Tourism and heritage: alterity and identity
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/81 |
Resumo: | This paper analyzes modifications held in museums in order to have a better interaction with local communities and tourists as well. Museums are at present at the service of a mass society where Tourism is a fact. If conservation and research were in the past the tasks of a museum, nowadays they have to reveal and broadcast multicultural forms and have to do it in an educative and playful manner. Museums reflect the three folded value of heritage: formal aesthetic value, symbolic value related to identities and use value, related mainly to Tourism. The look of the others on our culture makes heritage a social construction. How to transform museums in spaces of appropriation, reflection and enjoyment for visitors and how to achieve that everybody but intellectual classes can understand history as heterogeneous and crosscut? |
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Tourism and heritage: alterity and identityTurismo y patrimonio: otredad e identidadTurismo y Patrimonio. Otredad e identidadHeritage. Tourism. Alterity. Identity. Museums.Patrimonio. Turismo. Otredad. Identidad. Museos.Patrimônio. Turismo. Alteridade. Identidade. Museus. This paper analyzes modifications held in museums in order to have a better interaction with local communities and tourists as well. Museums are at present at the service of a mass society where Tourism is a fact. If conservation and research were in the past the tasks of a museum, nowadays they have to reveal and broadcast multicultural forms and have to do it in an educative and playful manner. Museums reflect the three folded value of heritage: formal aesthetic value, symbolic value related to identities and use value, related mainly to Tourism. The look of the others on our culture makes heritage a social construction. How to transform museums in spaces of appropriation, reflection and enjoyment for visitors and how to achieve that everybody but intellectual classes can understand history as heterogeneous and crosscut? La propuesta se refiere a la metamorfosis que se observa en los museos en el contexto actual para interactuar mejor con las comunidades en las que están insertos y con los turistas. El museo ha pasado a servir a una sociedad de masas donde el Turismo es un hecho irreversible. Ayer sus funciones eran de conservación e investigación, hoy promueven la difusión/divulgación de manifestaciones representativas de la multiculturalidad conjugando en sí mismo un papel comunicador, educativo y lúdico. Es el museo el que mejor refleja el triple valor del Patrimonio: un valor formal que tiene que ver con la estética, un valor simbólico significativo que tiene que ver con las identidades y un valor de uso, que es el que más relación tiene con el Turismo. Es la mirada del otro puesta en lo nuestro que nos induce al concepto de patrimonio como construcción social. Como hacer que el museo genere un espacio de apropiación, reflexión y fruición por parte de los sujetos, y que la(s) historia(s) que cuente(n) sean entendida(s) con cruces y heterogeneidades por todos los visitantes y no solo por los mejores posicionados en el campo intelectual y cultural? A proposta do artículo é analisar a metamorfose que pode ser observada nos museus na atualidade para propiciar uma melhor intereção com as comunidades locais e com os turistas. O museu passou a atender uma sociedade de massas onde o Turismo é um fato irreversível. Ontem, suas funções eram a de conservar e pesquisar; hoje promovem a difusão e a divulgação de manifestações representativas da multiculturalidade, chamando para si papéis comunicadores, educativos e lúdicos. O museu é a instituição que melhor reflete o valor triplo do Patrimônio: o formal que tem a ver com a estética, o simbólico significativo que tem a ver com as identidades e o de uso, que é o que mais tem a ver com o Turismo. É o olhar do outro em nós que nos leva à construção social do conceito de Patrimônio. Como fazer para que o museu gere um espaço de apropriação, reflexão e fruição e que as histórias que conta sejam compreendidas -nos seus interrelacionamentos a na sua heterogeneidade- por todos os visitantes e não apenas pelos privilegiados no campo intelectual e cultural?Anptur2007-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedScientific articleEvaluado por paresArtículo científicoAvaliado por paresArtigo científicotext/htmlapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/8110.7784/rbtur.v1i1.81Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 1 No. 1 (2007); 110-135Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 1 Núm. 1 (2007); 110-135Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 1 n. 1 (2007); 110-1351982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTspahttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/81/128https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/81/80Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSiedlecki Huerta, Tania2020-06-01T23:45:07Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/81Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-01T23:45:07Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
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