TAM AIRLINES ON TWITTER: COMMUNICATION CHANNEL OR SOCIAL NETWORK?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
Texto Completo: | https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/359 |
Resumo: | The research emphasizes the social appropriation of Information and Communication Technologies by the Brazilian aviation industry, through a case study of communication strategies of TAM on the social networking site Twitter. TAM is a leader in the Brazilian domestic market and gradually conquering its space in Mercosul. This is an exploratory research, based on content analysis of messages sent to the company profile on Twitter, in order to check whether indeed the consolidation of a social network between TAM and its followers. We analyzed all messages posted since July 3, 2009, the date of the first post in the company profile, until the day January 31, 2010. Among the subjects discussed, there was the predominance of information and promotions. The study concludes that, under Twitter, TAM has yet reached a high degree of social interaction with his followers, because the major number of messages is directed to promotional marketing. |
id |
ANPPGT-1_db58cfd6aa3e2ff7518f6340ba6413b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/359 |
network_acronym_str |
ANPPGT-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository_id_str |
|
spelling |
TAM AIRLINES ON TWITTER: COMMUNICATION CHANNEL OR SOCIAL NETWORK?TAM LÍNEAS AÉREAS EN EL TWITTER: ¿CANAL DE COMUNICACIÓN O RED SOCIAL?TAM LINHAS AÉREAS NO TWITTER: CANAL DE COMUNICAÇÃO OU REDE SOCIAL?Transports and Tourism. TAM Airlines. Communication. Social Network. Twitter. Brazil.Transportes y Turismo. TAM Líneas Aéreas. Comunicación. Redes Sociales. Twitter. Brasil.Transportes e Turismo. TAM Linhas Aéreas. Comunicação. Rede Social. Twitter. Brasil.The research emphasizes the social appropriation of Information and Communication Technologies by the Brazilian aviation industry, through a case study of communication strategies of TAM on the social networking site Twitter. TAM is a leader in the Brazilian domestic market and gradually conquering its space in Mercosul. This is an exploratory research, based on content analysis of messages sent to the company profile on Twitter, in order to check whether indeed the consolidation of a social network between TAM and its followers. We analyzed all messages posted since July 3, 2009, the date of the first post in the company profile, until the day January 31, 2010. Among the subjects discussed, there was the predominance of information and promotions. The study concludes that, under Twitter, TAM has yet reached a high degree of social interaction with his followers, because the major number of messages is directed to promotional marketing.La investigación trata de la apropiación social de las Tecnologías de la Información y la Comunicación por el sector de aviación de Brasil, mediante un estudio de caso sobre las estrategias de comunicación de la TAM Líneas Aéreas en le red social Twitter. La TAM es una empresa líder en el mercado doméstico de Brasil que poco a poco conquista su espacio en los países del Mercosur. Esta es una investigación de carácter exploratorio, que utiliza la técnica de análisis de contenido de los mensajes enviados al perfil de la compañía en el Twitter con el objetivo de verificar si de hecho está consolidada una red social entre la TAM y sus seguidores. Se analizaron todos los mensajes publicados desde el día 3 de julio de 2009, cuando la empresa colocó su primer mensaje, hasta el día 31 de enero de 2010. Entre los asuntos divulgados, se sobresalían los de carácter informativo y promocional. La conclusión del estudio es que, en el Twitter, la TAM todavía no logró un grado elevado de interacción social con sus seguidores, predominando los mensajes de marketing promocional.A pesquisa aborda a apropriação social das Tecnologias da Informação e Comunicação pelo setor de aviação brasileiro, mediante um estudo de caso das estratégias comunicacionais da TAM Linhas Aéreas no site da rede social Twitter. A TAM é uma empresa líder no mercado doméstico brasileiro e que aos poucos conquista seu espaço no Mercosul. Trata-se de uma investigação de caráter exploratório, baseada na Análise de Conteúdo das mensagens enviadas ao perfil da companhia no Twitter, com o objetivo de verificar se há de fato a consolidação de uma rede social entre a TAM e os seus seguidores. Foram analisadas todas as mensagens publicadas desde o dia 3 de julho de 2009, data da primeira postagem no perfil da empresa, até o dia 31 de janeiro de 2010. Entre os assuntos divulgados, prevaleciam os de caráter informativo e promocional. O estudo conclui que, no âmbito do Twitter, a TAM ainda não atingiu um grau elevado de interação social com os seus seguidores, predominando mensagens voltadas para ações de marketing promocional.Anptur2010-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/35910.7784/rbtur.v4i3.359Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 4 No. 3 (2010): September/DecemberRevista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 4 Núm. 3 (2010): Septiembre/DiciembreRevista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 4 n. 3 (2010): setembro/dezembro1982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/359/376Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Cynthia Harumy Watanabe2020-06-01T23:15:49Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/359Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-01T23:15:49Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TAM AIRLINES ON TWITTER: COMMUNICATION CHANNEL OR SOCIAL NETWORK? TAM LÍNEAS AÉREAS EN EL TWITTER: ¿CANAL DE COMUNICACIÓN O RED SOCIAL? TAM LINHAS AÉREAS NO TWITTER: CANAL DE COMUNICAÇÃO OU REDE SOCIAL? |
title |
TAM AIRLINES ON TWITTER: COMMUNICATION CHANNEL OR SOCIAL NETWORK? |
spellingShingle |
TAM AIRLINES ON TWITTER: COMMUNICATION CHANNEL OR SOCIAL NETWORK? Corrêa, Cynthia Harumy Watanabe Transports and Tourism. TAM Airlines. Communication. Social Network. Twitter. Brazil. Transportes y Turismo. TAM Líneas Aéreas. Comunicación. Redes Sociales. Twitter. Brasil. Transportes e Turismo. TAM Linhas Aéreas. Comunicação. Rede Social. Twitter. Brasil. |
title_short |
TAM AIRLINES ON TWITTER: COMMUNICATION CHANNEL OR SOCIAL NETWORK? |
title_full |
TAM AIRLINES ON TWITTER: COMMUNICATION CHANNEL OR SOCIAL NETWORK? |
title_fullStr |
TAM AIRLINES ON TWITTER: COMMUNICATION CHANNEL OR SOCIAL NETWORK? |
title_full_unstemmed |
TAM AIRLINES ON TWITTER: COMMUNICATION CHANNEL OR SOCIAL NETWORK? |
title_sort |
TAM AIRLINES ON TWITTER: COMMUNICATION CHANNEL OR SOCIAL NETWORK? |
author |
Corrêa, Cynthia Harumy Watanabe |
author_facet |
Corrêa, Cynthia Harumy Watanabe |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corrêa, Cynthia Harumy Watanabe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transports and Tourism. TAM Airlines. Communication. Social Network. Twitter. Brazil. Transportes y Turismo. TAM Líneas Aéreas. Comunicación. Redes Sociales. Twitter. Brasil. Transportes e Turismo. TAM Linhas Aéreas. Comunicação. Rede Social. Twitter. Brasil. |
topic |
Transports and Tourism. TAM Airlines. Communication. Social Network. Twitter. Brazil. Transportes y Turismo. TAM Líneas Aéreas. Comunicación. Redes Sociales. Twitter. Brasil. Transportes e Turismo. TAM Linhas Aéreas. Comunicação. Rede Social. Twitter. Brasil. |
description |
The research emphasizes the social appropriation of Information and Communication Technologies by the Brazilian aviation industry, through a case study of communication strategies of TAM on the social networking site Twitter. TAM is a leader in the Brazilian domestic market and gradually conquering its space in Mercosul. This is an exploratory research, based on content analysis of messages sent to the company profile on Twitter, in order to check whether indeed the consolidation of a social network between TAM and its followers. We analyzed all messages posted since July 3, 2009, the date of the first post in the company profile, until the day January 31, 2010. Among the subjects discussed, there was the predominance of information and promotions. The study concludes that, under Twitter, TAM has yet reached a high degree of social interaction with his followers, because the major number of messages is directed to promotional marketing. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Evaluado por pares Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/359 10.7784/rbtur.v4i3.359 |
url |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/359 |
identifier_str_mv |
10.7784/rbtur.v4i3.359 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/359/376 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
publisher.none.fl_str_mv |
Anptur |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 4 No. 3 (2010): September/December Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 4 Núm. 3 (2010): Septiembre/Diciembre Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 4 n. 3 (2010): setembro/dezembro 1982-6125 reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) instacron:ANPPGT |
instname_str |
Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
instacron_str |
ANPPGT |
institution |
ANPPGT |
reponame_str |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
collection |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br |
_version_ |
1797675687264387073 |