Where are you going? Marketing mix analysis of a tourim destination in Santa Catarina state (Brazil)
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/111 |
Resumo: | This paper presents a research carried out in order to analyze the “four P” of the marketing mix (product, price, place and promotion) in a seaside tourism destination in Santa Catarina, through the eyes of some interviewees representing each public and private business sector. It was a qualitative research, exploratory and descriptive, and the data were obtained through semi strutured interviews. The outcome revealed that the destination is not structured yet to be considered a touristic product, because at present it is changing from sun and sea tourism to nature tourism and it lacks investments for infra structure, mainly in sewage and roads. Price was considered fair by entrepreneurs and extremely high by civil servants. Commonly the destination is placed directly in the market, with no intermediation of tour operators or retail agents. and it is promoted through tourism fairs, newspapers and journals as well as internet. Actions are generally not planned, no partnerships between trade and public sector were detected nor integration with other components of the marketing mix. |
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Where are you going? Marketing mix analysis of a tourim destination in Santa Catarina state (Brazil)A donde vás? Análisis del compuesto marketing de un destino turístico en Santa Catarina (Brazil)Vai pra onde?Análise do composto mercadológico de um destino turístico em Santa CatarinaTourism. Marketing Mix. Tourism Destination.Turismo. Compuesto Marketing. Destino Turístico.Turismo. Composto de Marketing. Destinos Turísticos.This paper presents a research carried out in order to analyze the “four P” of the marketing mix (product, price, place and promotion) in a seaside tourism destination in Santa Catarina, through the eyes of some interviewees representing each public and private business sector. It was a qualitative research, exploratory and descriptive, and the data were obtained through semi strutured interviews. The outcome revealed that the destination is not structured yet to be considered a touristic product, because at present it is changing from sun and sea tourism to nature tourism and it lacks investments for infra structure, mainly in sewage and roads. Price was considered fair by entrepreneurs and extremely high by civil servants. Commonly the destination is placed directly in the market, with no intermediation of tour operators or retail agents. and it is promoted through tourism fairs, newspapers and journals as well as internet. Actions are generally not planned, no partnerships between trade and public sector were detected nor integration with other components of the marketing mix.Este artículo presenta la investigación llevada a cabo para analizar los “cuatro P” del compuesto marketing (producto, precio, plaza y promoción) en un destino turístico del litoral de Santa Catarina, a través de la visión de algunos entrevistados de los sectores público y privado. Es una investigación cualitativa, exploratoria y descriptiva y los datos fueron obtenidos mediante entrevistas semiestructuradas. Se obtuvo como resultado que el destino no está estructurado aún como para ser considerado un producto turístico, porque en el momento está cambiando su perfil, de turismo sol y playa para turismo de naturaleza y le hace falta inversión para infra-estructura fundamentalmente en lo que atañe a saneamiento y accesos. El precio fue considerado justo por los empresarios pero extremadamente alto por los entrevistados pertenecientes al área pública. Normalmente este destino se comercializa directamente, sin intervención de operadores turísticos y se promueve mediante la participación en eventos de turismo, diarios, revistas e internet. Se evidenció poca planificación, pocos trabajos conjuntos entre el trade y la administración pública y ninguna integración con otros componentes del compuesto marketing.O objetivo deste estudo foi analisar as quatro variáveis (produto, preço, praça e promoção) que formam o composto de marketing de uma cidade turística no litoral de Santa Catarina, na visão dos representantes dos setores públicos e privados deste destino turístico, e não com os seus usuários. A tipologia da pesquisa utilizada foi exploratória e descritiva e o método de coleta de dados foi qualitativo através de entrevistas com roteiro semi-estruturado. Os resultados obtidos durante a investigação revelaram que este destino ainda não está estruturado o suficiente para ser considerado um produto turístico, pois atualmente passa por uma transição, mudando o foco de turismo de ‘sol e mar’ para o turismo de natureza e sua infraestrutura ainda necessita de investimentos, principalmente em saneamento e acessos. O elemento preço foi considerado adequado na visão dos empresários e altos demais na opinião do setor público, que percebe exageros por parte dos equipamentos turísticos. A distribuição da cidade no mercado turístico acontece principalmente de forma direta, sem a participação de intermediários (operadores e agentes turísticos) e para a promoção do destino as ferramentas utilizadas vão desde a participação em eventos turísticos, matérias e anúncios em revistas do setor e na internet. As ações são realizadas de forma pouco planejada, sem parcerias entre o trade e o Poder Público e também sem integração com as outras variáveis do composto de marketing influenciando diretamente no desempenho deste destino no mercado turístico.Anptur2008-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedScientific articleEvaluado por paresArtículo científicoAvaliado por paresArtigo científicotext/htmlapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/11110.7784/rbtur.v2i3.111Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 2 No. 3 (2008); 54-89Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 2 Núm. 3 (2008); 54-89Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 2 n. 3 (2008); 54-891982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/111/136https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/111/110Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiguel, Giancarlos FranciscoBoeing-da-Silveira, Ricardo2020-06-02T01:24:23Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/111Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-02T01:24:23Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
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