Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/605 |
Resumo: | Tourism big companies make extensive use of Information Technology (IT), also named Information and Communication Technology (ICT), to promote their products or services and this trend has also been incorporated by Small and Medium Enterprises (SME) from the hospitality sector. This study intend to increase the understanding of this phenomenon in order to analyze IT adoption by SME businesses of hospitality industry examined exclusively in the state of Sergipe. It was used a qualitative approach with a multiple case study strategy. It has been found that all hospitality enterprises analyzed own computers and they are all connected to Internet. It has also been found that IT failure has a high impact. Different managers’ profiles had been identified and it was observed that staff’s IT knowledge is considered indispensable. Limitations of this research are directly connected to the limits of multiple case study strategy. |
id |
ANPPGT-1_db56b287bc2c1446bdcd8d044e1322fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/605 |
network_acronym_str |
ANPPGT-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository_id_str |
|
spelling |
Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in SergipeAdopción de Tecnología de la Información por las Micro y Pequeñas Empresas del Sector Hotelero de SergipeAdoção de Tecnologia da Informação pelas Micro e Pequenas Empresas do Setor Hoteleiro de SergipeInformation Technology. Adoption. Tourism. Hospitality Industry. Small and Medium Enterprises.Tecnología de la Información. Adopción. Turismo. Industria Hotelera. Micro y Pequeñas EmpresasTecnologia da Informação. Adoção. Turismo. Setor Hoteleiro. Micro e Pequenas Empresas.Tourism big companies make extensive use of Information Technology (IT), also named Information and Communication Technology (ICT), to promote their products or services and this trend has also been incorporated by Small and Medium Enterprises (SME) from the hospitality sector. This study intend to increase the understanding of this phenomenon in order to analyze IT adoption by SME businesses of hospitality industry examined exclusively in the state of Sergipe. It was used a qualitative approach with a multiple case study strategy. It has been found that all hospitality enterprises analyzed own computers and they are all connected to Internet. It has also been found that IT failure has a high impact. Different managers’ profiles had been identified and it was observed that staff’s IT knowledge is considered indispensable. Limitations of this research are directly connected to the limits of multiple case study strategy.Las grandes empresas de turismo presentes en el mercado hacen el uso intensivo de Tecnología de la Información (TI), también denominada Tecnología de la Información y Comunicación (TIC), en la promoción de sus productos o servicios, y esa tendencia también tiene sido incorporada por las micro y pequeñas empresas (MyPEs) del sector hotelero. Para mejor comprender tal fenómeno, se propone este estudio con el objetivo de analizar los factores que afectan la adopción de TI por las MyPEs del sector hotelero del estado de Sergipe. Posee abordaje cualitativa y utiliza como estrategia de pesquisa casos prácticos. Se verificó que los medios de hospedaje participantes poseen ordenadores, y todos son conectados a la Internet. Se verificó también que el impacto de la indisponibilidad de TI fue considerado alto. Se identificó diferentes perfiles de gestores y se observó que el conocimiento en informática de los funcionarios es indispensable. Las limitaciones de este estudio están ligadas directamente a las limitaciones de la estrategia de casos prácticos.Grandes empresas do setor de turismo fazem o uso intensivo de Tecnologia da Informação (TI), também denominada Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC), na promoção de seus produtos ou serviços e essa tendência também tem sido incorporada pelas micro e pequenas empresas (MPE) do setor hoteleiro. Para melhor compreender tal fenômeno, este estudo tem o objetivo de analisar os fatores que afetam a adoção de TI pelas MPEs do setor hoteleiro do estado de Sergipe. Possui abordagem qualitativa e utiliza como estratégia de pesquisa a de estudo de casos múltiplos. Verificou-se que as empresas hoteleiras que participaram do estudo possuem computadores e todos são conectados à Internet. Verificou-se também que a indisponibilidade da TI tem impacto negativo nos negócios. Identificou-se diferentes perfis de gestores e observou-se que o conhecimento em informática dos funcionários é indispensável. As limitações deste estudo são inerentes à estratégia de estudos de caso.Anptur2014-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/60510.7784/rbtur.v8i1.605Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 8 No. 1 (2014): January/April; 59-77Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 8 Núm. 1 (2014): Enero/Abril; 59-77Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 8 n. 1 (2014): janeiro/abril; 59-771982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/605/629Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wagner Amaral eTeixeira, Rivanda Meira2020-06-01T22:39:05Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/605Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-01T22:39:05Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe Adopción de Tecnología de la Información por las Micro y Pequeñas Empresas del Sector Hotelero de Sergipe Adoção de Tecnologia da Informação pelas Micro e Pequenas Empresas do Setor Hoteleiro de Sergipe |
title |
Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe |
spellingShingle |
Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe Silva, Wagner Amaral e Information Technology. Adoption. Tourism. Hospitality Industry. Small and Medium Enterprises. Tecnología de la Información. Adopción. Turismo. Industria Hotelera. Micro y Pequeñas Empresas Tecnologia da Informação. Adoção. Turismo. Setor Hoteleiro. Micro e Pequenas Empresas. |
title_short |
Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe |
title_full |
Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe |
title_fullStr |
Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe |
title_full_unstemmed |
Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe |
title_sort |
Information Technology Adoption by Small and Medium Enterprises in the Hospitality Sector in Sergipe |
author |
Silva, Wagner Amaral e |
author_facet |
Silva, Wagner Amaral e Teixeira, Rivanda Meira |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Rivanda Meira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Wagner Amaral e Teixeira, Rivanda Meira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Technology. Adoption. Tourism. Hospitality Industry. Small and Medium Enterprises. Tecnología de la Información. Adopción. Turismo. Industria Hotelera. Micro y Pequeñas Empresas Tecnologia da Informação. Adoção. Turismo. Setor Hoteleiro. Micro e Pequenas Empresas. |
topic |
Information Technology. Adoption. Tourism. Hospitality Industry. Small and Medium Enterprises. Tecnología de la Información. Adopción. Turismo. Industria Hotelera. Micro y Pequeñas Empresas Tecnologia da Informação. Adoção. Turismo. Setor Hoteleiro. Micro e Pequenas Empresas. |
description |
Tourism big companies make extensive use of Information Technology (IT), also named Information and Communication Technology (ICT), to promote their products or services and this trend has also been incorporated by Small and Medium Enterprises (SME) from the hospitality sector. This study intend to increase the understanding of this phenomenon in order to analyze IT adoption by SME businesses of hospitality industry examined exclusively in the state of Sergipe. It was used a qualitative approach with a multiple case study strategy. It has been found that all hospitality enterprises analyzed own computers and they are all connected to Internet. It has also been found that IT failure has a high impact. Different managers’ profiles had been identified and it was observed that staff’s IT knowledge is considered indispensable. Limitations of this research are directly connected to the limits of multiple case study strategy. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Evaluado por pares Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/605 10.7784/rbtur.v8i1.605 |
url |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/605 |
identifier_str_mv |
10.7784/rbtur.v8i1.605 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/605/629 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 8 No. 1 (2014): January/April; 59-77 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 8 Núm. 1 (2014): Enero/Abril; 59-77 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 8 n. 1 (2014): janeiro/abril; 59-77 1982-6125 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) instacron:ANPPGT |
instname_str |
Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
instacron_str |
ANPPGT |
institution |
ANPPGT |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br |
_version_ |
1797675687776092160 |