Funk, samba e a produção do comum: diálogos, sons, interações
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/148 |
Resumo: | This text addresses the problematic dialog surrounding two different forms of expression – the so-called “root” samba and the “carioca” funk – both of which are believed to share the same origin: the slum. Despite several differences between the two – especially in what respects the material and plastic dimensions of the issue – my suggestion is that there is much more in common between samba and funk besides a mere "place of birth". And these points of convergence constitute important forms of production of subjectivity in the space of the city, especially if we take in account the performative aspects of the question. Our purpose is to make an approach that privileges a form of musical production which, on the one hand, represents a form of resistance to the oppressive management channels of the city and, on the other, gives place to new experiences and social relationships capable of influencing a new cultural sensitivity. |
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Funk, samba e a produção do comum: diálogos, sons, interaçõesMúsicaSociabilidadeComumThis text addresses the problematic dialog surrounding two different forms of expression – the so-called “root” samba and the “carioca” funk – both of which are believed to share the same origin: the slum. Despite several differences between the two – especially in what respects the material and plastic dimensions of the issue – my suggestion is that there is much more in common between samba and funk besides a mere "place of birth". And these points of convergence constitute important forms of production of subjectivity in the space of the city, especially if we take in account the performative aspects of the question. Our purpose is to make an approach that privileges a form of musical production which, on the one hand, represents a form of resistance to the oppressive management channels of the city and, on the other, gives place to new experiences and social relationships capable of influencing a new cultural sensitivity.Este artigo aborda o diálogo problemático entre formas de expressão – o chamado samba de raiz e o funk carioca – a que se atribui uma mesma origem: a favela. Apesar das muitas diferenças – especialmente no que diz respeito à sua dimensão plástica e material –, sugiro haver mais pontos em comum entre o samba e o funk que apenas o seu “lugar de origem”. E que esses pontos constituem formas importantes de produção de subjetividade no ambiente da cidade, especialmente caso se dê atenção ao seu aspecto performativo. A preocupação nesse contexto é buscar uma abordagem que privilegie uma forma de produção musical que, de um lado, representa uma forma de resistência aos modos opressivos de gestão da cidade; de outro, dão ensejo a experiências e relações sociais capazes de influir em uma nova sensibilidade cultural.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/14810.30962/ec.148E-Compós; Vol. 8 (2007)E-Compós; Vol. 8 (2007)E-Compós; v. 8 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/148/149de Salles, Ecio P.info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:26Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/148Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:26E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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