Human resource strategies and organizational performance in the hotel sector: the role of organizational capabilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Barreto, Leilianne Michelle Trindade
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Albuquerque, Lindolfo Galvão de, Medeiros, Carlos Alberto Freire
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
Texto Completo: https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/727
Resumo: The general objective of this research was to establish relationships among the settings of human resource strategies, organizational capabilities and organizational performance in the hotel sector. A descriptive and relational study, with a quantitative approach, was developed in hotels of the principal tourist destinations of four states in the Northeast Region of Brazil. The relationships discovered confirm the super positioning proposed by Cameron and Quinn (2006) between the human resource strategies of the Competing Values Model and the organizational capabilities of Ulrich’s (1998) Multiple Roles Model. Complementary analyses present testimony that hotels that are able to develop the four organizational capabilities in a equilibrated form, manage to reach higher performance.
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spelling Human resource strategies and organizational performance in the hotel sector: the role of organizational capabilitiesEstrategias de gestión de personas y desempeño organizacional en el sector hotelero: el papel de las capacidades organizacionalesEstratégias de gestão de pessoas e desempenho organizacional na hotelaria: o papel das capacidades organizacionaisStrategic Human Resource ManagementHuman Resource StrategiesOrganizational CapabilitiesOrganizational PerformanceHotel Sector.Gestión Estratégica de PersonasEstrategias de Gestión de PersonasCapacidades OrganizacionalesDesempeño OrganizacionalSector Hotelero.Gestão Estratégica de PessoasEstratégias de Gestão de PessoasCapacidades OrganizacionaisDesempenho OrganizacionalHotelaria.The general objective of this research was to establish relationships among the settings of human resource strategies, organizational capabilities and organizational performance in the hotel sector. A descriptive and relational study, with a quantitative approach, was developed in hotels of the principal tourist destinations of four states in the Northeast Region of Brazil. The relationships discovered confirm the super positioning proposed by Cameron and Quinn (2006) between the human resource strategies of the Competing Values Model and the organizational capabilities of Ulrich’s (1998) Multiple Roles Model. Complementary analyses present testimony that hotels that are able to develop the four organizational capabilities in a equilibrated form, manage to reach higher performance.El objetivo general de esta investigación fue establecer las relaciones entre las configuraciones de estrategias de gestión de personas, las capacidades organizacionales y el desempeño organizacional en el sector hotelero. Fue desarrollado un estudio descriptivo y relacional, con enfoque cuantitativo, en los hoteles de los principales destinos turísticos en cuatro estados en el noreste de Brasil. Las relaciones encontradas confirman la superposición propuesto por Cameron y Quinn (2006) entre las estrategias de gestión de personas del Modelo de Valores Competitivos e las capacidades organizacionales del Modelo de Roles Múltiples de Ulrich (1998). Un análisis más detallado testificó que los hoteles que se pueden desarrollar las cuatro capacidades organizacionales de manera uniforme alcanzan el máximo rendimiento.O objetivo geral desta pesquisa foi estabelecer relações entre configurações de estratégias de gestão de pessoas, capacidades organizacionais e desempenho organizacional na hotelaria. Foi desenvolvido um estudo descritivo e relacional, de abordagem quantitativa, nos hotéis dos principais destinos turísticos de quatro estados do Nordeste do Brasil. As relações encontradas confirmam a sobreposição proposta por Cameron e Quinn (2006) entre as estratégias de gestão de pessoas do Modelo de Valores Competitivos e as capacidades organizacionais do Modelo de Múltiplos Papéis de Ulrich (1998). Análises complementares atestaram que os hotéis que conseguem desenvolver as quatro capacidades organizacionais de forma equilibrada alcançam um desempenho superior.Anptur2014-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/72710.7784/rbtur.v8i2.727Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 8 No. 2 (2014): May/August; 340-360Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 8 Núm. 2 (2014): Mayo/Agosto; 340-360Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 8 n. 2 (2014): maio/agosto; 340-3601982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/727/646Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Barreto, Leilianne Michelle TrindadeAlbuquerque, Lindolfo Galvão deMedeiros, Carlos Alberto Freire2020-06-01T22:34:20Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/727Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-01T22:34:20Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false
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