Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/832 |
Resumo: | The article proposes to conceive newspieces on mental disorders published in weekly magazines as advertisements aimed at stimulating the consumption of medication, in particular of antidepressants. It then examines the linkages between consumption and contemporary subjectivities by analyzing two main rhetorical strategies by which individuals may come to conceive of themselves as possibly ill and thus as a potential consumer of medication. The first one separates suffering and morality, thus erasing the stigma associated to mental disorders; the second one inquires how quizzes published in these newspieces may enhance the sense of uncertainty in individuals regarding one’s allegedly normal mental states. Keywords Media. Consumption. Subjectivity. Mental Disorder. Antidepressant. |
id |
ANPPC-1_a2b9a74e455448a4b772e96f5be0d612 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/832 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazinesTrastornos mentales y consumo en semanarios brasileñoDoença mental e consumo nas revistas semanais brasileirasMídia. Consumo. Subjetividade. Doença Mental. Antidepressivo.The article proposes to conceive newspieces on mental disorders published in weekly magazines as advertisements aimed at stimulating the consumption of medication, in particular of antidepressants. It then examines the linkages between consumption and contemporary subjectivities by analyzing two main rhetorical strategies by which individuals may come to conceive of themselves as possibly ill and thus as a potential consumer of medication. The first one separates suffering and morality, thus erasing the stigma associated to mental disorders; the second one inquires how quizzes published in these newspieces may enhance the sense of uncertainty in individuals regarding one’s allegedly normal mental states. Keywords Media. Consumption. Subjectivity. Mental Disorder. Antidepressant.El artículo propone examinar noticias sobre trastornos mentales en semanarios brasileño en los últimos 15 años como piezas publicitarias para estimular el consumo de medicamentos, específicamente, de antidepresivos. Investiga, entonces, el vínculo entre el consumo y la subjetividad en el estudio de las estrategias retóricas contemporáneas que permiten a los individuos se concebir como posibles enfermos y, por lo tanto, como consumidores de fármacos. Dos estrategias están ressaltados. Uno elude el estigma asociado con la enfermedad mental separando el sufrimiento de la moral; el otro analiza como el uso de test son una manera de generar una incertidumbre en la persona acerca de la normalidad de sus estados mentales. Palabras clave Media. Consumo. Subjetividad. Trastorno Mental. Antidepresivo.O artigo propõe considerar reportagens sobre transtornos mentais publicadas em revistas semanais brasileiras, nos últimos 15 anos, como peças publicitárias para estimular o consumo de medicamentos, especificamente, de antidepressivos. Investiga, então, o nexo entre consumo e subjetividade contemporânea pelo estudo das estratégias retóricas que permitem ao indivíduo se conceber como um possível doente e, assim, consumidor de medicamentos. Duas estratégias são enfatizadas. Uma contorna o estigma associado à doença mental por separar o sofrimento da moral; a outra analisa o uso de testes como modo de gerar uma incerteza no indivíduo sobre a normalidade de seus estados mentais. Palavras-Chave Mídia. Consumo. Subjetividade. Doença Mental. Antidepressivos.ABEC2012-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/83210.30962/ec.832E-Compós; Vol. 15 No. 1 (2012)E-Compós; Vol. 15 Núm. 1 (2012)E-Compós; v. 15 n. 1 (2012)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/832/578Vaz, Paulo Roberto Gibaldiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T13:18:00Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/832Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-11T13:18E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines Trastornos mentales y consumo en semanarios brasileño Doença mental e consumo nas revistas semanais brasileiras |
title |
Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines |
spellingShingle |
Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines Vaz, Paulo Roberto Gibaldi Mídia. Consumo. Subjetividade. Doença Mental. Antidepressivo. |
title_short |
Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines |
title_full |
Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines |
title_fullStr |
Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines |
title_full_unstemmed |
Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines |
title_sort |
Mental Disorder and consumption in Brazilian weekly magazines |
author |
Vaz, Paulo Roberto Gibaldi |
author_facet |
Vaz, Paulo Roberto Gibaldi |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vaz, Paulo Roberto Gibaldi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mídia. Consumo. Subjetividade. Doença Mental. Antidepressivo. |
topic |
Mídia. Consumo. Subjetividade. Doença Mental. Antidepressivo. |
description |
The article proposes to conceive newspieces on mental disorders published in weekly magazines as advertisements aimed at stimulating the consumption of medication, in particular of antidepressants. It then examines the linkages between consumption and contemporary subjectivities by analyzing two main rhetorical strategies by which individuals may come to conceive of themselves as possibly ill and thus as a potential consumer of medication. The first one separates suffering and morality, thus erasing the stigma associated to mental disorders; the second one inquires how quizzes published in these newspieces may enhance the sense of uncertainty in individuals regarding one’s allegedly normal mental states. Keywords Media. Consumption. Subjectivity. Mental Disorder. Antidepressant. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/832 10.30962/ec.832 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/832 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.832 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/832/578 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 15 No. 1 (2012) E-Compós; Vol. 15 Núm. 1 (2012) E-Compós; v. 15 n. 1 (2012) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045733505466369 |