Second home tourism in the Algarve – The perception of public managers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Raphael dos Santos D’Emery
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pinto, Hugo Emanuel dos Reis Sales da Cruz, Almeida, Cláudia Margarida Brito Ribeiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
Texto Completo: https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1246
Resumo: Proposal: In the last year’s second home tourism has obtained a relevant attention in Portugal, and especially in the Algarve region. It has been identified by the national tourism plan as one of the strategic products. In the Algarve second home market important for the tourism dynamics. Objective: This study focuses on the perception of government agents in the Algarve about second home tourism, in particular the strengths, weaknesses, opportunities and threats that this product creates for regional development. Methodological Design: The study uses a descriptive and exploratory approach with an online survey applied to all  municipalities in the Algarve. Results: The results are helpful to understand second home tourism trajectories by presenting useful information to future strategies. Originality: It was observed that economic factors directly influence strengths and threats, the weakness are more related to social and environmental aspects, and the opportunities are linked to all dimensions, economic, social and environmental.
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spelling Second home tourism in the Algarve – The perception of public managersTurismo residencial en el Algarve: la percepción de los gestores del sector públicoTurismo residencial no Algarve: a percepção dos gestores do setor públicoPublic Sector Management. Tourism Impacts. Tourism Development. Second Home Tourism. Tourism in the Algarve.Gestores públicos. Impactos en el Turismo. Desarrollo del Turismo. Turismo residencial. Turismo en Algarve.Gestores do setor público. Impactos Turísticos. Desenvolvimento Turístico. Turismo Residencial. Turismo no Algarve.Proposal: In the last year’s second home tourism has obtained a relevant attention in Portugal, and especially in the Algarve region. It has been identified by the national tourism plan as one of the strategic products. In the Algarve second home market important for the tourism dynamics. Objective: This study focuses on the perception of government agents in the Algarve about second home tourism, in particular the strengths, weaknesses, opportunities and threats that this product creates for regional development. Methodological Design: The study uses a descriptive and exploratory approach with an online survey applied to all  municipalities in the Algarve. Results: The results are helpful to understand second home tourism trajectories by presenting useful information to future strategies. Originality: It was observed that economic factors directly influence strengths and threats, the weakness are more related to social and environmental aspects, and the opportunities are linked to all dimensions, economic, social and environmental.Finalidad tema: En los últimos años el turismo residencial ha obtenido una atención relevante en Por-tugal y en la región del Algarve. Ha sido identificado por el plan nacional de turismo como uno de los productos estratégicos. En el Algarve su peso es relevante para la dinámica del turismo. Meta: Este estudio se centra en la percepción de los gestores públicos en relación con el turismo residencial en el Algarve, en particular, las fuerzas, debilidades, oportunidades y amenazas que este producto genera para el desarrollo de la región. Metodología y el enfoque:  El estudio utiliza un enfoque descriptivo y exploratorio con una encuesta online aplicada a todos los municipios del Algarve. El estudio se centra en la visión de los municipios como actores clave en el desarrollo del turismo residencial. Los resultados son útiles para comprensión de las trayectorias del turismo residencial, infor-mación útil para las estrategias futuras. Originalidad: Se observó que los factores económicos tienen una influencia directa sobre los puntos de fuerzas y amenazas, mientras que las debilidades son más percibidas como los aspectos sociales y ambientales y, al final, en las oportunidades existen vínculos entre todas las dimensiones, económicas, sociales y ambientales.Propósito do tema: Nos últimos anos o turismo residencial tem obtido uma atenção em Portugal e na região do Algarve. Ele foi identificado pelo plano nacional de turismo como um dos produtos estratégicos. No Algarve o seu peso é relevante para a dinâmica do turismo. Objetivo: Este estudo está focado na percepção dos gestores públicos quanto ao turismo residencial no Algarve, em particular os pontos fortes, pontos fracos, oportunidades e ameaças que este produto cria para o desenvolvimento da região. Metodologia e abordagem: O estudo utiliza uma abordagem descritiva e exploratória a partir de um questionário online realizado a todos os municípios do Algarve. O estudo centra-se na visão dos municípios como atores-chave envolvidos no desenvolvimento do mercado de turismo residencial. Resultados: Os resultados são úteis para entender as trajetórias do turismo residencial, apresentando informações úteis para estratégias futuras. Originalidade: Observou-se que os fatores econômicos têm influência direta nos pontos fortes e ameaças, enquanto as fraquezas são mais percebidas como aspectos sociais e ambientais e as oportunidades exigem articulação entre todas as dimensões, econômicas, sociais e ambientaisAnptur2017-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/124610.7784/rbtur.v11i2.1246Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 11 No. 2 (2017): maio/agosto; 197-217Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 11 Núm. 2 (2017): maio/agosto; 197-217Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 11 n. 2 (2017): maio/agosto; 197-2171982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporenghttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1246/759https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/1246/758Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Raphael dos Santos D’EmeryPinto, Hugo Emanuel dos Reis Sales da CruzAlmeida, Cláudia Margarida Brito Ribeiro de2020-06-01T22:01:31Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1246Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-01T22:01:31Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false
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