Funk carioca: música eletrônica popular brasileira?!
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/195 |
Resumo: | This article approaches the carioca funk as a musical gender within the electronic music scene. Therefore, our aim is to understand it´s generic construction regarding appropriations and hybridizations, thus considering three mile stones for the comprehension and contextual definition of the phenomenon. The first one concerns it´s emergence in the Rio de Janeiro´s outskirts during the late 1970´s under the influence of Miami Bass. The second concerns the moment marked by the development of the carioca style, which introduced lyrics in Portuguese and exclusively Brazilian musical production, such as DJ Malboro´s outstanding work. Finally, the third regards the establishing of the funk gender amidst the experimental electronic music scene due to it´s association with electroclash. These milestones can associate itselves with different discourses on funk - which oscilate between both antagonist poles of demonization and valorization of the gender. Our premise derives from the discussion presented by Simon Frith and Jeder Janotti Jr on the concept of musical gender, in close dialogue with Martin-Barbero, Canclini and Will Straw, which includes also the historical aspects of funk as discussed by Hermano Vianna and Micael Herschman. |
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Funk carioca: música eletrônica popular brasileira?!Música eletrônicaFunk cariocaGêneros musicaisThis article approaches the carioca funk as a musical gender within the electronic music scene. Therefore, our aim is to understand it´s generic construction regarding appropriations and hybridizations, thus considering three mile stones for the comprehension and contextual definition of the phenomenon. The first one concerns it´s emergence in the Rio de Janeiro´s outskirts during the late 1970´s under the influence of Miami Bass. The second concerns the moment marked by the development of the carioca style, which introduced lyrics in Portuguese and exclusively Brazilian musical production, such as DJ Malboro´s outstanding work. Finally, the third regards the establishing of the funk gender amidst the experimental electronic music scene due to it´s association with electroclash. These milestones can associate itselves with different discourses on funk - which oscilate between both antagonist poles of demonization and valorization of the gender. Our premise derives from the discussion presented by Simon Frith and Jeder Janotti Jr on the concept of musical gender, in close dialogue with Martin-Barbero, Canclini and Will Straw, which includes also the historical aspects of funk as discussed by Hermano Vianna and Micael Herschman.Este trabajo aborda el funk carioca, tomándolo como un género perteneciente a la música electrónica. Con ese objetivo, busca comprender su construcción genérica a partir de diversas apropiaciones e hibridaciones, proponiendo tres marcos para la comprensión y contextualización del fenómeno. El primero se refiere a su surgimiento en la periferia de la ciudad de Río de Janeiro a fines de los años 1970, bajo la influencia de Miami Bass. El segundo alude al momento de desarrollo del estilo carioca, con letras en portugués y producción brasilera, donde se destaca el trabajo del DJ Marlboro. Y el tercero consiste en la entronización del género en el circuito de la música electrónica experimental, a partir da su asociación al electroclash. A esos marcos se pueden vincular diferentes discursos sobre el funk, que oscilan entre los polos de la demonización y la valorización del género. El argumento se desarrolla a partir de la discusión de Simon Frith y Jeder Janotti Jr. sobre la noción de género musical, en interlocución con Martín-Barbero, Canclini y Will Straw; dialogando también con Hermano Vianna y Micael Herschman sobre la historia del funk.O trabalho aborda o funk carioca, tomando-o como um gênero dentro da música eletrônica. Para tanto, busca compreender a sua construção genérica a partir de apropriações e hibridações, propondo três marcos para a compreensão e contextualização do fenômeno. O primeiro é o de seu surgimento na periferia da cidade do Rio de Janeiro no final dos anos de 1970 sofrendo a influência do Miami Bass. O segundo é o momento de desenvolvimento do estilo carioca, com letras em português e produção brasileira, destacando-se o trabalho do DJ Marlboro. E o terceiro é a entronização do gênero no circuito de música eletrônica experimental, a partir da sua associação ao electroclash. Marcos aos quais podem associar-se diferentes discursos sobre o funk – que oscilam entre os pólos da demonização e da valorização do gênero. O argumento desenvolve-se a partir da discussão de Simon Frith e de Jeder Janotti Jr. sobre a noção de gênero musical, em diálogo com Martin-Barbero, Canclini e Will Straw; dialogando ainda com Hermano Vianna e Micael Herschman sobre a história do funk.ABEC2007-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/19510.30962/ec.195E-Compós; Vol. 10 (2007)E-Compós; Vol. 10 (2007)E-Compós; v. 10 (2007)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/195/196de Sá, Simone Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:03Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/195Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:03E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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