Mise-en-scène and aesthetic experience: the work of the spectator in Like water through stone (A falta que me faz)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, César Geraldo
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Lima, Cristiane da Silveira, Guimarães, Victor Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/880
Resumo: By focusing on the filmic writing of Like water through stone (A falta que me faz), this paper seeks to describe the practical learning (of both the senses and meaning) that the movie session offers to the spectator. For this purpose, we try to identify the links between documentary mise-en-scène and the (psychic, sensorial, affective, imaginary) engagement that it demands from the spectator. We aim, on that account, at reaching a via media between filmic scene and the spectator’s experience, so as to apprehend the ways in which it crosscuts (by means of identification as well as strangeness) the initial relation established between who films and the filmed subjects. Keywords Documentary. Aesthetic experience. Mise-en-scène. Spectator.
id ANPPC-1_9a41fd912ad1cddbfb7475bc44226d49
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/880
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Mise-en-scène and aesthetic experience: the work of the spectator in Like water through stone (A falta que me faz)Mise-en-scène y experiencia estética: el trabajo del espectador en La falta que me hace (A falta que me faz)Mise-en-scène e experiência estética: o trabalho do espectador em A falta que me fazDocumentário. Experiência estética. Mise-en-scène. Espectador.By focusing on the filmic writing of Like water through stone (A falta que me faz), this paper seeks to describe the practical learning (of both the senses and meaning) that the movie session offers to the spectator. For this purpose, we try to identify the links between documentary mise-en-scène and the (psychic, sensorial, affective, imaginary) engagement that it demands from the spectator. We aim, on that account, at reaching a via media between filmic scene and the spectator’s experience, so as to apprehend the ways in which it crosscuts (by means of identification as well as strangeness) the initial relation established between who films and the filmed subjects. Keywords Documentary. Aesthetic experience. Mise-en-scène. Spectator.Al detenerse en la escritura fílmica de La falta que me hace (A falta que me faz), el texto busca describir como ocurre el aprendizaje práctico (de los sentidos y del sentido) que la sesión de cine ofrece al espectador. Para eso, procuramos identificar la vinculación entre la mise-en-scène documental y el compromiso (psíquico, sensorial, afectivo, imaginario) que esta solicita del espectador. Intentamos alcanzar el camino del medio entre la escena del film y la experiencia del espectador, en el sentido de aprehender la manera con la cual ella viene – por medio de la identificación pero también del extrañamiento – a cortar transversalmente la relación inicial que se establece entre quienes filman y los sujetos filmados. Palabras-clave Documental. Experiencia estética. Mise-en-scène. Espectador.Ao se deter na escritura fílmica de A falta que me faz, o texto procura descrever como se dá o aprendizado prático (dos sentidos e do sentido) que a sessão de cinema oferece ao espectador. Para isso buscamos identificar a vinculação entre a mise-en-scène documentária e o engajamento (psíquico, sensorial, afetivo, imaginário) que ela solicita do espectador. Trata-se, portanto, de alcançar este caminho do meio entre a cena do filme e a experiência do espectador, de modo a apreender a maneira com que ele vem – por meio da identificação e também do estranhamento – a cortar transversalmente a relação inicial que se estabelece entre quem filma e os sujeitos filmados. Palavras-Chave Documentário. Experiência estética. Mise-en-scène. Espectador.ABEC2013-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/88010.30962/ec.880E-Compós; Vol. 16 No. 1 (2013)E-Compós; Vol. 16 Núm. 1 (2013)E-Compós; v. 16 n. 1 (2013)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/880/650Guimarães, César GeraldoLima, Cristiane da SilveiraGuimarães, Victor Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T21:00:27Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/880Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T21:00:27E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Mise-en-scène and aesthetic experience: the work of the spectator in Like water through stone (A falta que me faz)
Mise-en-scène y experiencia estética: el trabajo del espectador en La falta que me hace (A falta que me faz)
Mise-en-scène e experiência estética: o trabalho do espectador em A falta que me faz
title Mise-en-scène and aesthetic experience: the work of the spectator in Like water through stone (A falta que me faz)
spellingShingle Mise-en-scène and aesthetic experience: the work of the spectator in Like water through stone (A falta que me faz)
Guimarães, César Geraldo
Documentário. Experiência estética. Mise-en-scène. Espectador.
title_short Mise-en-scène and aesthetic experience: the work of the spectator in Like water through stone (A falta que me faz)
title_full Mise-en-scène and aesthetic experience: the work of the spectator in Like water through stone (A falta que me faz)
title_fullStr Mise-en-scène and aesthetic experience: the work of the spectator in Like water through stone (A falta que me faz)
title_full_unstemmed Mise-en-scène and aesthetic experience: the work of the spectator in Like water through stone (A falta que me faz)
title_sort Mise-en-scène and aesthetic experience: the work of the spectator in Like water through stone (A falta que me faz)
author Guimarães, César Geraldo
author_facet Guimarães, César Geraldo
Lima, Cristiane da Silveira
Guimarães, Victor Ribeiro
author_role author
author2 Lima, Cristiane da Silveira
Guimarães, Victor Ribeiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, César Geraldo
Lima, Cristiane da Silveira
Guimarães, Victor Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Documentário. Experiência estética. Mise-en-scène. Espectador.
topic Documentário. Experiência estética. Mise-en-scène. Espectador.
description By focusing on the filmic writing of Like water through stone (A falta que me faz), this paper seeks to describe the practical learning (of both the senses and meaning) that the movie session offers to the spectator. For this purpose, we try to identify the links between documentary mise-en-scène and the (psychic, sensorial, affective, imaginary) engagement that it demands from the spectator. We aim, on that account, at reaching a via media between filmic scene and the spectator’s experience, so as to apprehend the ways in which it crosscuts (by means of identification as well as strangeness) the initial relation established between who films and the filmed subjects. Keywords Documentary. Aesthetic experience. Mise-en-scène. Spectator.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/880
10.30962/ec.880
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/880
identifier_str_mv 10.30962/ec.880
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/880/650
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 16 No. 1 (2013)
E-Compós; Vol. 16 Núm. 1 (2013)
E-Compós; v. 16 n. 1 (2013)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045729781972992