005-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/3410.30962/ec.34E-Compós; Vol. 2 (2005)E-Compós; Vol. 2 (2005)E-Compós; v. 2 (2005)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/34/34de Melo, Cristina Teixeira Vieirade Almeida, Gustavo Henrique Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:32Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/34Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:32E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de Gênero
title A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de Gênero
spellingShingle A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de Gênero
de Melo, Cristina Teixeira Vieira
Chamada de Programação
Televisão
Novela
Gêneros Textuais
title_short A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de Gênero
title_full A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de Gênero
title_fullStr A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de Gênero
title_full_unstemmed A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de Gênero
title_sort A Chamada de programação de TV, um estudo pelo enfoque das Teorias de Gênero
author de Melo, Cristina Teixeira Vieira
author_facet de Melo, Cristina Teixeira Vieira
de Almeida, Gustavo Henrique Oliveira
author_role author
author2 de Almeida, Gustavo Henrique Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Melo, Cristina Teixeira Vieira
de Almeida, Gustavo Henrique Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Chamada de Programação
Televisão
Novela
Gêneros Textuais
topic Chamada de Programação
Televisão
Novela
Gêneros Textuais
description This work investigates the nature of "commercial break calls". As the soap-opera is a TV product that presents diversity of calls and the Net Globe is a very important worldwide center of soapopera productions, our corpus has its base on the calls of three soapoperas of this TV Channel. We classify them in 13 distinct subcategories, according to the intent of their communication. A basic characteristic of the soap-opera genre is the polyphony, materialized in the speaker's voice off over parts of audio and video of the TV drama. There are still commercial breaks' calls that present great and strong load of intertext between genres. They simulate to be another sort of genre, with the purpose to startle the public. An important characteristic of any type of these commercial breaks' calls is to establish a necessary relation with one "genre-source". Therefore, it only exists to promote another TV program. With that purpose it uses the strategy of contraction time/space, summarizing in 45 seconds or so, the most important aspects of each program.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/34
10.30962/ec.34
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/34
identifier_str_mv 10.30962/ec.34
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/34/34
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 2 (2005)
E-Compós; Vol. 2 (2005)
E-Compós; v. 2 (2005)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045731166093312