Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaz, Paulo Roberto Gibaldi
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/832
Resumo: The article proposes to conceive newspieces on mental disorders published in weekly magazines as advertisements aimed at stimulating the consumption of medication, in particular of antidepressants. It then examines the linkages between consumption and contemporary subjectivities by analyzing two main rhetorical strategies by which individuals may come to conceive of themselves as possibly ill and thus as a potential consumer of medication. The first one separates suffering and morality, thus erasing the stigma associated to mental disorders; the second one inquires how quizzes published in these newspieces may enhance the sense of uncertainty in individuals regarding one’s allegedly normal mental states. Keywords Media. Consumption. Subjectivity. Mental Disorder. Antidepressant.
id ANPPC-1_a2b9a74e455448a4b772e96f5be0d612
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/832
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazinesTrastornos mentales y consumo en semanarios brasileñoDoença mental e consumo nas revistas semanais brasileirasMídia. Consumo. Subjetividade. Doença Mental. Antidepressivo.The article proposes to conceive newspieces on mental disorders published in weekly magazines as advertisements aimed at stimulating the consumption of medication, in particular of antidepressants. It then examines the linkages between consumption and contemporary subjectivities by analyzing two main rhetorical strategies by which individuals may come to conceive of themselves as possibly ill and thus as a potential consumer of medication. The first one separates suffering and morality, thus erasing the stigma associated to mental disorders; the second one inquires how quizzes published in these newspieces may enhance the sense of uncertainty in individuals regarding one’s allegedly normal mental states. Keywords Media. Consumption. Subjectivity. Mental Disorder. Antidepressant.El artículo propone examinar noticias sobre trastornos mentales en semanarios brasileño en los últimos 15 años como piezas publicitarias para estimular el consumo de medicamentos, específicamente, de antidepresivos. Investiga, entonces, el vínculo entre el consumo y la subjetividad en el estudio de las estrategias retóricas contemporáneas que permiten a los individuos se concebir como posibles enfermos y, por lo tanto, como consumidores de fármacos. Dos estrategias están ressaltados. Uno elude el estigma asociado con la enfermedad mental separando el sufrimiento de la moral; el otro analiza como el uso de test son una manera de generar una incertidumbre en la persona acerca de la normalidad de sus estados mentales. Palabras clave Media. Consumo. Subjetividad. Trastorno Mental. Antidepresivo.O artigo propõe considerar reportagens sobre transtornos mentais publicadas em revistas semanais brasileiras, nos últimos 15 anos, como peças publicitárias para estimular o consumo de medicamentos, especificamente, de antidepressivos. Investiga, então, o nexo entre consumo e subjetividade contemporânea pelo estudo das estratégias retóricas que permitem ao indivíduo se conceber como um possível doente e, assim, consumidor de medicamentos. Duas estratégias são enfatizadas. Uma contorna o estigma associado à doença mental por separar o sofrimento da moral; a outra analisa o uso de testes como modo de gerar uma incerteza no indivíduo sobre a normalidade de seus estados mentais. Palavras-Chave Mídia. Consumo. Subjetividade. Doença Mental. Antidepressivos.ABEC2012-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/83210.30962/ec.832E-Compós; Vol. 15 No. 1 (2012)E-Compós; Vol. 15 Núm. 1 (2012)E-Compós; v. 15 n. 1 (2012)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/832/578Vaz, Paulo Roberto Gibaldiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T13:18:00Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/832Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-11T13:18E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines
Trastornos mentales y consumo en semanarios brasileño
Doença mental e consumo nas revistas semanais brasileiras
title Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines
spellingShingle Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines
Vaz, Paulo Roberto Gibaldi
Mídia. Consumo. Subjetividade. Doença Mental. Antidepressivo.
title_short Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines
title_full Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines
title_fullStr Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines
title_full_unstemmed Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines
title_sort Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines
author Vaz, Paulo Roberto Gibaldi
author_facet Vaz, Paulo Roberto Gibaldi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaz, Paulo Roberto Gibaldi
dc.subject.por.fl_str_mv Mídia. Consumo. Subjetividade. Doença Mental. Antidepressivo.
topic Mídia. Consumo. Subjetividade. Doença Mental. Antidepressivo.
description The article proposes to conceive newspieces on mental disorders published in weekly magazines as advertisements aimed at stimulating the consumption of medication, in particular of antidepressants. It then examines the linkages between consumption and contemporary subjectivities by analyzing two main rhetorical strategies by which individuals may come to conceive of themselves as possibly ill and thus as a potential consumer of medication. The first one separates suffering and morality, thus erasing the stigma associated to mental disorders; the second one inquires how quizzes published in these newspieces may enhance the sense of uncertainty in individuals regarding one’s allegedly normal mental states. Keywords Media. Consumption. Subjectivity. Mental Disorder. Antidepressant.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/832
10.30962/ec.832
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/832
identifier_str_mv 10.30962/ec.832
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/832/578
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 15 No. 1 (2012)
E-Compós; Vol. 15 Núm. 1 (2012)
E-Compós; v. 15 n. 1 (2012)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045733505466369