Social media monitoring model to guide decision making of destination management organization
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/835 |
Resumo: | The widespread adoption of social media by users and organizations has generated an exponential increase in data and content that offer opportunities to be processed into information and knowledge. However, dealing with such data is considered a challenge and requires the use of adequate resources. Considering this scenario, the aim of this study was to present a social media monitoring model to support decision making by DMOs. The model proposed has been tested before and during the 2014 FIFA World Cup, using Curitiba and Foz do Iguaçu (Paraná State) as destinations, having a structured of seven stages. The results of the period were composed of about 50,000 messages, tours and associated ontology application. A large part of the frequency relations, between attractions or between host cities, have been com-patible with their reality in the tourist trade. |
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Social media monitoring model to guide decision making of destination management organizationModelo de monitoreo de las redes sociales para orientar en la toma de decisiones de las destination management organizationsModelo de monitoramento das redes sociais para orientar a tomada de decisões das destination management organizationsSocial media monitoring. Decision making. Destination management organization.Monitoreo de las redes sociales. Tomada de decisiones. Destination management organization.Monitoramento de redes sociais. Tomada de decisões. Destination management organization.The widespread adoption of social media by users and organizations has generated an exponential increase in data and content that offer opportunities to be processed into information and knowledge. However, dealing with such data is considered a challenge and requires the use of adequate resources. Considering this scenario, the aim of this study was to present a social media monitoring model to support decision making by DMOs. The model proposed has been tested before and during the 2014 FIFA World Cup, using Curitiba and Foz do Iguaçu (Paraná State) as destinations, having a structured of seven stages. The results of the period were composed of about 50,000 messages, tours and associated ontology application. A large part of the frequency relations, between attractions or between host cities, have been com-patible with their reality in the tourist trade.La amplia adopción de los medios sociales por los usuarios y organizaciones ha generado un aumento exponencial de los datos y contenido que ofrecen oportunidades para ser tratados y transformados en informaciones y conocimientos. Sin embargo, el tratamiento con esos datos se le considera un reto y exige el uso de recursos adecuados. Considerando ese escenario, Se objetivó con ese estudio presentar un modelo de monitoreo de los medios sociales como soporte en la tomada de decisiones por las DMOs. El modelo propuesto ha sido testado en el período de pre y durante la Copa del Mundo de Fútbol FIFA 2014, utilizando las ciudades de Curitiba y Foz de Iguazú (Estado de Paraná) como destinos y, llevando una estructura de siete fases. Los resultados del período fueron compuestos por cerca de 50 mil mensajes, recorridos y asociados ontología de aplicación. Una gran parte de las relaciones de frecuencia, entre atractivos o entre ciudades anfitrionas, han sido compatibles con la realidad de su popularidad en el trade turístico.A ampla adoção das mídias sociais pelos usuários e organizações vem gerando um aumento exponencial de dados e conteúdos que oferecem oportunidades para serem tratados e transformados em informações e conhecimentos. No entanto, o tratamento destes dados se considera um desafio e exige o uso de recursos adequados. Considerando este cenário, apresenta-se nesta pesquisa um modelo de monitoramento das redes sociais como suporte a tomada de deci-sões pelas Destionation Management Organizations (DMO). O modelo proposto foi testado no período de pré e duran-te a Copa do Mundo de Futebol FIFA 2014, tendo como objeto os destinos de Curitiba (PR) e Foz do Iguaçu (PR) e uma estrutura de sete fases. Os resultados do período foram compostos por cerca de 50 mil mensagens, analisados e asso-ciados a uma ontologia de aplicação. Uma grande parte das relações de frequência entre atrativos turísticos e entre as cidades analisadas foram compatíveis com a realidade de sua popularidade no trade turístico.Anptur2015-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/83510.7784/rbtur.v9i2.835Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 9 No. 2 (2015): May/August; 196-220Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 9 Núm. 2 (2015): Mayo/Agosto; 196-220Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 9 n. 2 (2015): maio/agosto; 196-2201982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTspahttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/835/672Copyright (c) 2015 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessThomaz, Guilherme MendesBiz, Alexandre AugustoBettoni, Eduardo MichelottiPavan, Cecilia Souza2020-06-01T22:24:15Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/835Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-01T22:24:15Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
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