Carnivalization and grotesque in the miniseries Amorteamo: an analysis of productions of meaning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1862 |
Resumo: | The article presents an analysis of the verbal-visual discourse of the Brazilian miniseries Amorteamo (Globo TV, 2015) with the objective of studying the meanings produced by audiovisual materiality and its dialogic relations in diegesis. The discussion is based on Bakhtin’s language studies and on Analysis of Moving Images. The analysis shows the grotesque and the carnivalization cosmovision as the articulating axis of the verbal-visual discourse in the images of the opening credits, in the construction of characters and in the scenic sequences. The analysis results suggest not only the hybridization of genders, but also the tensions between hegemonic and popular aesthetic creation regimes. |
id |
ANPPC-1_b3b835c00a29953d88ecec79a4e0d645 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1862 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Carnivalization and grotesque in the miniseries Amorteamo: an analysis of productions of meaningCarnivalización y grotesco en la miniserie Amorteamo: un análisis de las producciones de sentidoCarnavalização e grotesco na minissérie Amorteamo: uma análise das produções de sentidoProdução de sentido. Carnavalização e grotesco. Ficção televisiva. Minissérie Amorteamo.Producción de sentido. Grotesco y Carnivalización. Ficción televisiva. Miniserie Amorteamo.Production of meaning. Grotesque and the carnivalization. Television fiction. Miniseries Amorteamo.The article presents an analysis of the verbal-visual discourse of the Brazilian miniseries Amorteamo (Globo TV, 2015) with the objective of studying the meanings produced by audiovisual materiality and its dialogic relations in diegesis. The discussion is based on Bakhtin’s language studies and on Analysis of Moving Images. The analysis shows the grotesque and the carnivalization cosmovision as the articulating axis of the verbal-visual discourse in the images of the opening credits, in the construction of characters and in the scenic sequences. The analysis results suggest not only the hybridization of genders, but also the tensions between hegemonic and popular aesthetic creation regimes.El artículo presenta un análisis del discurso verbal-visual de la miniserie brasileña Amorteamo (TV Globo, 2015) con el objetivo de estudiar los sentidos producidos por la materialidad audiovisual y sus relaciones dialógicas en la diegesis. La discusión se basa en los estudios de lenguaje de Bakhtin y en el Análisis de Imágenes en Movimiento. Del análisis emergen el grotesco y la cosmovisión carnavalesca como eje articulador del discurso verbal-visual presente en las imágenes de la viñeta, en la construcción de personajes y en las secuencias escénicas. Los resultados apuntan no sólo a la hibridación de géneros, pero también sugieren espacios de tensión entre regímenes de creación estética hegemónicos y populares.O artigo apresenta uma análise do discurso verbo-visual da minissérie brasileira Amorteamo com o objetivo de estudar os sentidos produzidos pela materialidade audiovisual e suas relações dialógicas na diegese. A discussão se baseia nos estudos de linguagem de Bakhtin e na Análise de Imagens em Movimento de Diana Rose. Por meio da análise emergem o grotesco e a cosmovisão carnavalesca como eixo articulador do discurso verbo-visual da vinheta, da construção de personagens e das sequências cênicas. Os resultados apontam não apenas para hibridização de gêneros, mas também sugerem tensionamentos entre os regimes de criação estética tidos como hegemônicos e o popular massivo.ABEC2020-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/186210.30962/ec.1862E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; Vol. 23 (2020)E-Compós; v. 23 (2020)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1862/1972Copyright (c) 2020 Maria Cristina Palma Mungioli, Anderson Lopes da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessMungioli, Maria Cristina PalmaLopes da Silva, Anderson2020-09-09T21:26:11Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1862Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2020-09-09T21:26:11E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Carnivalization and grotesque in the miniseries Amorteamo: an analysis of productions of meaning Carnivalización y grotesco en la miniserie Amorteamo: un análisis de las producciones de sentido Carnavalização e grotesco na minissérie Amorteamo: uma análise das produções de sentido |
title |
Carnivalization and grotesque in the miniseries Amorteamo: an analysis of productions of meaning |
spellingShingle |
Carnivalization and grotesque in the miniseries Amorteamo: an analysis of productions of meaning Mungioli, Maria Cristina Palma Produção de sentido. Carnavalização e grotesco. Ficção televisiva. Minissérie Amorteamo. Producción de sentido. Grotesco y Carnivalización. Ficción televisiva. Miniserie Amorteamo. Production of meaning. Grotesque and the carnivalization. Television fiction. Miniseries Amorteamo. |
title_short |
Carnivalization and grotesque in the miniseries Amorteamo: an analysis of productions of meaning |
title_full |
Carnivalization and grotesque in the miniseries Amorteamo: an analysis of productions of meaning |
title_fullStr |
Carnivalization and grotesque in the miniseries Amorteamo: an analysis of productions of meaning |
title_full_unstemmed |
Carnivalization and grotesque in the miniseries Amorteamo: an analysis of productions of meaning |
title_sort |
Carnivalization and grotesque in the miniseries Amorteamo: an analysis of productions of meaning |
author |
Mungioli, Maria Cristina Palma |
author_facet |
Mungioli, Maria Cristina Palma Lopes da Silva, Anderson |
author_role |
author |
author2 |
Lopes da Silva, Anderson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mungioli, Maria Cristina Palma Lopes da Silva, Anderson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Produção de sentido. Carnavalização e grotesco. Ficção televisiva. Minissérie Amorteamo. Producción de sentido. Grotesco y Carnivalización. Ficción televisiva. Miniserie Amorteamo. Production of meaning. Grotesque and the carnivalization. Television fiction. Miniseries Amorteamo. |
topic |
Produção de sentido. Carnavalização e grotesco. Ficção televisiva. Minissérie Amorteamo. Producción de sentido. Grotesco y Carnivalización. Ficción televisiva. Miniserie Amorteamo. Production of meaning. Grotesque and the carnivalization. Television fiction. Miniseries Amorteamo. |
description |
The article presents an analysis of the verbal-visual discourse of the Brazilian miniseries Amorteamo (Globo TV, 2015) with the objective of studying the meanings produced by audiovisual materiality and its dialogic relations in diegesis. The discussion is based on Bakhtin’s language studies and on Analysis of Moving Images. The analysis shows the grotesque and the carnivalization cosmovision as the articulating axis of the verbal-visual discourse in the images of the opening credits, in the construction of characters and in the scenic sequences. The analysis results suggest not only the hybridization of genders, but also the tensions between hegemonic and popular aesthetic creation regimes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1862 10.30962/ec.1862 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1862 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.1862 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1862/1972 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria Cristina Palma Mungioli, Anderson Lopes da Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Maria Cristina Palma Mungioli, Anderson Lopes da Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 23 (2020) E-Compós; Vol. 23 (2020) E-Compós; v. 23 (2020) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045734878052352 |