Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Wagner Amaral e
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Teixeira, Rivanda Meira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
Texto Completo: https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/605
Resumo: Tourism big companies make extensive use of Information Technology (IT), also named Information and Communication Technology (ICT), to promote their products or services and this trend has also been incorporated by Small and Medium Enterprises (SME) from the hospitality sector. This study intend to increase the understanding of this phenomenon in order to analyze IT adoption by SME businesses of hospitality industry examined exclusively in the state of Sergipe. It was used a qualitative approach with a multiple case study strategy. It has been found that all hospitality enterprises analyzed own computers and they are all connected to Internet. It has also been found that IT failure has a high impact. Different managers’ profiles had been identified and it was observed that staff’s IT knowledge is considered indispensable. Limitations of this research are directly connected to the limits of multiple case study strategy.
id ANPPGT-1_db56b287bc2c1446bdcd8d044e1322fb
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/605
network_acronym_str ANPPGT-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository_id_str
spelling Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in SergipeAdopción de Tecnología de la Información por las Micro y Pequeñas Empresas del Sector Hotelero de SergipeAdoção de Tecnologia da Informação pelas Micro e Pequenas Empresas do Setor Hoteleiro de SergipeInformation Technology. Adoption. Tourism. Hospitality Industry. Small and Medium Enterprises.Tecnología de la Información. Adopción. Turismo. Industria Hotelera. Micro y Pequeñas EmpresasTecnologia da Informação. Adoção. Turismo. Setor Hoteleiro. Micro e Pequenas Empresas.Tourism big companies make extensive use of Information Technology (IT), also named Information and Communication Technology (ICT), to promote their products or services and this trend has also been incorporated by Small and Medium Enterprises (SME) from the hospitality sector. This study intend to increase the understanding of this phenomenon in order to analyze IT adoption by SME businesses of hospitality industry examined exclusively in the state of Sergipe. It was used a qualitative approach with a multiple case study strategy. It has been found that all hospitality enterprises analyzed own computers and they are all connected to Internet. It has also been found that IT failure has a high impact. Different managers’ profiles had been identified and it was observed that staff’s IT knowledge is considered indispensable. Limitations of this research are directly connected to the limits of multiple case study strategy.Las grandes empresas de turismo presentes en el mercado hacen el uso intensivo de Tecnología de la Información (TI), también denominada Tecnología de la Información y Comunicación (TIC), en la promoción de sus productos o servicios, y esa tendencia también tiene sido incorporada por las micro y pequeñas empresas (MyPEs) del sector hotelero. Para mejor comprender tal fenómeno, se propone este estudio con el objetivo de analizar los factores que afectan la adopción de TI por las MyPEs del sector hotelero del estado de Sergipe. Posee abordaje cualitativa y utiliza como estrategia de pesquisa casos prácticos. Se verificó que los medios de hospedaje participantes poseen ordenadores, y todos son conectados a la Internet. Se verificó también que el impacto de la indisponibilidad de TI fue considerado alto. Se identificó diferentes perfiles de gestores y se observó que el conocimiento en informática de los funcionarios es indispensable. Las limitaciones de este estudio están ligadas directamente a las limitaciones de la estrategia de casos prácticos.Grandes empresas do setor de turismo fazem o uso intensivo de Tecnologia da Informação (TI), também denominada Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC), na promoção de seus produtos ou serviços e essa tendência também tem sido incorporada pelas micro e pequenas empresas (MPE) do setor hoteleiro. Para melhor compreender tal fenômeno, este estudo tem o objetivo de analisar os fatores que afetam a adoção de TI pelas MPEs do setor hoteleiro do estado de Sergipe. Possui abordagem qualitativa e utiliza como estratégia de pesquisa a de estudo de casos múltiplos. Verificou-se que as empresas hoteleiras que participaram do estudo possuem computadores e todos são conectados à Internet. Verificou-se também que a indisponibilidade da TI tem impacto negativo nos negócios. Identificou-se diferentes perfis de gestores e observou-se que o conhecimento em informática dos funcionários é indispensável. As limitações deste estudo são inerentes à estratégia de estudos de caso.Anptur2014-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/60510.7784/rbtur.v8i1.605Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 8 No. 1 (2014): January/April; 59-77Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 8 Núm. 1 (2014): Enero/Abril; 59-77Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 8 n. 1 (2014): janeiro/abril; 59-771982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/605/629Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wagner Amaral eTeixeira, Rivanda Meira2020-06-01T22:39:05Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/605Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-01T22:39:05Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false
dc.title.none.fl_str_mv Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe
Adopción de Tecnología de la Información por las Micro y Pequeñas Empresas del Sector Hotelero de Sergipe
Adoção de Tecnologia da Informação pelas Micro e Pequenas Empresas do Setor Hoteleiro de Sergipe
title Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe
spellingShingle Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe
Silva, Wagner Amaral e
Information Technology. Adoption. Tourism. Hospitality Industry. Small and Medium Enterprises.
Tecnología de la Información. Adopción. Turismo. Industria Hotelera. Micro y Pequeñas Empresas
Tecnologia da Informação. Adoção. Turismo. Setor Hoteleiro. Micro e Pequenas Empresas.
title_short Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe
title_full Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe
title_fullStr Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe
title_full_unstemmed Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe
title_sort Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe
author Silva, Wagner Amaral e
author_facet Silva, Wagner Amaral e
Teixeira, Rivanda Meira
author_role author
author2 Teixeira, Rivanda Meira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Wagner Amaral e
Teixeira, Rivanda Meira
dc.subject.por.fl_str_mv Information Technology. Adoption. Tourism. Hospitality Industry. Small and Medium Enterprises.
Tecnología de la Información. Adopción. Turismo. Industria Hotelera. Micro y Pequeñas Empresas
Tecnologia da Informação. Adoção. Turismo. Setor Hoteleiro. Micro e Pequenas Empresas.
topic Information Technology. Adoption. Tourism. Hospitality Industry. Small and Medium Enterprises.
Tecnología de la Información. Adopción. Turismo. Industria Hotelera. Micro y Pequeñas Empresas
Tecnologia da Informação. Adoção. Turismo. Setor Hoteleiro. Micro e Pequenas Empresas.
description Tourism big companies make extensive use of Information Technology (IT), also named Information and Communication Technology (ICT), to promote their products or services and this trend has also been incorporated by Small and Medium Enterprises (SME) from the hospitality sector. This study intend to increase the understanding of this phenomenon in order to analyze IT adoption by SME businesses of hospitality industry examined exclusively in the state of Sergipe. It was used a qualitative approach with a multiple case study strategy. It has been found that all hospitality enterprises analyzed own computers and they are all connected to Internet. It has also been found that IT failure has a high impact. Different managers’ profiles had been identified and it was observed that staff’s IT knowledge is considered indispensable. Limitations of this research are directly connected to the limits of multiple case study strategy.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Evaluado por pares
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/605
10.7784/rbtur.v8i1.605
url https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/605
identifier_str_mv 10.7784/rbtur.v8i1.605
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/605/629
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Anptur
publisher.none.fl_str_mv Anptur
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 8 No. 1 (2014): January/April; 59-77
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 8 Núm. 1 (2014): Enero/Abril; 59-77
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 8 n. 1 (2014): janeiro/abril; 59-77
1982-6125
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron:ANPPGT
instname_str Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron_str ANPPGT
institution ANPPGT
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
collection Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
repository.mail.fl_str_mv ||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br
_version_ 1797675687776092160