Marketing places: multipurpose artificial reefs as tourist attraction proposal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/519 |
Resumo: | Marketing places focuses on the use of marketing activities as a way to leverage the socioeconomic development of cities, states and countries and in this context, the attractions of a given locality are essential to the growth of tourism in the region. From the literature review of concepts and types of attractions, this paper aims to suggest the convergence of the concepts of natural attraction and artificial attraction applied to artificial multipurpose artificial reefs and describe its hybrid nature to recover degraded areas by coastal erosion, increased marine biodiversity and the ability to improve the quality of waves for surfing, resulting in an increase of tourist flow of the region. Through the observation of cases in countries that have invested in the implementation of multipurpose artificial reefs it has been found positive results regarding tourism development and socioeconomic in these regions and thus, this paper considers the possibility of deployment of multipurpose artificial reefs along the Brazilian coast as a proposal to attract visitors and promote benefits to the receiving place. |
id |
ANPPGT-1_572545f9d83fb256e2cdf375ddf4f662 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/519 |
network_acronym_str |
ANPPGT-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository_id_str |
|
spelling |
Marketing places: multipurpose artificial reefs as tourist attraction proposalMarketing de lugares: los arrecifes artificiales de multipropósito como propuesta de atracción turísticaMarketing de lugares: os recifes artificiais multifuncionais como proposta de atração turísticaMarketing PlacesTourismAttractionsMultipurpose Artificial Reefs.Marketing de Lugaresel turismoatraccionesarrecifes artificiales de multipropósitoMarketing de LocalidadeTurismoAtraçõesRecifes Artificiais Multifuncionais.Marketing places focuses on the use of marketing activities as a way to leverage the socioeconomic development of cities, states and countries and in this context, the attractions of a given locality are essential to the growth of tourism in the region. From the literature review of concepts and types of attractions, this paper aims to suggest the convergence of the concepts of natural attraction and artificial attraction applied to artificial multipurpose artificial reefs and describe its hybrid nature to recover degraded areas by coastal erosion, increased marine biodiversity and the ability to improve the quality of waves for surfing, resulting in an increase of tourist flow of the region. Through the observation of cases in countries that have invested in the implementation of multipurpose artificial reefs it has been found positive results regarding tourism development and socioeconomic in these regions and thus, this paper considers the possibility of deployment of multipurpose artificial reefs along the Brazilian coast as a proposal to attract visitors and promote benefits to the receiving place.Marketing de lugares se centra en el uso de las actividades de marketing como una forma de apalancar el desarrollo socioeconómico de las ciudades, estados y países, y en este contexto, los atractivos de una localidad dada es esencial para el crecimiento del turismo en la región. De la revisión bibliográfica de los conceptos y tipos de atracciones, este trabajo tiene como objetivo sugerir la convergencia de los conceptos de atracción natural y la atracción artificial aplicada a los arrecifes artificiales de multipropósito y describa su carácter híbrido de la recuperación de áreas degradadas por la erosión costera, el aumento de la biodiversidad marina y la capacidad de mejorar la calidad de las olas para el surf, lo que resulta en un aumento del flujo turístico de la región. A través de la observación de casos en países que han invertido en la ejecución de arrecifes artificiales de multipropósito se ha encontrado resultado positivo sobre el desarrollo turístico y socioeconómico de estas regiones y, por tanto, este trabajo considera la posibilidad de despliegue de arrecifes artificiales de multipropósito a lo largo de la costa brasileña como una propuesta para atraer visitantes y promover los beneficios en el lugar de recepción.O marketing de localidade enfoca a utilização das atividades de marketing como forma de alavancar o desenvolvimento socioeconômico de cidades, estados e países e, neste contexto, as atrações de uma determinada localidade são essenciais para o incremento turístico da região. A partir da revisão de literatura dos conceitos e tipologias das atrações, este artigo tem o objetivo de sugerir a convergência dos conceitos de atração natural e atração artificial aplicada aos recifes artificiais multifuncionais e descrever sua natureza híbrida de recuperação de áreas degradadas pela erosão costeira, aumento da biodiversidade marinha e a capacidade de melhoraria na qualidade de ondas para a prática do surfe, resultando em incremento do fluxo turístico para a localidade. A pesquisa utiliza o método de estudo de casos de regiões que investiram na implantação dos recifes artificiais multifuncionais para diferentes propósitos e os resultados apontam para uma dinâmica de possibilidades de implantação destas estruturas no que tange a melhoria de áreas costeiras gerando impacto positivo sobre o turismo e desenvolvimento socioeconômico dessas regiões. Neste contexto, este artigo considera a possibilidade de implantação dos recifes artificiais multifuncionais na costa brasileira como proposta de atrair visitantes e promover benefícios à localidade receptora.Anptur2013-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/51910.7784/rbtur.v7i3.519Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 No. 3 (2013): September/December; 496-512Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 Núm. 3 (2013): Septiembre/Diciembre; 496-512Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 7 n. 3 (2013): setembro/dezembro; 496-5121982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/519/622Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOcke, Marco Antonio MoraesIkeda, Ana Akemi2020-06-02T01:19:59Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/519Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-02T01:19:59Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Marketing places: multipurpose artificial reefs as tourist attraction proposal Marketing de lugares: los arrecifes artificiales de multipropósito como propuesta de atracción turística Marketing de lugares: os recifes artificiais multifuncionais como proposta de atração turística |
title |
Marketing places: multipurpose artificial reefs as tourist attraction proposal |
spellingShingle |
Marketing places: multipurpose artificial reefs as tourist attraction proposal Ocke, Marco Antonio Moraes Marketing Places Tourism Attractions Multipurpose Artificial Reefs. Marketing de Lugares el turismo atracciones arrecifes artificiales de multipropósito Marketing de Localidade Turismo Atrações Recifes Artificiais Multifuncionais. |
title_short |
Marketing places: multipurpose artificial reefs as tourist attraction proposal |
title_full |
Marketing places: multipurpose artificial reefs as tourist attraction proposal |
title_fullStr |
Marketing places: multipurpose artificial reefs as tourist attraction proposal |
title_full_unstemmed |
Marketing places: multipurpose artificial reefs as tourist attraction proposal |
title_sort |
Marketing places: multipurpose artificial reefs as tourist attraction proposal |
author |
Ocke, Marco Antonio Moraes |
author_facet |
Ocke, Marco Antonio Moraes Ikeda, Ana Akemi |
author_role |
author |
author2 |
Ikeda, Ana Akemi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ocke, Marco Antonio Moraes Ikeda, Ana Akemi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marketing Places Tourism Attractions Multipurpose Artificial Reefs. Marketing de Lugares el turismo atracciones arrecifes artificiales de multipropósito Marketing de Localidade Turismo Atrações Recifes Artificiais Multifuncionais. |
topic |
Marketing Places Tourism Attractions Multipurpose Artificial Reefs. Marketing de Lugares el turismo atracciones arrecifes artificiales de multipropósito Marketing de Localidade Turismo Atrações Recifes Artificiais Multifuncionais. |
description |
Marketing places focuses on the use of marketing activities as a way to leverage the socioeconomic development of cities, states and countries and in this context, the attractions of a given locality are essential to the growth of tourism in the region. From the literature review of concepts and types of attractions, this paper aims to suggest the convergence of the concepts of natural attraction and artificial attraction applied to artificial multipurpose artificial reefs and describe its hybrid nature to recover degraded areas by coastal erosion, increased marine biodiversity and the ability to improve the quality of waves for surfing, resulting in an increase of tourist flow of the region. Through the observation of cases in countries that have invested in the implementation of multipurpose artificial reefs it has been found positive results regarding tourism development and socioeconomic in these regions and thus, this paper considers the possibility of deployment of multipurpose artificial reefs along the Brazilian coast as a proposal to attract visitors and promote benefits to the receiving place. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Evaluado por pares Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/519 10.7784/rbtur.v7i3.519 |
url |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/519 |
identifier_str_mv |
10.7784/rbtur.v7i3.519 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/519/622 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 No. 3 (2013): September/December; 496-512 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 7 Núm. 3 (2013): Septiembre/Diciembre; 496-512 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 7 n. 3 (2013): setembro/dezembro; 496-512 1982-6125 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) instacron:ANPPGT |
instname_str |
Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
instacron_str |
ANPPGT |
institution |
ANPPGT |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br |
_version_ |
1797675687699546112 |