Romeo and Juliet on Brazilian cinema: adaptation, appropriation and intertexts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcel Vieira Barreto
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/427
Resumo: This paper intends to analyze the various ways of appropriation of the play Romeo and Juliet (1595-1596), by William Shakespeare, into Brazilian cinema. These movies, either with the appropriation of one or more scenes, or with the construction of the narrative from the plot of the play, put the Shakespearean text in a permanent sense tension between the context and the genres in which they are created. In this sense, we seek to investigate the way these movies re-create the story of Romeo and Juliet, emphasizing how each one tries to develop new ways to express the Shakespearean theme, by the dialogue with popular comedy, musical and urban drama in Brazil.
id ANPPC-1_d538b6b12a3187a327b404a9e6d765b5
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/427
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Romeo and Juliet on Brazilian cinema: adaptation, appropriation and intertextsRomeo y Julieta en el cine brasileño: adaptaciones, apropiaciones e intertextosRomeu e Julieta no cinema brasileiro: adaptações, apropriações e intertextosShakespeare no cinemaadaptação cinematográficacinema brasileiroThis paper intends to analyze the various ways of appropriation of the play Romeo and Juliet (1595-1596), by William Shakespeare, into Brazilian cinema. These movies, either with the appropriation of one or more scenes, or with the construction of the narrative from the plot of the play, put the Shakespearean text in a permanent sense tension between the context and the genres in which they are created. In this sense, we seek to investigate the way these movies re-create the story of Romeo and Juliet, emphasizing how each one tries to develop new ways to express the Shakespearean theme, by the dialogue with popular comedy, musical and urban drama in Brazil.Este artículo investiga las diversas formas de apropiación de Romeo y Julieta (1595-1596), de William Shakespeare, en el cine brasileño. Las películas, sea al apropiar uno o más escenas, sea al escribir la historia desde el argumento de la obra, ponen el texto de Shakespeare en constante tensión de significado con los contextos y géneros en que se encuentran las películas. En ese sentido, tenemos la intención de investigar la manera cómo estas películas re-inventan la historia de Romeo y Julieta, haciendo hincapié en cómo cada uno se esfuerza para crear nuevas formas de expresión del tema de Shakespeare, desde el diálogo con la comedia popular, el musical y el drama urbano en Brasil.Este artigo busca investigar as várias formas de apropriação da peça Romeu e Julieta (1595-1596), do dramaturgo inglês William Shakespeare, no cinema brasileiro. Os filmes, seja ao apropriar uma ou mais cenas, seja ao compor sua história a partir da trama da peça, colocam o texto shakespeariano em permanente tensão de significado com os contextos e os gêneros em que os filmes se inserem. Nesse sentido, pretendemos investigar o modo como esses filmes re-inventam a história de Romeu e Julieta, enfatizando a maneira como cada qual se esforça para criar novas formas de expressão do tema shakespeariano, a partir do diálogo com a comédia popular, o musical e o drama urbano no Brasil.ABEC2010-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/42710.30962/ec.427E-Compós; Vol. 12 No. 3 (2009)E-Compós; Vol. 12 Núm. 3 (2009)E-Compós; v. 12 n. 3 (2009)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/427/375Silva, Marcel Vieira Barretoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-10T14:00:07Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/427Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-10T14:00:07E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Romeo and Juliet on Brazilian cinema: adaptation, appropriation and intertexts
Romeo y Julieta en el cine brasileño: adaptaciones, apropiaciones e intertextos
Romeu e Julieta no cinema brasileiro: adaptações, apropriações e intertextos
title Romeo and Juliet on Brazilian cinema: adaptation, appropriation and intertexts
spellingShingle Romeo and Juliet on Brazilian cinema: adaptation, appropriation and intertexts
Silva, Marcel Vieira Barreto
Shakespeare no cinema
adaptação cinematográfica
cinema brasileiro
title_short Romeo and Juliet on Brazilian cinema: adaptation, appropriation and intertexts
title_full Romeo and Juliet on Brazilian cinema: adaptation, appropriation and intertexts
title_fullStr Romeo and Juliet on Brazilian cinema: adaptation, appropriation and intertexts
title_full_unstemmed Romeo and Juliet on Brazilian cinema: adaptation, appropriation and intertexts
title_sort Romeo and Juliet on Brazilian cinema: adaptation, appropriation and intertexts
author Silva, Marcel Vieira Barreto
author_facet Silva, Marcel Vieira Barreto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcel Vieira Barreto
dc.subject.por.fl_str_mv Shakespeare no cinema
adaptação cinematográfica
cinema brasileiro
topic Shakespeare no cinema
adaptação cinematográfica
cinema brasileiro
description This paper intends to analyze the various ways of appropriation of the play Romeo and Juliet (1595-1596), by William Shakespeare, into Brazilian cinema. These movies, either with the appropriation of one or more scenes, or with the construction of the narrative from the plot of the play, put the Shakespearean text in a permanent sense tension between the context and the genres in which they are created. In this sense, we seek to investigate the way these movies re-create the story of Romeo and Juliet, emphasizing how each one tries to develop new ways to express the Shakespearean theme, by the dialogue with popular comedy, musical and urban drama in Brazil.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/427
10.30962/ec.427
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/427
identifier_str_mv 10.30962/ec.427
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/427/375
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 12 No. 3 (2009)
E-Compós; Vol. 12 Núm. 3 (2009)
E-Compós; v. 12 n. 3 (2009)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045732672897024